Direktlänk till inlägg 29 juli 2019

PSALTAREN. PSALM. 51:1-21. BÖN OM SYNDERNAS FÖRLÅTELSE.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 29 juli 2019 04:35

PSALTAREN.  PSALM.  51:1-21.

 

BÖN OM SYNDERNAS FÖRLÅTELSE.

 

SYNDABEKÄNNELSE OCH BÖN.

 

Psalm. 51:1.

 

1.  #För körledaren. 

En psalm av David#.

 

Psalm. 51:2.

 

2.  #När profeten Natan varit hos honom,

sedan David varit med Batseba#.

 

Psalm. 51:3.

 

3.  #Förbarma dig, Gud, i din nåd, stryk ut 

mina synder i din stora godhet#.

 

David synd inför Gud: hans bekännelse.

      Visa ditt förbarmande, Gud för mig.

Utplåna mina synder.

       Låt din stora godhet göra det.

 

Psalm. 51:4.'

 

4.  #Gör mig fri från all min skuld och rena mig

från min synd#.

 

Bli fri genom godhet från min skuld.

      Gör mitt syndfulla hjärta: rent.  

 

Psalm. 51:5.

 

5.  #Jag vet vad jag har brutit, min synd 

står alltid inför mig#.

 

Jag bekänner min själviskhet mot dig.

       Min synd finns alltid inför mig.

 

Psalm. 51:6.

 

6.  #Mot dig, bara mot dig har jag syndat,

jag har gjort det som är ont i dina ögon

     Du har rätt när du ställer mig till svars

den dom du fäller är rättvis#.

 

Min dig. 

   Bara mot dig, har jag syndat.

Jag har varit ondsint i dina ögon.

        Din rättfärdighet  ställer mig till ditt försvar

i vilken dom du fäller är rättvis.

 

Psalm. 51:7.

 

7.  #I skuld är jag född, i synd blev jag 

till i min moders liv#.

 

I arvs-synden blev jag född.

       Formades i min moders liv till synd.

 

Psalm. 51:8.

 

8.  #Du som älskar ett uppriktigt hjärta,

ge mig vishet i mitt innersta#.

 

Uppriktigt hjärta älskar du.

          Ge mitt hjärta vishet i mitt innersta.

 

Psalm. 51:9.

 

9.  #Rena mig med isop från min synd,

tvätta mig vit som snö#.

 

Ger mig ett rent hjärta från min synd.

      Låt din renhet rena mig likt snöns vita renhet.

 

Psalm. 51:10.

 

10.  #Låt mig få höra glädjerop och lovsång,

låt den du har krossat få jubla#.

 

Låt mitt öra få lyssna på glädjeropet

  lovsången.

Låt den du givit förkrosselsens hjärta: få jubla.

 

Psalm. 51:11.

 

11.  #Vänd bort din blick från mina synder,

stryk ut all min skuld#.

 

Låt din rena blick vändas bort från mina synder.

       Utplåna all min skuld.

 

Psalm. 51:12.

 

12.  #Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta, ge mig 

ett nytt och stadigt sinne#.

 

Låt mitt hjärta bli rent, min Gud.

      Ge mig nytt sinne  stadigt sinne. 

 

Psalm. 51:13.

 

13.  #Driv inte bort mig från din närhet, ta inte

ifrån mig din heliga ande#.

 

Låt mig få vara i din närhet.

         Låt din ande vara mig till hjälp.

 

Psalm. 51:14.

 

14.  #Låt mig åter glädjas över att du räddar,

håll mig uppe, ge mig ett villigt sinne#.

 

Låt mig få glädjas du är min räddare.

        Låt vara vid gott mod.

Ge mig ett lydigt sinne.

 

Psalm. 51:15.

 

15.  #Jag skall visa syndarna dina vägar,

så att de vänder åter till dig#.

 

Jag vill visa syndarna dina vägar.

       Vänder sig till dig.

 

Psalm. 51:16.

 

16.  #Skydda mig mot blodsdåd, Gud,

min räddare.

     Då skall jag jubla över din trofasthet#. 

 

Var min beskyddare mot blods-dåd, Gud.

    Du, min räddare.

 

Psalm. 51:17.

 

17.  #Herre, öppna min mun, jag vill

sjunga ditt lov#.

 

Öppnar min mun för lovsången.

 

Psalm. 51:18.

 

18.  #Slaktoffer vill du inte ta emot,

och ger jag dig brännoffer förmår du det#.

 

Du finner inte behag i slaktoffer.

     Och brännoffer.

 

Psalm. 51:19.

 

19.  #Det offer du begär är ett förkrossat

hjärta, en krossad och nedbruten människa

      förkastar du inte, o Gud#.

 

Offret du begär förkrossat hjärta.

        Ödmjuk förkrossad människa förkastas

inte.

 

Psalm. 51:20.

 

20.  #Låt i din godhet allt gå Sion väl,

bygg upp Jerusalems murar#.

 

Låt din godhet välsigna Sion.

      Bygg upp Jerusalems förfallna murar.

 

Psalm. 51:21.

 

21.  #Då skall du få njuta rätta offer,

brännoffer och heloffer, då skall unga tjurar

    offras på ditt altare#. 

 

När din godhet välsignar Sion.

        Jerusalems murar byggs upp.

Då får du njuta rätta offer.

      Bränn heloffer  unga felfria tjurar offras

på ditt altare.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards