Direktlänk till inlägg 30 november 2017

JESUS SYRAKS BOK. 50:22-29.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 30 november 2017 17:15

FÖRFATTARENS SLUTORD.


¤Syraks bok.  50:22.


22.  #Och nu må ni prisa hela världens Gud,

han som överallt gör storverk, som låter oss

      leva i ära ända från födelsen och alltid

visar oss barmhärtighet#. 


Hela världens Gud visar oss sin barmhärtighet.

        Leva i hans barmhärtighet och ära från födelsen till livet slut.

      Prisa hela världens Gud som överallt i sin

skapelse gör storverk.

       

¤Syraks bok.  50:23.


23.  #Må han ge oss glädje i hjärtat och skänka Israel fred i våra dagar, så som det var för

      länge sedan.#


Han fyller våra hjärtan med hjärtats glädje skänker

    Israel fred i alla våra dagar.


¤Syraks bok.  50:24. 


24.  #Må hans barmhärtighet aldrig överge oss,

och må han sända oss befrielsen när hans

       tid är inne#.


Hans barmhärtighet tillgänglig för Alla.

       Den överger oss aldrig.

I vår böne-längtan sänder oss befrielse när hans

tid är inne. 


¤Syraks bok.  50:25.


25.  #Två folk fyller mig med vämjelse, och det

tredje är inte ens något folk:#:


Två olika folk jag avskyr :  folket i Seirs bergstrakter.

    Folket filisteerna.

De dåraktiga människorna i Shekem räknas inte

som ett folk i sin dåraktighet.  


¤Syraks bok.  50:26.


26.  #De som bor i Seirs bergstrakter, filisteerna

och de dåraktiga människorna i Shekem#.


Beskrivning på avskytt och dåraktigt folk.


¤Syraks bok.  50:27.


27.  #En lära som ger förstånd och kunskap

har skrivits ner i denna bok av Jesus, Syrak

       Elasars son, från Jerusalem,

som lät vishet strömma ur sitt hjärta#.


Vishets-lära ger förstånd och kunskap

      nedskriven av Jesus, Syrak Elasars son

från Jerusalem.

     Jesus Syraks ödmjuka hjärta tillät visheten

får flyta in i hans hjärta.

     Hans hjärtats vishet  nyttig för honom själv

och som vill lyssna på den. 


Syraks bok. 24:30-34.


30.  #Själv gick jag ut som en kanal från en flod,

som en vattenledning till en park#.


Jag, Jesus Syrak  jämförs med  en kanal av vishet

från floden visheten.

      Vattenledningen vilket till en parks behov.


31.  Jag sade:  "Jag skall vattna min trädgård

och ge mina land rikligt med vatten".

      Men kanalen blev till en flod för mig

och min flod blev till ett hav#.


Mitt hjärtats kanal för visheten blev till ett inre

     flods-flöde för mig.

Mitt inre flods-flöde av vishet  blev till

       ett outsinligt hav.


Min längtan  Jag Jesus Syrak  vill bevattna

mitt hjärtats trädgård  och min omgivning

      riktligt med vishetens källflöden.


32.  #Min lära skall ständigt lysa som  gryningsljuset, jag skall sprida dess budskap

      till avlägsna länder#.


Min vishets-lära skall dag för dag lysa som

       gryningsljuset.

Sprida lärans budskap till avlägsna länder.


33.  #Min undervisning skall ständigt flöda

som profetiskt tal, jag lämna den efter mig

       åt tallösa släkten#.


Låter min undervisning dag för dag flöda av vishetens lära som profetiskt tal.

         Jag efter min död lämnar den efter mig

till tallösa släkten.  

       Delge den till ett o-räkneligt släkte.

Vara tillgänglig för o-räkneligt släktets liv.   

 

34.  #Betänk att jag inte har arbetat blott för mig

själv utan för alla som sör visheten#.


     Visheten  tillgänglig för alla som söker den.  

¤Syraks bok.  50:28.


28.  #Lycklig den som studerar detta, som tar det till sitt hjärta och blir vis#.


Välsignat det hjärta som studerar vishets-läran.

      I sitt begrundar visheten och blir vis.


¤Syraks bok.  50:29.


29.  #Ty den som lever efter det får kraft till

allt: det är gudsfruktans väg han följer#. 


Den som lever sitt liv efter  visheten får

     kraft till allt i livet.

Hans fotsteg följer gudsfruktans väg.  


Syraks bok. 1:14-30.


Syraks bok.  1:14.


14.  #Vishetens början är att frukta Herren, och hon

skapades hos de trogna redan i moderlivet#.


Frukta Herren: leva i lydnad inför den Högste.

     Vara formad i sin modersliv.

Vara trogen sin kallelse ifrån moderslivet.

     Läs profeten Jeremias kallelse.   Jes.1


Ordspråksboken.  9:12.


12.  #Är du vis blir din vishet dig till nytta,

hädar du går det ut över dig själv#.


Hädelsen en tids och energitjuv

bestjäler din tid av ditt liv.  Belöningslös.

        Hädelsen föraktar och bespottar visheten. 


Din vishet; belönar dig i att vara älskad uppskattad

och värdefull.


15.  #Hos människor har hon byggt sitt bo, en evig

grundval, och åt deras avkomma skall hon

    ges i förvar#.


Hos visa människors hjärtan och tankar  har visheten sin trygga boning.

      Evighetens grundval av vishet.

Åt de vises avkommas hjärtan ska hon förvaras.


16.  #Vishetens fullhet är att frukta Herren,

hon mättar de trogna med sina frukter#.


De trognas lydnad  mättar dem med vishetens frukter.

      Vishetens fullhet  vishetens frukter.


17.  #Hon fyller deras hus med begärliga ting

och förråden med vad hon har frambragt#.


Visheten fyller deras hus med vad deras behov önskar. 

         Önskar äga i sina förrådshus.


18.  #Vishetens segerkrans är fruktan för Herren,

fred och hälsa växer upp ur den#.


Lydnaden inför följa hans viljas lagbud belönas med

       vishetens segerkrans.'

Vishetens segerkrans bjuder på fred och hälsa. 


19.  #Kunskap och insikt låter hon falla som regn,

de som vinner henne får lysande ära#.


Kunskapen och insikten själs-livets näringsrika regn.

     Kunskapens och insiktens fuktighet  berör

närings fattigt själs-liv på livet. 

     Vinna kunskapen och visheten belönas

med lysande ärekrona.


20.  #Vishetens rot är att frukta Herren, och hennes

grenar är ett långt liv.

    

Vishetens grönskande träd  belönar trädets

grenar med lydnadens frukter.


22.  #Orättmätig vrede kan inte försvaras,

vredens övertag blir mannens fall#.


O-kontrollerad vrede vredesutbrott  kan inte

försvaras.

       Vredens övertag blir mannens olycka.


23.  #Den tålmodige håller ut tills tiden är inne, 

sedan bryter glädjen fram hos honom#.


Beskrivning på Tålmodiges livsstil och livsföring.

      Tålige inväntar tiden.

Efter inväntad tid bryter hjärtats glädje fram.


24.  #Han sparar sina ord tills tiden är inne;

då kommer många att prisa hans klokhet#.


Tålmodiges behärskade tungas ord  inväntar

tiden för att tala.

       Tåliges klokhet  prisas av folket.


25.  #I vishetens skattkammare finns kloka ord,

men hos syndaren väcker gudsfruktan avsky#.


Ondsint människa väcks av avsky inför gudsfruktan.

      Kloka-ords tungan finns i vishetens

outsinliga skattkammare.


26.  #Håll buden, du som längtar efter vishet,

så skall Herren skänka dig den i rikt mått#.


Lydig budorden: belönas inre längtan efter vishet.

     Herren skänker den lydige den i rikt mått.


27.  #Ty att frukta Herren ger vishet och vett.

Väljer man det blir man trofast och ödmjuk#.


Lydnaden inför Herrens vilja: ger vishet och förstånd.

      Väljer man visheten blir man trofast och ödmjuk. 


28.  #Värj dig inte mot gudsfruktan, och närma dig

den inte med svek i hjärtat#.


Försvara dig inte mot gudsfruktan kunskapens

begynnelse.  Ord.1

     Närma dig gudsfruktans närhet  låt inte

sveket styra hjärtat.


29.  #Hyckla inte inför din omgivning, tänk på

hur du lägger dina ord!#.


Använd behärskade orden på tungan.


Uppträd inte på falskt och o-ärligt sätt.


30.  #Upphöj inte dig själv ---- du kan falla

och dra vanära över dig.

      Då avslöjar Herren dina innersta tankar

och slår ner dig i allas åsyn, därför att du

      närmade dig gudsfruktan med hjärtat fullt

av falskhet#.


Låt inte högmodet upphöja och ära dig.

       Högmodet går före fall  vilket vanärar livet.

Herrens avslöjar dina innersta tankars falskhet.

       Ditt högmodets fall visar sig inför människors

åsyn.

     Din falskhet fanns i ditt hjärtats innersta tankar. 


 




       



 

   





   


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards