Direktlänk till inlägg 11 maj 2023

ORDSPRÅKSBOKEN. 4:1-12. MANING TILL VISHET DEL. 1.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 11 maj 2023 08:35

               ORDSPRÅKSBOKEN 4:1-12.

 

                     MANING TILL VISHET.

 

¤Ordspråksboken. 4:1.

 

1.  #Hör er fars förmaningar barn, lyssna 

och kom till insikt#.

 

Sök Insiktens hemligheter.

    Livets uppmuntrare tröstare hjälpare.

 

¤Ord. 4:2.

 

2.  #God är den lärdom jag ger er, glöm inte

min undervisning#.

 

Förkasta inte min lärorika undervisning.

    Livets lärdom människans rådgivare vägvisare.

 

¤Ordspråksboken. 4:3.

 

3.  #När jag själv var ett barn hos min far,

en liten pojk, min mors ende son#.

 

Kung Salomon talar om sin barndoms-tid.

       Fadern kung David.

Modern  Betsaida.

 

¤Ord. 4:4.

 

4.  #Lärde han mig:

Håll fast vid mina ord, följ mina bud så får du leva#.

 

Min fader Davids ord min lärdom.

       Bevara mina förmanande uppmuntrande ord.

Lyd mina bud: ger löfte om livets välsignelser.

 

Ordspråksboken. 3:1-8.

 

1.  #Min son, glöm inte vad jag har lärt dig, bevara mina bud i ditt hjärta#.

 

Min son, Salomo!

     Glöm inte min lärdoms erfarenhet.

Låt mina förmanade ord bevaras i ditt hjärtats djup.

 

2.  #Hög ålder och ett lång liv, frid och välgång

   skall de ge dig#.

 

Mina insiktsfulla ord ge dig långt rikt liv:

       fridsamt fyllt av välstånd.

 

3.  #Låt godhet och sanning förbli hos dig.

Bind dem kring din hals, skriv dem på ditt

     hjärtats tavla#.

 

Godheten sanningen vara dina vägvisare.

     Trogna vänner.

Dina trofasta rådgivare.

    Hjärtats vila frid glädje harmoni.

 

4.  #Då blir du uppskattad för din klokhet

av både Gud och människor#.

 

Gör dig insiktfull klok.

       Uppskattad värdefull uppmuntrad älskvärd

av Gud och männikskor.

 

5.  #Förtrösta på Herren av hela ditt hjärta

och lita inte till ditt eget förstånd#.

 

Undvik själviskheten: denna avgud.

      Älska Herrens fullkomliga ord vilja.

 

6.  #Tänk på honom vad du än går, 

så skall han jämna vägen för dig#.

 

Visa Herren, din Gud, tacksamhet uppskattning

       livets löfte välsignar ditt liv.

 

7.  #Tyck inte att du själv är vis, frukta Herren

och fly det onda#.

 

Avsky själviskheten.

    själviskheten o-intressanta liv.

Lev i gudsfruktan hata det onda.

 

8.  #Det ger hälsa åt din kropp, kraft åt alla

dess ben#.

 

Gudsfruktan visheten ger kroppens hälsa.

         Styrker kraftlösa ben.

 

Lukas Evangelium. 10:27-28.

 

27.  #Han svarade:

"DU SKALL ÄLSKA HERREN, DIN GUD, AV HELA DITT HJÄRTA OCH MED HELA DIN SJÄL OCH MED

     HELA DIN KRAFT OCH MED HELA DITT FÖRSTÅND, OCH DIN NÄSTA SOM DIG SJÄLV"#.

 

Jesus besvarar den laglrdes ord.

       Beskrivningen på kärleken till Gud.

Gudsfruktan:

      Älska Herren, din Gud.

Helhjärtat inte tjäna två herrar.

      Själslivet visar sin kärlek i ord handling.

Tillåta insikten vara herre i tankar ord handling.

       Visa medkänsla medlidande medömkan inför

din nästas liv.

 

28.  #Jesus sade:

"Det är rätt.  Gör det, så får du leva"#. 

 

Lev lyd vad jag sagt dig.

     Ger löfte om värdigt liv.

 

¤Ordspråksboken. 4:5.

 

5.  #Förvärva vishet, förvärva insikt, glöm aldrig

vad jag sagt och vik inte av från det#.

 

Sök längta efter visheten insikten.

        Förkasta aldrig de ord jag talat.

Låt orden trösta uppmuntra dig.

 

¤Ord. 4:6.

 

6.  #Överge inte visheten, hon skall bevara dig, 

älska henne, hon skall skydda dig#.

 

Lämna inte vishetens hemligheter.

     Hennes löfte bevara ditt liv från ondskans faror.

Älska hennes omsorg kärlek ömhet.

 

Vishetens bok. 6:12-21.

 

12.  #Strålande och oförgänglig är visheten.

Hon är lätt att se för dem som älskar henne,

     man finner henne om man bara vill söka#.

 

Visheten egenskaper.

       O-förgänglig odödlig livets ursprung.

Livets skönhet fullkomlighet värd älskas

    uppmuntras.

 

13.  #Längtar man efter henne ger hon sig först

till känna#.

 

Hjärtats innersta längtan söker ärligt efter

    vishetens omsorg med-känsla medlidande.

 

14.  #Den som söker henne om morgonen får

kort väg, ty han finner henne sittande vid

     husets port#.

 

Sök henne efter nattensvila.

        Sitter vid husets ingång längtar efter

människorshjärtan. 

 

15.  #Att ha henne i tankarna är den högsta klokhet,

och den som ligger vaken för hennes skull 

      är snart utan bekymmer#.

 

Vishetens tankar ger kloka beslut.

          Älska hennes insikt under nattens vila.

Visheten livets välsignelse.

 

16.  #Hon går själv omkring och söker upp dem som 

är henne värdiga.

    Vänligt visar hon sig för dem närhelst när de tänker på henne#.

 

Söker ihärdigt efter sökande hjärtan.

          Ärligt ödmjukt hjärta värdig hennes rikedomar.

         Vishetens vänlighet vägen in i dygdernas liv.

 

17.  #Visheten börjar när man uppriktigt längtar 

efter fostran#.

 

Andlig fostran i dygderna: vägen in i vishetens

       rikedomar.

 

18.  #Att söka fostran är att älska henne, att älska

henne är att följa hennes lagar, att hålla lagen

     är att försäkra sig om odödlighet#.

 

Söka andliga fostran: värdesätta uppmuntra

     vishetens inre liv.

Följa hennes lagar älska hennes omsorg trohet.

         Vara henes lagar lydiga belönas med

o-dödlighet.

 

19.  #Och odödligheten ställer människan nära Gud#.

 

O-dödlighetens närhet Guds eviga närhet.

 

20.  #Så leder längtan efter vishet till kunglig rang#.

 

Längtan törsten efter visheten ger ära.

 

21.  #Om ni gläder er åt troner och spiror, ni folkens

härskare, så håll visheten i ära; då får ni vara

     kungar i evighet#.   

 

Förmanande ord till folkets härskare.

       Förtrösta inte själviskheten falska lögner.

Välj vishetens rådgivning.

     Belönas vara kungar i evighet. 

  

ATT SÖKA VISHETEN.

 

¤Ordspråksboken. 4:7.

 

7.  #Vishet är viktigast, förvärva vishet, ge allt 

du äger för att förvärva vishet#.

 

Uppmaning söka visheten för dödlighetens vishet.

         Vishetens värdighet större värde än

världens lockelser frestelser.

 

Vishetens bok. 7:8-11.

 

Salomos Vishet: finner vishetens välsignelser. 

 

8.  #Jag valde visheten framför spiror och troner

och höll rikedom för intet i jämförelse med

       henne#.

 

Jag, kung Salomo valde visheten före världens

      ägodelar rikedomar.

 

9.  #Inte ens den dyrbaraste ädelsten satte jag 

lika högt, ty bredvid henne blir allt guld till

     värdelös sand och silver räknas som smuts

på marken#.

 

Dyraste ädelsten kan inte jämföras med 

   visheten.

Guldets värde värdelösa sandkorn.

     Silvrets värde markens smuts.

 

10.  #Jag älskade henne mer än hälsa och skönhet

och ville hellre äga henne än dagens ljus, ty skenet

      från henne slocknar aldrig#.

 

Älska henne mer än livets hälsa skönhet.

       Hennes värde större än dagens ljus.

Vishetens utstrålning lyser för evigt.

            

11.  #Men med henne kom också allt annat gott 

till mig; det låg omätlig rikedom i hennes händer#.

 

Hennes rika förrådshus outtömliga.

 

¤Ord. 4:8.

 

8.  #Håll henne högt, så upphöjer hon dig,

omfamna henne, så ger hon ära#.

 

Respektera vörda hennes värdighet.

     Belönas med ära värdighet.

Omfamna henne i ödmjukhet saktmod mildhet.

         

Syraks bok. 4:11-16.

 

Hur visheten fostrar en människa.

 

11.  #Visheten ger sina söner framgång och tar sig

an dem som söker henne#.

 

Visheten belönar sina barn med välstånd.

             Fostrar dem som söker hennes gemenskap.

 

12.  #Att älska henne är att älska livet, rik på 

lycka blir den som vaknar tidigt för hennes skull#. 

 

Älska visheten +++ älska sitt liv.

     Rik på välsignelser efter nattens vila:

tänk få äga hennes gemenskap.

 

13.  #Den som äger henne vinner ära, och där hon

går in följer Herrens välsignelse med#.

 

Äga visheten vinner livets ära.

       Där hon har sin bo-plats finns Herrens

o-uttömliga välsignelser.

 

14.  #De som tjänar henne gör tjänst inför den

Helige, och de som älskar henne blir älskade

     av Herren#.

 

Vishetens tjänare betjänar den Helige.

        Kärleken till henne blir älskade uppmuntrade tröstade av Herrens godhet trohet.

 

15.  #Den som lyder henne skall döma folken,

och den som följer henne kan vila trygg#.

 

Lydnadens barn inför visheten skall döma folken

     efter vishetens kloka rådgivning.

 

16.  #Om han litar på henne blir hon hans egendom

och förblir i hans efterkommandes ägo#.

 

Förtöstan på vishetens trohet bevarar lydiges

      egendom välsignar hans ättlingar.  

 

¤Ordspråksboken. 4:9.

 

9.  #Hon skall kröna dig med sin sköna krans,

skänka dig en ståtlig krona#.

 

Lydnaden i Vishetens fotspår ger kröning

         vara värdefull inför Herrens storhet trohet.

 

Syraks bok. 1:11.

 

11.  #Gudsfruktan är en ära och en berömmelse,

   en lycka och festglädjens krans#.

 

Vishet och gudsfruktan.

            Ger välsignelser krönt med ära 

respekt vördnad inför människors ögon. 

 

Syraks bok. 6:29-31.

 

Vägen till Visheten.

 

29.  #Då blir hennes fjättrar din starka rustning

   och hennes halsträ din lysande dräkt#.

 

Starka vapenutrustningen ges där visheten råder.

      Förvaret beskyddet mot den ondes giftiga pilar.  

 

30.  #Ty hennes ok är ett smycke av guld, och hennes bojor är purpurband#.

 

Vishetens milda ok lätt att bära.

      O-kunnighetens tunga ok dödlighetens ok.

Dödlighetens ok tungt att bära.

 

31.  #Du får klä dig i henne som i en lysande dräkt

att sätta festkransen på ditt huvud#.

 

Vise få ikläda sig vishetens rena dräkt.

      Ärekrona på sitt huvud. 

 

¤Ord. 4:10.

 

10.  #Lyssna, min son, ta emot mina ord, så får

du leva länge#.

 

Kung Davids förmanande ord till sonen Salomo.

       Lyssna på mina visa erfarna ord.

Respektera vörda dem.

     Löfte om långt värdefullt liv.

 

¤Ordspråksboken. 4:11.

 

11.  #Vishetens väg lär jag dig, jag leder

dig på rätta stigar#.

 

Vishetens väg lär jag dig vandra på.

    Leder dig tryggt på rättfärdighetens stigar.

 

Psalm. 23:3.

 

3.  #Han ger mig ny kraft och leder mig på

rätta vägar, sitt namn till ära#.

 

DEN GODE HERDEN.

 

Vår livs kraftkälla livets ursprung.

        Min vägvisare på livets väg.

Ärar hans heliga namn. 

 

Psalm. 32:8.

 

8.  #Jag vill ge dig insikt och lära dig den väg 

du skall gå, jag vill ge råd, min blick skall följa dig#.

 

Herrens förlåtande kärlek ger insikten.

        Insikten klokhet undervisar dig rättfärdighetens väg.

       Rättfärdighetens väg fri från syndens snaror

o-fullkomligheten.

      Herren vår trofaste rådgivare.

Mina allvetande blickar vara dina följeslagare.  

 

¤Ord. 4:12.

 

12.  #Där kan du gå utan att möta hinder

springa utan att snava#.   

 

Maning till vishet: sök den.

       Vishetens väg fri från syndens snaror. 

 

Ordspråksboken. 3:23.

 

23.  #Då kan du vandra trygg, du kommer inte

att snava#.

 

Vishetens välsignelser tillhör vishetens barn.

          Vandra på vishetens trygga vilande

fridsamma vägar.

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards