Direktlänk till inlägg 30 oktober 2018

ANDRA KORINTERBREVET. 11:16-29. EN DÅRES TAL I EGEN SAK..

Av Jan-Owe Ahlstrand - 30 oktober 2018 14:06

ANDRA KORINTERBREVET.  11:16-29.

 

EN DÅRES TAL I EGEN SAK.

 

¤Andra Korinterbrevet. 11:16.

 

16.  #Jag upprepar: ta mig inte för en dåre,

men om ni ändå gör det, så lyssna på denne

      dåre, så att jag kan få skryta lite,

jag också#.

 

Jag säger igen: låt mig inte vara som en dåre.

         Ser ni mig som en dåre lyssna på denne 

dåres tal.

       

¤Andra Korinterbrevet. 11:17.

 

17.  #Vad jag här säger, det säger jag inte

i Herrens anda utan som i dårskap, när det är fråga

       om skryt#.

 

Skrytsamhetens ord  ärar dårskapen.

      Herrens anda finns ingen dårskap.

 

¤Andra Korinterbrevert. 11:18.

 

18.  #När så många skryter på människors vis

kan också jag gör det#.

 

Skrytsamhetens på människors vis finns bland er.

          Jag kan vara ödmjukt skrytsam. 

 

¤Andra Korinterbrevet. 11:19.

 

19.  #Ni står ju villigt ut med dåraktiga människor,

ni som är så kloka#.

 

Ni mina älskade i Kristus visar er ståndaktighet

      inför dåraktiga människor.

Er ståndaktighet visar sig i er klokhet. 

 

¤Andra Korinterbrevet. 11:20.

 

20.  #Ni finner er i att man förslavar er, äter er ur huset, kuvar er, hunsar er, slå er i ansiktet#.

 

Ert ståndaktiga liv er inre styrka:

     när blir hånade slagna i era ansikten.

Får lida för Kristi skull.

 

¤Andra Korinterbrevet. 11:21.

 

21.  #Till min skam måste jag medge att jag tydligen

har varit svag.

      Men vad andra vågar komma med ---- nu talar jag i dårskap ----- det vågar jag #.

 

Visar min svaghet i mig själv.

      Andra i sin frimodighet visar  sin dårskap.

Nu kan jag också frimodigt  tala i dårskap.

 

¤Andra Korinterbrevet. 11:22.

 

22.  #De är hebreer ----- jag med; israeliter ----

jag med; Abrahams ättlingar  ------ jag med#.

 

Dårarna är hebreer  jag också hebree.

       Dårarna är israeliter.

Dårarna är Abrahams ättlingar  jag också

      en av Abrahams ättlingar.

 

¤Andra Korinterbrevet. 11:23.

 

23.  #De tjänar Kristus ---- det gör jag ännu mer än

de flesta , suttit i fängelse mer än de flesta,

        fått prygel i övermått och ofta riskerat livet#.

 

De är Kristi tjänare.

        Jag själv suttit fängslad mer än de flesta.

Fått prygelslag i övermått.

         Riskerat mitt liv  för Kristi skull.

 

¤Andra Korinterbrevet. 11:24.

 

24.  #Av judarna har jag fem gånger fått fyrtio

minus ett slag#.

 

Judarnas piskslag vidrört min kropp

     fem gånger fått fyrtio minus ett slag. 

 

¤Andra Korinterbrevet. 11:25.

 

25.  #Tre gånger har jag slitit spö, en gång har jag

stenats, tre gånger har jag lidit skeppsbrott,

       ett helt dygn har jag drivit omkring på

öppna havet#.

 

Tre gånger slitit spö.

       Blivit stenad en gång.

Tre gånger lidit skeppsbrott.

      Under ett helt dygn drivit omkring på

öppna havet.

 

¤Andra Korinterbrevet. 11:26.

 

26.  #Ofta har jag varit ute på resor, utsatt för faror

i floder, faror från rövare, faror bland landsmän

       och bland hedningar, faror i städer, i öknar

och på havet, faror bland falska bröder#.

 

Ofta varit ute på resor.

       Blivit utsatt för faror på floder.

Levt i fara från rövare.

       Bland landsmän & bland hedningar.

Upplevt faror i olika städer i öknar och på havet.

         Lidit i falska bröders närhet.

 

¤Andra Korinterbrevet. 11:27.

 

27.  #Jag har arbetat och slitit och ofta vakat,

jag har svultit och törstat och ofta fastat,

       jag har frusit och varit utan kläder#.

 

Varit arbetsam slitit med mina händer.

       Ofta varit vakande.

Levt som svältfödd  varit törstig varit fastande.

        Frusit till kroppen  saknat klädnad.

 

¤Andra Korinterbrevet. 11:28.

 

28.  #Till allt annat kommer det som trycker mig

varje dag: mina bekymmer för alla församlingarna.

 

Varje har jag haft ansvar: bekymmer för

       alla församlingarna.

 

¤Andra Korinterbrevet. 11:29.

 

29.  #Ingen är svag utan att jag blir svag.

Ingen kommer på fall utan att jag prövas som 

      i eld#.

 

Ingen känner sig svag  som också jag gör det.

      Jag prövas i den andliga elden. 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards