Direktlänk till inlägg 6 juli 2019

PSALTAREN. PSALM. 34:1-23. HERRENS GODHET OCH HJÄLP.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2019 14:45

PSALTAREN.  PSALM.  34:1-23.

 

HERRENS GODHET OCH HJÄLP.

 

LOVSÅNG TILL GUDS GODHET: MOT ONDSKAN. 

 

Psalm. 34:1.

 

1.  #Av David, när han spelade vansinnig inför

Avimelek, som drev bort honom#.

 

Davids vansinniga spel inför Avimelek,

      gjorde honom skräckslagen. 

 

Psalm. 34:2.

 

2.  #Jag vill alltid prisa Herren, ständigt sjunga

hans lov#.

 

Jag villig för altid lovprisa Herren.

      Dagligen lovsjunga hans lov. 

 

Psalm. 34:3.

 

3.  #Stolt ger jag Herren äran, de betryckta 

hör det och gläds#.

 

I stolt ödmjukhet ger jag mitt hjärtats äran

      till Herren.

Betryckta människor hör äran gläds.

 

Psalm. 34:4.

 

4.  #Lova Herren med mig, låt oss tillsammans

ära hans namn!#.

 

Lovsjung Herren tillsammans med mig.

      Låt oss ära hans namn.

 

Psalm. 34:5.

 

5.  #Jag sökte mig till Herre och han svarade mig,

han befriade mig från all fruktan#.

 

Sökte mig till Herren.

       Han svarade mig.

Befriade mitt liv.

 

Psalm. 34:6.

 

6.  #Se mot honom och stråla av glädje, 

sänk inte blicken i skam#.

 

Ha blicken på Herren, trons hövding

        och fullkomnare.

Låt frimodigheten vara din Herre istället 

      för ära skamfulla blicken.

 

Psalm. 34:7.

 

7.  #Jag eländige ropade, Herren hörde,

han räddade mig ur all min nöd#.

 

Petrus Jesu lärljunge Apostlafursten säger:

  Jag är en syndare inför Herren.

Herren besvarade mitt bönerop.

      Blev räddad ur all min nöd.

 

Psalm. 34:8.

 

8.  #Herrens ängel håller vakt kring hans trogna

och räddar dem#.

 

Herrens ängel bevakar sina trognas liv från fiender.

      Är deras räddare.

       

Psalm. 34:9.

 

9.  #Se och smaka Herrens godhet, lycklig den

som flyr till honom!#.

 

Upplev Herrens godhets liv.

      Känn godhetens sötma.

Välsignad den som har sin tillflykt till honom.

 

Psalm. 34:10.

 

10.  #Frukta Herren, ni hans heliga, de som fruktar

honom lider ingen brist#.

 

Ni hans heliga, frukta Herren.'

       Gudsfruktan vishetens begynnelse.

Leva i den ger fullkomligt liv.

 

Psalm. 34:11.

 

11.  #Lejon kan lida nöd och hungra, de som sökt

sig till Herren saknar ingenting#.

 

Lejons hunger efter föda ger det lidande.

        Sökande människor efter Herren

lever i fullkomlighet.

 

Psalm 34:12.

 

12.  #Kom, mina barn, lyssna på mig, jag vill

lära er att frukta Herren#.

 

Mina barn, lyd mig.

       Jag vill undervisa er i gudsfruktans liv.

 

Psalm. 34:13.

 

13.  #Är du en som älskar livet och vill se många

lyckliga år?#.

 

Älskar du livet, längtar efter ditt livs-års

       välsignelser!

 

Psalm. 34:14.

 

14.  #Bevara då din tunga från ont och dina

läppar från falska ord#.

 

Vill du det!!

      Behärska din tunga från ondskan.

Dina läppars ord: falskhetens listiga ordval.

 

Psalm. 34:15.

 

15.  #Sky det onda och gör det goda, sträva efter

att hålla fred#.

 

Avsky ondskan.

       Ära godheten.

Var fridsam:  lev livet i sinnesfriden sinnesron.

 

Psalm. 34:16.

 

16.  #Herrens ögon ser de rättfärdiga, och hans öron

hör deras rop#.

 

Herrens allvetande ögon ser de o-straffligas

     gärningar.

Hans lyssnande öron: hör deras bönerop.

 

Psalm. 34:17.

 

17.  #Herren inskrider mot dem som gör det onda,

han utplånar deras minnen på jorden#.

 

Herren bestraffar de ondsintas ondska.

       Utplånar deras livsminnen från  jordens yta.

 

Psalm. 34:18.

 

18.  #De rättfärdiga ropar, och Herren hör och räddar dem ur all nöd#.

 

De renhjärtligas bönerop ropar.

     Herren lyssnar räddar deras liv ur all livsnöd.

 

Psalm. 34:19.

 

19.  #Herren är nära de förtvivlade, han hjälper

de modlösa#.

 

Herren allestädes närvarande.

      Uppmuntrar de förtvivlade.

Styrker de modlösa med frimodighet.

 

Psalm. 34:20.

 

20.  #Den rättfärdige drabbas av mycket ont,

men Herren räddar honom från allt#.

 

Syndfrie drabbas av ondskans dödlighet.

       Herrens trofasthet räddar honom.

 

Psalm. 34:21.

 

21.  #Han skyddar varje ben i hans kropp, inte ett

enda skall krossas#.

 

Han beskyddar omsorgsfullt varje ben i hans kropp.

    Hans kropp  Herrens tempel.

 

Psalm. 34:22.

 

22.  #Olyckan dödar den gudlöse, den rättfärdiges

fiender står med skuld#.

 

Fördärv och elände dödlig för den gudlöse.

 

Psalm. 34:23.

 

23.  #Herren räddar sina tjänares liv, de som

flyr till honom är fria från skuld#. 

 

Herren räddar sina tjänares liv.

       De som tar sin tillflykt till Herren är skuldfria.

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards