Direktlänk till inlägg 11 maj 2023

ORDSPRÅKSBOKEN. 5:1-20. VARNING FÖR FRÄMMANDE KVINNAN. DEL. 1.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 11 maj 2023 08:35

               ORDSPRÅKSBOKEN 5:1-20.

 

 

VARNING FÖR DEN FRÄMMANDE KVINNAN.

 

                                   DEL. 1.

 

¤Ordspråksboken. 5:1.

 

1.  #Min son, hör på min vishet och lyssna 

till min insikt#.

 

¤Ord. 5:2.

 

2.  #Så att du vinlägger dig om klokhet

och kunskap får prägla dina ord#.

 

¤Ordspråksboken. 5:3.

 

3.  #Den främmandes läppar är söta som honung,

lenare än olja hennes tunga#.

 

Ordspråksboken. 2:16.

 

16.  #Hon räddar dig från den främmande kvinnan

   från henne som talar förföriskt#.

 

VISHETEN FÖRSVARET MOT ONDSKAN.

 

¤Ord. 5:4.

 

4.  #Men till slut blir hon bitter som marlört,

vass som ett tveeggat svärd#.

 

Främmnade kvinnas lösaktiga trolöshet

    liknar tveeggat svärds död.

Hennes livsföring bittrare än marlörten. 

 

Predikaren.7:27

 

27.  #Detta har jag funnit; bittrare än döden

är kvinnan, hon är en snara, hennes hjärta

     är ett nät, hennes armar är bojor.

Den som behagar Gud kommer undan,

     men syndaren blir hennes fånge#.

 

OLYCKLIGA ELÄNDIGA LIVET.

    Delilas illistiga planer bittrare än döden.

Hennes hjärta nät av ondskan.

    Hennes famn ägde armar av dödliga bojor.

 

¤Ordspråksboken. 5:5.

 

5.  #Hennes vandring går mot döden,

ner till dödsriket för hennes steg#.

 

Hennes livsvandring leder till dödens

    smärtsamma boningar.

Hennes förgängliga fotsteg till dödsriket.

 

Ordspråksboken.  2:18.

 

18.  #Hennes hus sjunker ner i dödsriket,

   hennes väg för till skuggornas boning#. 

 

Hennes boplats vigd åt döden.

      Hennes väg leder till eviga mörkrets boningar.

 

¤Ord. 5:6.

 

6.  #Hon ger inte akt på livets väg,

hon märker inte att hon går vilse#.

 

Hennes förblindelse förlorar livets väg.

        Förvirrad orolig bedragen av trolöshetens

skadliga farofyllda liv.

 

¤Ordspråksboken. 5:7.

 

7.  #Hör därför på mig, mina barn, och följ

alltid mina ord#.

 

Min son, mina älskade bar.

    Lyssna på mina erfarna lärorika ord.

Var sann efterföljare efter insiktens ord.

 

¤Ord. 5:8.

 

8.  #Håll dig långt ifrån henne, närma dig

inte hennes dörr#.

 

Undvik fly bort från hennes dörrrs inbjudan 

    till lösaktighetens fåfänga idel tomhet.

 

¤Ordspråksboken. 5:9.

 

9.  #Annars får du ge din kraft åt andra

och dina år åt en hård husbonde#.

 

Ge du din tid energi till fåfänglig ära tomhet.

       Ditt liv styrt av okunnighetens tomma liv. 

 

¤Ord. 5:10.

 

10.  #Främlingar drar nytta av din styrka,

och du får slita i en annans hus#.

 

Främlingars gudlöshet utnyttrar dig.

     Energi tidstjuvar berövar dig på livet.

 

¤Ordspråksboken. 5:11.

 

11.  #Du stönar när slutet kommer, när din

kropp tynar bort:#.

 

Livets tjuvar kostar dig ditt dyrbara liv.

 

¤Ord. 5:12. 

 

12.  #"Varför avskydde jag fostran och föraktade

tillrättavisning?#.

 

Självrannsakan varför förktade jag fostran i de

    andliga dygderna.

Föraktade vishetens tillrättavisning. 

 

¤Ordspråksboken. 5:13.

 

13.  #Varför hörde jag inte på mina lärare

utan slog dövörat till för deras ord?#.

 

Föraktade hånade mina andliga lärare.

     Min själviskhet denna avgud lyssnade jag på.

 

¤Ord. 5:14.

 

14.  #Snart befann jag mig i stort elände 

inför den samlade minigheten"#.

 

Inför församlingen fick skörda vad jag sått i

     självisk avguderi.

 

¤Ordspråksboken. 5:15.

 

15.  #Drick vatten ur din egen brunn,

friskt vatten ur din egen källa#.

 

Drick tacksamt ur din egna givmilda brunn.

         Friskt klart vatten ur egen källa.

 

¤Ord. 5:16.

 

16.  #Skall dina källflöden rinna ut på gatan

och strömma ut över torget?#.

 

Okunnigheten dåraktig låter friska källflöden

        flöda fritt utan näring där behovet finns.

 

¤Ordspråksboken. 5:17.

 

17.  #Nej, de skall tillhöra dig ensam, 

dela dem inte med andra!#.

 

¤Ord. 5:18.

 

18.  #Må din källa vara välsignad.

Gläds år din ungdoms hustru#.

 

¤Ordspråksboken. 5:19.

 

19.  #Den älskliga hinden, den vackra gasellen.

Må hennes bröst alltid vara din lust, hennes

     kärlek alltid vara din lust#.

 

¤Ord. 5:20.

 

20.  #Varför skulle du berusas av en annan

kvinna och famna en främmande, min son?#.

 

Syraks bok. 9:8.

 

8.  #Vänd bort blicken från en välskapt kvinna,

se inte närgånget på en annans vackra hustru.

       Av kvinnlig skönhet har många förförts,

den kommer lidelsen att flamma upp som eld#.

 

 SYRAKS BOK OM KVINNOR.  

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards