Direktlänk till inlägg 29 juli 2019

PSALTAREN. PSALM. 50:1-23. HERRENS DOM.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 29 juli 2019 04:35

PSALTAREN.  PSALM. 50:1-23.

 

HERRENS DOM.

 

SANN TILLBEDJAN.

 

DEN SANNA  FROMHETEN

 

Psalm. 50:1.

 

1.  #En psalm av Asaf.

Gud, Herren Gud, har tagit till orda, han kallar

      på jorden från öster till väster#.

 

Asafs psalm.

   Guds allmaktsord talas ut över jorden.

I sitt ord kallar på den från öster till väster.

 

Psalm. 50:2.

 

2.  #Från Sion, det fullkomligt sköna, träder Gud

fram  i glans#.

 

Från Sions berg hans helig berg:

   Berget fullkomliga i skönheten.

Där Gud i sin helighets prakt träder fram.  

 

Psalm. 50:3.

 

3.  #Vår Gud kommer, han skall inte tiga.

Framför honom går förtärande eld och kring

     honom rasar stormen#.

 

Vår Gud kommer: talar frimodigt.

    Hans helig renhetens förtärande eld mot ondskan.

    

Psalm. 50:4.

 

4.  #Han kallar på himlen därovan, kallar på

jorden, för att döma sitt folk:#.

 

Kalla vid hans stämma på himlen därovan.

      Kallar med sin röst på jorden.

I sitt rättvisa dömande av sitt folk.

 

Psalm. 50:5.

 

5. #Samla inför mig mina trogna som sluter

förbund med mig genom offer#.

 

Samlar sin trogna: vilka gjort genom offret slutit

     förbund med mig.

 

Psalm. 50:6.

 

6.  #Himlen förkunnar hans rättfärdighet#.

 

Himlen förkunnar hans syndfrihet ostrafflighet

      mot folkets syndiga ondska. 

 

Psalm. 50:7.

 

7.  #Hör, mitt folk, jag vill tala, Israel,

jag vill varna dig#.'

 

Hör mitt folk lev i lydnad efter mina lagbud.

      Jag vill tala till er o-lydnad, Israel.

Vill varna er för era hårdnackade hjärtan.

 

Psalm. 50:8.

 

8.  #På dina offer kan jag inte klaga, dina brännoffer

får jag dagligen#.

 

Din dagliga offer-vilja Israel, klagar jag inte på.

 , 

Psalm. 50:9.

 

9.  #Men jag behöver inga tjurar från ditt stall,

inga bockar ur sina fållor#.

 

Finner inget behov era tjurars bockars offer

     från ditt stall.

      

Psalm. 50:10.

 

10.  #Ty viltet i skogen är mitt, alla djur bland de

väldiga bergen#.

 

Jag äger viltet i skogens liv.

      Alla djuren bland de väldiga bergen.

 

Psalm. 50:11.

 

11.  #Jag känner alla fåglar i skyn, alla markens

smådjur är mina#.

 

Mina skapade fåglar känner jag igen i skyn.

      Markens smådjur tillhör mig.

 

Psalm. 50:12.

 

12.  #Vore jag hungrig sade jag det inte till dig,

ty min är världen och och allt den rymmer#.

 

Skulle jag vilja mätta min hunger säger det 

     inte till dig.

Eftersom världen tillhör mig allt vad på den är. 

 

Psalm. 50:13.

 

13.  #Skulle jag äta kött av tjurar eller dricka

bockars blod?#.

 

Skulle jag vilja äta köttet av era uppfödda tjurar.

     Dricka era bockars blod?

 

Psalm. 50:14.

 

14.  #Nej, låt tacksägelsen bli ditt offer åt Gud

och infria löften till den Högste!#.

 

Låt istället tacksägelsen ditt heliga offer

    åt den ende Guden.

Infria löften till den Högste.

 

Psalm. 50:15.

 

15.  #Ropa till mig när du är i nöd, jag skall rädda

dig, och du skall ära mig#.

 

När jag hör din nöds-rop skall vara din räddare.

      Genom ditt rop  ärar mig.

 

Psalm. 50:16.

 

16.  #Men till den gudlöse säger Gud:

Hur vågar du läsa upp mina bud och nämna 

     mitt förbund#.

 

Guds budskap till den gudlöse:

      Du, gudlöse, hur vågar du läsa upp mina buds ord du som hatar och föraktar det.

   Nämner mitt heliga förbund med dina orena läppar. 

 

Psalm. 50:17.

 

17.  #Du som hatar all fostran och vänder ryggen

åt mina ord?#.

 

Du hatar all andlig fostran.

     Vänder din rygg bort från mina ord?

 

Psalm. 50:18.

 

18.  #Ser du en tjuv slår du följe med honom,

med äktenskapsbrytare ger du dig i lag#.

 

Ser du tjuven stjäla följer du honom i hans fotspår.

         Umgås med äkten-skapsbrytare.

 

Psalm. 50:19.

 

19.  #Din mun sprider elakt tal, tunga spinner lögner#.

 

Din muns-tal: sprider elakt tal.

        Med din tungars ord  smider du lögnaktigt tal.

 

Psalm. 50:20.

 

20.  #Du talar illa om din bror, du smutskastar

din moders son#.

 

Du, förtalar din broder.

      Talar smädande ord över din moders son. 

 

Psalm. 50:21.

 

21.  #Skulle jag tiga när du handlar så?

Tro inte jag är som du!

      Nej, jag skall ställa till svars och straffa dig#.

 

Skulle jag inte lyssna på din smädelse och förtal.

        Tro inte, jag lever sådant liv likt ditt liv!

Min dom ska straffa dig för dina o-gärningars skull.

 

Psalm. 50:22.

 

22.  #Betänk det, ni som glömmer Gud,

annars blir ni mitt rov utan hopp om räddning#.

 

Rannsaka ditt hjärta.

   Ni människor som förkastat mig.

Annars bli ert liv till offer för min dom. 

 

Psalm. 50:23.

 

23.  #Den som offrar tacksägelse ärar mig,

den som följer min väg skall erfara Guds hjälp#.

 

Den som villigt offrar tacksägelse: ärar mig.

        Den som i ydnad följer min vägs vilja.

Få erfara mig som sin hjälpare. 

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards