Direktlänk till inlägg 29 juli 2019

PSALTAREN. PSALM. 40:1-18. TACKSAMHET OCH BÖN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 29 juli 2019 04:35

PSALTAREN.  PSALM. 40:1-18.

TACKSAMHET OCH BÖN.

 

EN LOVSÅNG.

 

Psalm. 40:1.

 

1.  #För körledaren.

Av David, en psalm#.

 

Psalm. 40:2.

 

2.  #Länge väntade jag på Herren, och han

böjde sig ner till mig och hörde mitt rop#.

 

I tålamod inväntade Herren.

     Genom sin personliga barmhärtighet böjde sig ner till mitt böne-rop.

 

Psalm. 40:3.

 

3.  #Han drog mig upp ur fördärvets grop,

ur slam och dy.

     Han ställde mig på fast mark, mina steg

gjorde han trygga#.

 

Drog mig med sin allmakts hand ur syndens

      fördärvliga grop.

Ut ur syndens o-renhet.

    Ställde mina längtande fötter på fast trygg mark.

Mina vacklade steg blev styrkta. 

 

Psalm. 40:4.

 

4.  #Han lade en ny sång i min mun, en lovsång

till vår Gud.

      Många skall se det och bäva och sätta

sin lit till Herren#.

 

Lade tacksamhetens lovsång i min mun.

        Lovsång vilket ärar vår Guds namn.

Många skall se din omsorg kärlek till de övergivna.

        Blir skräckslagna av din  godhet.

Göra bot och bättring sinnes-ändring;

    söka du den Väldige.

 

Psalm. 40:5.

 

5.  #Lycklig den som litar fast på Herren och inte

vänder sig till de trotsiga och dem som

      avfaller till lögnens makter#.

 

Välsignad  den själ, som med fast förtröstan 

    söker Herren.

Inte söker hjälp och stöd hos de övermodiga.

      Vilka avfallit från tron: isället sökt sig till

lögnens listiga makter.

 

Psalm. 40:6.

 

6.  #Stora är de ting du har gjort, dina under,

Herre, min Gud, och dina planer med oss.

      Ingen kan mäta sig med dig.

Jag vill tala och berätta om dem, men de är fler 

      än jag kan räkna#.

 

Du underverkets Gud vilka du utfört.

       Herre, min Gud, tack för dina planer med oss.

Ingen annan Gud finns som du.

     Vill frimodigt tala om dina storverk

Deras mångfaldig mer till antalet vad jag

     kan räkna. 

 

Psalm. 40:7.

 

7.  #Slaktoffer och matoffer önskar du inte,

du har lärt mig att lyssna.

      Brännoffer och syndoffer begär du inte#.

 

Du finner inte behag i själviska slakt-offer

   och syndoffer.

Lärt min tunga att lyssna.

     Begär inte bränn o syndoffer.

 

Psalm. 40:8.

 

8.  #Därför säger jag.

Jag är här.

     I bokrullen står vad jag skall göra#.

 

Jag är nära därför säger jag:

     I skrivna bokrullen: nedtecknat min vilja.

 

Psalm. 40:9.

 

9.  #Gärna gör jag din vilja, min Gud, jag har

din lag i mitt hjärta#.

 

Villigt hjärta gör lydigt din vilja.

       Min, Guds namn blir ärat.

Tillåter din lag har sin bo-plats i mitt hjärta.

 

Psalm. 40:10.

 

10.  #Jag bär bud om din trofasta hjälp och till

den stora tempelskaran.

      Jag håller inte tillbaka mina ord, det vet

du, Herre#.

 

Predikar för folket, din trofasta hjälp.

        Predikar din trofasta hjälp inför den

stora tempelskaran.

     Frimodig i min förkunnelse: du känner

mina ord vad jag säger.

 

Psalm. 40:11.

 

11.  #Jag tiger om din hjälp, att du är trofast

och räddar förkunnar jag.

       Jag döljer inte din godhet och trohet

för den stora tempelskaran#.

 

Förkunnar du är min räddare:

     Visar din trofasthet.

Visar frimodigt  din godhet.

      Din trohet inför den stora tempelskaran.

 

Psalm. 40:12.

 

12.  #Du, Herre, håller inte tillbaka din barmhärtighet mot mig, din godhet och din trohet

       skall alltid bevara mig#.

 

Du, barmhärtighetens Fader, låter mig få leva i den.

        Din godhet trohet bevara mitt liv.

Tänk få leva berikat liv i godheten troheten.

 

EN BÖN OM HJÄLP.

 

Psalm. 40:13.

 

13.  #Jag hotas från alla håll av olyckor 

utan tal.

      Mina synder har hunnit upp mig, jag förmår

inte se dem.

     De är fler än håren på mitt huvud, och modet

sviker mig#. 

 

Känner mig hotad till livet, olyckor och fördärv.

       Mina synder alltför många mig övermäktiga.

Antalet fler än mina huvudhår.

     Blir modfälld i mitt syndiga liv.

 

Psalm. 40:14.

 

14.  #Jag ber dig, Herre, befria mig!

Herre, skynda till min hjälp!#.

 

Herre, befria mig från syndens bojor.

      Hör mitt bönerop om hjälp!

 

Psalm. 40:15.

 

15.  #Skam och smälek må drabba alla som

vill beröva mitt livet#.

      Låt dem vika tillbaka med vanära, 

de som vill mig ont#.

 

Låt mina fiender få drabbas skamkänslor 

    och förödmjukelse.

Mina motståndare få bli dem själva till vanära.

        Önskar mig döden.

 

Psalm. 40:16.

 

16.  #Må de rysa av skam, de som skrattar 

hånfullt åt mig#.

 

Låt de leva livet fyllda av skam-känslor 

    och ångest.

Vilka skrattar hånler åt mig.

 

Psalm. 40:17.

 

17.  #Men alla som kommer till dig skall jubla 

av glädje över dig.

       Den som längtar efter din hjälp skall

alltid säga:

     "Herren är stor#.

 

De som söker dig; jublar av glädje över din

      godhet och trohet.

De längtande skall alltid säga:

     Vem du är:  "Herren är stor"

 

Psalm. 40:18.

 

18.  #Jag är betryckt och fattig.

     Herre, skynda till mig!

Min hjälp och min räddare är du.

      Min Gud, dröj inte!#. 

 

Betryckt av mina fienders våld.

       Herre, hör mig var min räddare.

Min Gud, du prövar mitt tålamod! 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards