Direktlänk till inlägg 24 juli 2018

FÖRSTA KORINTERBREVET. 10:23-33 OCH 11:1. FRIHET OCH HÄNSYN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 24 juli 2018 17:13

FÖRSTA KORINTERBREVET.  10:23-33 OCH 11:1.

 

FRIHET ELLER HÄNSYN.

 

¤Första Korinterbrevet. 10:23.

 

23.  #Allt är tillåtet ---- men allt är inte nyttigt.

Allt är tillåtet ---- men allt bygger inte upp#.

 

Allt tillåtet i vårt handlande allt inte nyttigt.

      Allt tillåtet göra ------ allt vi gör inte till

andlig mognad i de gudomliga dygderna. 

 

¤Första Korinterbrevet. 10:24.

 

24.  #Sök inte ert eget bästa utan andras#.

 

Sök inte först era önskningar  låt er intressera er

          för er nästas liv.

 

¤Första Korinterbrevet. 10:25.

 

25.  #Allt som säljs i köttboden kan ni äta utan

att undersöka det för ert samvetes skull ---- #.

 

Fritt äta vad som säljs i köttboden.

        

 ¤Första Korinterbrevet. 10:26.

 

26.  #JORDEN ÄR HERRENS MED ALLT DEN RYMMER#.

 

Jorden skapad av hans skapar-händer.

            

 ¤Första Korinterbrevet. 10:27.

 

27.  #Om en som inte tror bjuder hem er och ni

tackar ja, ät då allt som sätts fram för er utan

       att för samvetets skull undersöka vad det är#.

 

¤Första Korinterbrevet. 10:28.

 

28.  #Men om någon säger:

"Det här är offerkött", ät det då inte, av hänsyn

      till den som säger det och för

samvetets skull ------- #.

 

Vara vaksam inför inbjuden till äta offerkött.

        Ta hänsyn till inbjudarens ord 

och samvets skull.

 

¤Första Korinterbrevet. 10:29.

 

29.  #Jag menar inte det egna samvetet utan den andres.

       Varför då?

Skall jag låta min frihet bestämmas av en annans

      samvete?#.

 

Ta hänsyn till den andres samvete.

       Varför?  

Skall tillåta min personliga frihet styras av en

annans samvete.

       

¤Första Korinterbrevet. 10:30.

 

30.  #Äter jag med tacksamhet, varför skall jag

klandras för det som jag tackar Gud för?#.

 

I tacksamhet äter  var ska jag anklagas för det.

           Jag tackar Gud för maten.

 

 ¤Första Korinterbrevet. 10:31.

 

31.  #Om ni äter eller dricker eller vad ni än gör,

så gör allt Guds ära#.

 

Ät och drick eller i vad ni gör i livet

     gör i tanke på att ära Gud.

 

¤Första Korinterbrevet. 10:32.

 

32.  # Väck inte anstöt vare sig bland judar eller

greker eller inom Guds församling#.

 

Låt inte ert liv var till anstöt bland judar eller

      greker.

Lev värdigt inom Guds församling var ett föredöme.

 

¤Första Korintrbrevet. 10:33.

 

33.  #Själv försöker jag alltid rätta mig efter alla

och söker inte mitt eget bästa utan de mångas,

       för att de skall få bli räddade#.

 

Låt mig vara ödmjukt formbar inom Guds församling.

     Söker inte i första hand mitt eget bästa.

Söker min nästas bästa för att de ska bli räddade.

 

¤Första Korinterbrevet. 11:1.

 

1.  #Ha mig till fördöme liksom jag har Kristus

till föredöme#.      

 

Lev efter den undervisning jag givit till er.

        Uppskatta i Kristus de andliga dygderna

som är verksamma i mitt liv. 

      Låt Kristi liv och mitt liv vara er till fördöme.


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards