Direktlänk till inlägg 11 maj 2023

ORDSPRÅKSBOKEN. 3:1-12. VISHET OCH GUDSFRUKTAN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 11 maj 2023 08:35

                ORDSPRÅKSBOKEN. 3:1-12.

 

               VISHET OCH GUDSFRUKTAN.

 

¤Ordspråksboken. 3:1.

 

1.  #Min son, glöm inte vad jag har lärt dig, 

bevara mina bud i ditt hjärta#.

 

David förmanar sin son Salomo.

     Förkasta inte min erfarna lärdom.

Låt mina ord bli fast rotade i ditt hjärtats

    innandömen.

 

Tredje Moseboken. 18:5.

 

5.  #Håll mina bud och stadgar,ty den som gör

det skall leva genom dem.  Jag är Herren#.

 

Tio budorden budskapet till Israels folk.

     Lydnaden gav dem löften om Liv.

 

Ordspråksboken. 3:16.

 

16.  #I sin högra hand har hon långt liv,

 i sin vänstra rikedom och ära#.  

 

Vishetens välsignelser.

       Personliga visheten.

Hennes högra hand äger hon långt liv.

       Vänstra handen rikedom och ära.

 

Ordspråksboken 4:4.

 

4.  #Lärde han mig:

Håll fast vid mina ord, följ mina bud så får

     du leva#.

 

Maning till Vishet. 

 

Sonen Salomo fick lärdom från sin far Kung David.

    Var sann efterföljare till jag sagt dig.

Du får dyrbyrt löfte om liv.

 

Ordspråksboken. 4:10.

 

10.  #Lyssna, min son, ta emot mina ord,

så får du leva länge#.

 

Troheten till faderns förmaning: belönas. 

 

Ordspråksboken. 7:2.

 

2.  #Håll mina bud så får du leva, bevara min lära

   som din ögonsten#.

 

Genom två eller tre vittnesbörd är det sant

     säger Guds ordet.

Min lära ingen illära: grundad på Guds ordet.

      För evigt står Guds ord fast i himlen.

 

Ordspråksboken. 8:35.

 

35.  #Ty den som finner mig finner livet

och vinner Herrens välbehag#.

 

VISHETEN TALAR OM SIG SJÄLV.

   Visheten sann budskap om sig själv som person.

Vem är visheten  Vad vill den göra.

 

Ordspråksboken. 9:11.

 

11.  #Genom mig når du hög ålder och får

ett långt liv#.

 

Vishetens inbjudan.

      Den som besvarar min inbjudan.

Välsignas med långt liv.

 

Ordspråksboken. 10:27.

 

27.  #Gudsfruktan ger långt liv de ondas

    tid blir kort#.

 

Kung Salomos Ordspråk.

                ANDRA SAMLINGEN.

 

Gudfruktan ger löfte om långt liv.

       Gudlöst liv tidstjuvs liv förkortar förbannar livet.

 

Ordspråksboken. 11:19.

 

19.  #Att hålla fast vid det rätta ger liv,

att jaga efter det onda för till döden#.

 

Rättvisans tjänare utmanar o-rättvisan.

        Ståndaktigt hålla fast vid rättvisan

belönas med liv.

    Ondskans o-rättvisa laglöshetens tjänare.

Dödens vän. 

 

Ordspråksboken. 19:16.

 

16.  #Den som håller buden behåller sitt liv,

den som inte ger akt på sin vandel skall dö#.

 

Den som ödmjukt lyssnar lyder buden älskar sitt liv.

      Den som ohörsamt förringar budens värde

vandrar på förgängelsens vägar.

    

Ordspråksboken. 21:21.

 

21.  #Den strävar efter rättfärdighet och trohet

skall finna liv och ära#.

 

Den som söker rättfärdigheten troheten

      finner livet äran.

 

Ordspråksboken. 22:4.

 

4.  #Lönen för ödmjukhet och gudsfruktan

är rikedom, ära och liv#.

 

Lönen för stolt högmod gudlöshet

 fattigdom vanära död.

 

¤Ord. 3:2.

 

2.  #Hög ålder och ett långt liv, frid och välgång

skall de ge dig#.

 

Visheten gudsfruktan ge dig, min son, säger David

    Guds utvalde tjänare.

Välsignelse hög ålder långt innehållsrikt liv.

        Välstånd.

 

¤Ordspråksboken. 3:3.

 

3.  #Låt godhet och sanning förbli hos dig.

   Bind dem kring din hals, skriv dem på ditt

hjärtats tavla#.

 

Låt godheten sanningen var dina trogna vänner.

    Vara sanningens godhetens tjänare.

Försvara dem där lögnen falskheten råder.

 

Femte Moseboken. 6:6-8.

 

KÄRLEK TILL HERREN OCH HANS BUD.

 

6.  #Dessa ord som jag idag har ger dig skall du lägga på hjärtat#.

 

7.  #Du skall i inpränta dem i dina barn och tala

om dem när du sitter i ditt hus och när du är ute

     och går, när du lägger dig och när du stiger upp#.

 

8.  #Du skall binda dem som ett tecken kring din arm, och de skall vara ett kännemärke på

    din panna#.

 

Ordspråksboken. 6:21.

 

21.  #Bär dem alltid vid ditt hjärta och bind

dem kring din hals#. 

 

David undervisar sin son Salomon om faran för

    äktenskapsbrott.

 

Bär vishetens ord vid ditt hjärtats dörr.

    Visheten älska henne livets dyrbara skatt.

 

Ordspråksboken. 7:3.

 

3.  #Bind dem om dina fingrar, skriv på ditt

  hjärtats tavla#.

 

Visheten gudsfruktan Dina händers verk

      i handlingar.

Hjärtats tavla budordens skrivna tavla.

 

Jeremia bok. 31:33.

 

33.  #Nej, detta är det förbund jag skall sluta med

  Israel när tiden är inne, säger Herren:

        Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva

den i deras hjärtan.

     Jag skall vara deras Gud och de skall vara

mitt folk#.

 

DET NYA FÖRBUNDET. 

 

Guds löfte sluta nytt förbund med Guds utvalda

     Israel hans utvalda egendomsfolk.

Deras ende Gud värd all tillbedjan i ande

       och sanning.

 

¤Ord. 3:4.

 

4.  #Då blir du uppskattad för din klokhet

av både Gud och människor#.

 

Livet i sanningen godheten förökar din klokhet.

       Klokheten uppmuntras uppskattas älskvärd

inför Gud och människor.

 

¤Ordspråksboken. 3:5.

 

5.  #Förtrösta på Herren av hela ditt hjärta och lita

inte till ditt eget förstånd#.

 

Man kan inte tjäna två herrar antingen kommer man

      älska den andre eller hata den andre. 

Förtrösta på egna själviska förståndet.

    Eller förtrösta på Guds Visdom.

 

Ordspråksboken. 28:26.

 

26.  #En dåre är den som litar på eget förnuft,

den som följer visheten går säker#.

 

Dåren o-kunnighet förblindad av denna

    tidsålderns Gud.

Vishetens barn vandrar på trygga vägar.

 

¤Ord. 3:6.

 

6.  #Tänk på honom vad du än går, så skall han

jämna vägen för dig#.

 

Glöm inte Gud din skapare, vishetens ursprung.

       Löftets Gud jämnar din vandringsstig.

 

¤Ordspråksboken. 3:7.

 

7.  #Tyck inte att du själv är vis, frukta Herren

och fly det onda#.

 

Lev i Gudsfruktan hata det onda.

      Ondskan livets olycka fördärv undergång.

Undvik själviskheten ära upphöj o-själviskheten.

 

Orspråksboken. 26:12.

 

12.  #Ser du en man som tror att han är klok -----

det är mer hopp om dåren än om honom#.

 

Människans själviska klokhet idel tomhet fåfänga.

       

Jesaja bok. 5:21.

 

21.  #Ve dem som är visa i egna ögon

    och anser sig själva kloka#.

 

LIVETS ELÄNDE OLYCKA.

 

Skapas av egenkär klokhet bedragen

     av högmodets förbannelse.

 

Romarbrevet. 12:16.

 

16.  #Bemöt alla lika och håll er inte för

goda att umgås med dem som är ringa.

      Var inte självkloka#.

 

Paulus varnar församlingen i Rom.

      Var inte självkloka.

Varnade för själviskheten denna avgud.

    Ha gemenskap med de svaga övergivna.

Självisk godhet förkastar människo-värdet. 

 

¤Ord. 3:8.

 

8.  #Det ger hälsa åt din kropp, kraft åt

alla dess ben#.

 

Vishetens gudsfruktan hälsosam för din     kroppshydda.

      Dina ben välsignas med vishetens stykekraft.

 

¤Ordspråksboken. 3:9.

 

3.  #Ära Herren med allt vad du äger och med det 

första av din skörd#.

 

Ära Herren med dina ägodelar.

         

¤Ord. 3:10.

 

10.  #Då skall dina lador fyllas av säd

och presskaren flöda över av vin#.

 

Sådd och skörd. 

    Vad jag sår får jag skörda.

 

¤Ordspråksboken. 3:11.

 

11.  #Förkasta inte Herrens fostran, min son,

känn inte avsky för hans tuktan#.

 

Älska respektera Herrens fostran i dygdernas liv.

     Min son, Salomo undvik inte din faderns kärleksfulla tuktan. 

 

¤Ord. 3:12.

 

12.  #Ty Herren tuktar den han älskar och agar

den son han har kär#. 

 

Herrens tuktan vittnar om faderns omsorg.

       Faderns omsorg beskyddar försvarar mot

köttets onda gärningar.

     Köttets onda gärningar skadliga tillhör dödligheten.

    

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards