Direktlänk till inlägg 31 juli 2022

HESEKIELS BOK. 11:14-21. TRÖSTEORD TILL DE BORTFÖRDA.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 31 juli 2022 09:44

     HESEKIELS BOK.  11:14-21.

 

                 TRÖSTEORD TILL DE BORTFÖRDA.

 

Hes. 11:14.

 

14.  #Herrens ord kom till mig:#.

Herrens trösterika ord till de bortförda.

    Herren nåderik barmhärtig trofast mot sitt eviga

förbund mot Israel sitt utvalda folk.

 

Herrens trösterik ord  hans nåd barmhärtighet.

         Herrens trofast vilket han visade till sin tjänare David.

      Trohet mot förbundet mot Israel utvalda folket.

 

Hes. 11:15.

 

15.  #Människa!

   Om alla dina bröder och fränder, om hela Israels folk, säger invånarna i Jerusalem:

    "De är långt borta från Herren.

Landet har givits åt oss som arv och egendom"#.

 

Du, människobarn!

      Lyssna på mina ord.

Israels folks bröder och förfäder: alla ni 

     Jerusalems invånare.

Bortförda från Herrens härlighet.

      

Hes. 11:16.

 

16.  #Säg därför:

Så säger Herren Gud:

    Ja, jag har fört dem långt bort bland folken

och skingrat dem i främmande länder.

       Men jag har varit något av en helgedom för

dem i de länder där de befinner sig#.

 

Så säger Herren Sebaot till sitt folk.

      Skingrat er bland främmande folk.

Jag kärlekens barmhärtighetens fader:

     låter min närvaro vara bland er.

 

Hes. 11:17.

 

17.  #Säg därför:

Så säger Herren Gud:

      Jag skall samla in er bland folken och föra er 

tillbaka från de länder dit ni skingrats, och åt er

     skall jag ge Israels land#.

 

Så säger Herren er Gud:

      Skall trösta er låta er återkomma till ert

ursprungsland.

 

Hes. 11:18.

 

18.  #När de hade återvänt dit skall de avlägsna

alla vidriga beläten och alla avskyvärda bruk#.

 

Ni skall förkasta era vidriga avguda-beläten.

 

Hes. 11:19.

 

19.  #Jag skall ge dem ett nytt hjärta och fylla

dem med den ny ande.

       Jag skall ta bort stenhjärtat ur kroppen på

dem och ge dem ett hjärta av kött#.

 

Skall ge er ett nytt hjärta fyllas av ny ande.

        Ert hårdsinta hjärta försvinna ur er kropp.

Istället ge er hjärta av kött.

 

Hes. 11:20.

 

20.  #Så att de följer mina bud och håller sig till

mina stadgar och lever efter dem.

      Så skall de vara mitt folk, och jag skall vara

deras Gud#.

 

Hjärta av kött ödmjukt milt hjärta.

        Lydigt följer mina bud.

Mina föreskrifter vara heliga.

        Lever i dem älskar dem.

De blir mitt folk. 

     Jag är deras ende Gud. 

 

Hes. 11:21.

 

21.  #Men de som håller fast vid sina vidriga

beläten och avskyvärda bruk, dem skall jag låta

        plikta för vad de gjort, säger Herren Gud#.

 

Stenhjärtan följer lydigt sina själviska vidriga

    handgjorda beläten.

Deras onda tal gärningar dömer dem.   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards