Direktlänk till inlägg 9 oktober 2017

JESUS SYRAKS BOK. 42:15-25. DEl. 1.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 9 oktober 2017 16:12

LOVSÅNG ÖVER SKAPELSEN.  DEl.  1.


¤Syraks bok.  42:15.


15.  #Nu vill jag tala om Herrens verk, och det jag

sett vill jag skildra.

           Genom Herrens ord fullbordades hans verk#.


Psalm.  33:6.


6.  #Genom Herrens ord blev himlen till och

rymdens här på hans befallning#.


Herrens skapande kraftfulla ord  skapade himlen

och rymdens här.


Psalm.  33:9.


9.  #Han talade allt blev till, han befallde och

det skedde#.


Han uttalde ord var skapande  hans befallning i ord

utförde  vad han med sina ord.


Vishetens bok.  9:1.


1.  #MINA FÄDERS GUD, barmhärtighetens herre,

du som har skapat allt med ditt ord#.


Barmhärtighetens herres ord skapande ord.

     Hans barmhärtighet  och nåd  skapade alla

levande varelser  ja hela skapelsen. 


¤Syraks bok. 42:16.


16.  #Den strålande solen blickar ner på allt,

och Herrens skapelse är full av hans härlighet#.


Strålande solens solstrålar  värme  alla levande varelser  ja hela skapelsen.


Hela skapelse-verket  fyllt av hans härlighet.


¤Syraksbok.  42:17.


17.  #Det är inte möjligt  för Herrens heliga att skildra alla hans underbara verk, allt som fick

        sin fasta form av Herren, allhärskaren,

så att han härlighet blev hela världens grundval#.


Herrens heliga  kan inte helt förstå  begrunda

hans  underbara  skapelse-verk.


Herren allhärskarens skapelse förmåga

visade sig i skapelsen.


PSALM AV DAVID:


Psalm. 40:6.


6.  #Stora är de ting du har gjort, dina under, Herre, min Gud, och dina planer med oss.

      Ingen kan mäta sig med med dig.

Jag vill tala och berätta om dem, men de är fler

      än jag kan räkna#.


Kung David  talar om Guds storhets skapande förmåga och sina planer med sin älskade

avbild  Människan.


Ingen kan jämföra sig med din storhet.

     Jag vill berätta om din skapelses underbara

verk  de är fler än jag kan nämna dem vid namn.


GUDS STORHET OCH BARMHÄRTIGHET.


Syraks bok. 18:1-4


1.  #HAN SOM LEVER i evighet har skapat allt i världen .

     

2.  #Herren ensam har rätten på sin sida.


4.  #Det tillkommer ingen att skildra hans verk -----

vemkan utforska hans väldiga gärningar?#.


 ¤Syraks bok.  42:18.


18.  #Avgrunden utforskar han såväl som människans hjärta, han genomskådar 

       hennes planer#.

Ty den högste äger all kunskap; han iakttar tecken

    som visar världens gång#.


Herrens allseende  allvetande genomskådar

människans innandömen.


Den högste tronar på Israels lovsånger  ler i himlen

på sin tron  äger den allvetande kunskapen.


Iakttar i sitt allvetande  världens händelser. 


Ordspråksboken.  15:11.


11.  #Dödsriket och avgrunden ligger öppen

för Herren, hur mycket mer då människors

hjärtan!#. 


Herrens allvetande jämförs med människors hjärtan

och dödsriket  avgrunden.


Sonen säger oss i Uppbarelseboken  Jag har

nycklarna  till döden och dödsriket. 


Jeremia  17:9-10.


9.  #Hjärtat är bedrägligast av allt, det är oförbätterligt ----- vem kan förstå det?


Människo-hjärtat  har allt det som förstör

människo-livet.

      Mäniskans vilja väljer  sitt hjärtats ordförråd antingen hon vill förvara det onda eller goda där. 


10.  #Jag, Herren rannsakar hjärtat och prövar njurarna och lönar var och en för vad han gjort,

       så som hans gärningar förtjänar#.


Herren belönar rättvist efter alla hjärtans gärningar

i ord och handling.  


¤Syraks bok.  42:19.


19.  #Han förkunnar det förgångna och det tillkommande och tyder spåren till det fördolda#.


Han återberättar  det som varit  det tillkommande.

    Gläntar på dörren till det fördolda.


¤Syraks bok.  42:20.


20.  #Ingen tanke undgår honom, inte ett ord

förblir hemligt för honom#.


Känner allas tankar vid namn.

     Alla uttalade ord blir uppenbarade för honom.


PSALM AV DAVID.


Psalm . 139:1-4.


1.  #Herre, du rannsakar mig och känner mig#.


Hans kännedom om livet gör mig trygg.


2.  #Om jag står eller sitter vet du det, fast du är långt borta vet du vad jag tänker#.


Beskrivning på hans kännedom människan.


3.  #Om jag går eller ligger ser du det, du är förtrogen med allt vad jag gör#.


Hans mänskliga kännedom  visar sin trohet

i vad jag gör.


4.  #Innan ordet är på min tunga vet du, Herre, allt jag vill säga#.


Herren känner hjärtats ord innan det  uttalas på

tungan.   Vet vad tungan ska säga antingen

    orden ärar det onda eller goda. 


¤Syraks bok.  42:21.


21.  #Skönt har han ordnat sin vishets väldiga verk;

han är den ende, före all tid och i evighet.

    Inget kan läggas till eder dras ifrån,

och han behöver ingen rådgivare#.


Skapelsen  han vishets väldiga verk.

    Den högste av all evighet.

Är sig själv sin egen råd-givare.


Jesaja bok.  40:13.


13.  #Vem kan styra Herrens tankar, vem ger

honom råd och kunskap?#.

     

¤Syraks bok.  42:22.


22.  #Hur härliga är inte alla hans verk  ----

också den minsta gnista är en fröjd för ögat#.


Hans härlig skapelse-verk prisas  jämförs med

   gnistans återsken ögats fröjd. 


Syraka bok.  39:16.


16.  #Allt vad Herren har skapat är underbart,

och allt vad han har befallt sker i  rätt tid#.


Tänk få se njuta av Herrens vishets skapare-förmåga  hans skapande ords befallning

    sker i rätt tid.


¤Syraks bok.  42:23.


23.  #Allt detta lever och består i evighet;

varje behov blir fyllt, och allt lyder honom#.


Skapelse-verket lever  består i evighet.

     Behoven blir fyllda.

          Skapelse-verket lyder honom.


HUR GUD HAR ORDNAT SIN SKAPELSE.


Syraks bok.  16:27.


27.  #Han bestämde för evigt deras uppgifter

och deras maktområden för  all framtid.

       De känner varken hunger eller trötthet,

och de överger aldrig sina uppgifter#.


Skapelse-verket underordnar sig Skapare

i sina uppgifter.

       Känner sina olika makt-områden i evighet.

Känner varken hunger eller trötthet  trogna

     sina arbets-uppgifter.


¤Syraks bok.  42:24.


24.  #Allt bildar par, det ena svarar mot det andra,

och inget han har skapat är ofullständigt#.


Alla skapade bildade par  känner ansvar för varandra.

      Skapelsen fullkomlig.


¤Syraks bok.  42:25.


25.  #Det ena förhöjer det andras värde;

vem kan se sig mätt på hans härlighet?#.


Finns ingen mättnad se  njuta av hans härlighet.

     Allt skapat  för-höjer varandras värde.

  


  


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards