Direktlänk till inlägg 28 maj 2019

PSALTAREN. PSALM. 5:1-13. MORGONBÖN UNDER FÖRFÖLJELSE.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 28 maj 2019 10:38

PSALTAREN.

 

MORGONBÖN UNDER FÖRFÖLJELSE.

 

BÖN OM BESKYDD.

 

Psalm. 5:1-13.

 

1.  #För körledaren, till flöjtspel.

En psalm av David.

 

Psalm. 5:2.

 

2.  #Lyssna på mig, Herre, hör mina suckar!#.

 

Davids bön: lyssna på mina ord, Min Herre.

     Hör mina böne-suckar.

 

Pslam. 5:3.

 

3.  #Ge akt på mitt rop, min konung och Gud,

till dig går min bön#.

 

Lyssna på mitt bönerop, min konung och Gud. 

        Min bön, Gud lyssnar på.

 

Psalm. 5:4.

 

4.  #Herre, om morgonen skall du höra min röst,

då breder jag mitt offer och väntar#.

 

Herre, min morgonbön, hör du min bön.

      Ger mitt hjärtats offer, inväntar ditt svar.

 

Psalm. 5:5.

 

5.  #Du är inte en Gud som kan tåla brott, ingen ond

får bo hos dig#.

 

Din helighet Gud, visar din o-tåliga vrede mot

    livet upproriska brott mot Herrens lag.

Ingen ondskefull har sin bo-plats hos dig.

  

Psalm. 5:6.

 

6.  #De övermodiga skall skygga för din blick, 

du hatar alla ogärningsmän#.

 

De övermodiga, skräckslagna inför Herrens

     heliga blick.

Du visar ditt hatiska beteende mot o-gärningsmän.

 

Psalm. 5:7.

 

7.  #Du förgör lögnarna, Herre, mördare och bedragare avskyr du#.

 

Du, förgör lögnarna, vilka föraktar sanningen.

      Mördare, hatar sin nästas liv.

Bedragare, du hatar och föraktar.

 

Psalm. 5:8.

 

8.  #Men jag får gå in i ditt hus, ty din godhet är stor.

  Jag faller ner i vördnad, vänd mot ditt heliga

       tempel#.

 

Jag får besöka ditt hus.

        Efter din stora godhet.

I ödmjuk vördnad, vänder mitt ansikte mot ditt

     heliga tempel. 

 

Psalm. 5:9.

 

9.  #Herre, led mig rätt, jag omges av fiender,

jämna din väg för mig#.

 

Herre, i min ödmjuka bön led mitt hjärta rätt.

     Vara ostraffligt vara ren-hjärtligt.

Jag lever ibland fientliga fiender.

      Låt min livs-vandring: vara given av din

vishet.

 

Psalm. 5:10.

 

10.  #I deras mun finns ingen sanning, deras inre

är fördärv, en öppen grav är deras strupe,

      sin tunga gör de hal#.

 

I mina fienders muns-ord, talas lögnaktiga ord.

      Deras inre liv: liknar fördärvet livets undergång.

Deras talsstrupe: likt öppen döds-grav.

      Sin Tungas giftiga ord: likt falska

lögnaktiga ord. 

 

Psalm. 5:11.

 

11.  #Låt dem stå med skuld, o Gud, låt deras

planer fälla dem!

      Stöt bort dem för deras många synder ----

de trotsar dig!#.

 

Låt mina förföljare, låt dem vara skyldiga och Gud.

        Låt deras ondskefulla planer bli tillintetgjorda.

Deras många synder, gör avskilda från

        Guds närvaro.

Deras liv upproriska mot Guds helighet.

 

Psalm. 5:12.

 

12.  #Men alla som flyr till dig skall fröjdas och alltid

jubla, du skyddar dem och de höjer glädjerop,

     alla som älskar ditt namn#.

 

Alla som tar sin ödmjuka tillflykt till dig.

      Lever i hjärtats fröjd, och jubel-rop.

Du låter ditt kärleksfulla beskydd vara deras

     trygghet.'

Alla som i hjärta höjer sitt glädjerop, älskar

      sin Herrens namn.

 

Psalm. 5:13.

 

13.  #Du Herre, välsignar den rättfärdige.

Din ynnerst täcker honom som en sköld#.

 

Du Herre, välsignar med all den himmelska

     välsignelsen den rättfärdiges liv.

I din väl-vilja beskyddar du honom som en sköld.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards