Direktlänk till inlägg 28 maj 2019

PSALTAREN. PSALM. 4:1-9. AFTONBÖN I NÖD.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 28 maj 2019 10:38

PSALTAREN.

 

AFTON-BÖN I NÖD.

 

Psalm. 4:1-9.

 

Psalm. 4:1.

 

1. #För körledaren, till stränginstrument.

En psalm av David#.

 

Psalm. 4:2.

 

2.  #Svara mig när jag ropar, Gud, du som 

skaffar mig rätt.

    Du öppnar vägen när jag är trängd.

Visa mig nåd och hör min bön#.

 

Vår nöd-hjälp i bönen.

     Herre, min Gud svarar mig i mitt bönerop.

Du, ge mitt liv rätt leva i rättfärdighet.

      Du mitt livs-väg leds i din nåd, besvarar troget

min bön. 

 

Psalm. 4:3.

 

3.  #Ni mäktiga, hur länge skall ni skymfa min

heder, älska tomhet och bruka lögn?#.

 

Ni mäktiga världshärskare, hur länge ska ni smäda

     min heliga moraliska liv.

Varför älska livets tomma liv, likt agnar för vinden.

         Ni lever i lögnen, lögnen er Herre.

Lögnens slavar och trälar.

 

Psalm. 4:4.

 

4.  #Ni skall veta att Herren har varit förunderligt

god mot mig, han hör när jag ropar till honom#.

 

Ni ska känna till, Herrens trofasta godhet.

       Han troget lyssnar på mitt bönerop.

 

Psalm. 4:5.

 

5-  #Upprörs ni, så synda inte.

Säg där ni ligger på er bädd:

     "Var stilla"#.

 

Blir inte upprörd över sanningen; låt inte synden

     bedra er.

Säg i din vila, Var stilla, låt stillheten vara Herre.

        

Psalm. 4:6.

 

6.  #Ge rätta offer, förtrösta på Herren#.

 

Bär fram felfria offer: förtrösta på Herren.

 

Psalm. 4:7.

 

7.  #Många säger: "Vem kan ge oss Lycka?#.

Herre, låt ditt ansikte lysa över oss#.

 

Många säger tvivelaktig: vem kan fylla våra

     hjärtan med lycka?

Min bön: Herre, låt ditt nådefulla ljus får lysa

      över våra liv.

 

Psalm. 4:8.

 

8.  #Av dig har jag fått en större glädje än de

som fått korn och vin i mängd#.

 

Av dig Herre, har fått större hjärtats glädje.

    I sin tacksamma glädje fått både korn

och vin i mängd. 

 

Psalm. 4:9.

 

9.  #Jag lägger mig ner i frid och sover,

Du, Herre, låter mig bo i trygghet#.

 

Jag vill vila i din frid.

      Du, min Herre, låter mitt liv få ha sin

bo-plats i tryggheten. 

 

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards