Direktlänk till inlägg 8 september 2021

JOHANNES EVANGELIUM KAP 7:1-24. I JERUSALEM VID LÖVHYDDEFESTEN..

Av Jan-Owe Ahlstrand - 8 september 2021 11:41

   JOHANNES EVANGELIUM  7:1-24.

 

         I JERUSALEM VID LÖVHYDDOFESTEN.

 

Johannes evangelium 7:1-24.

 

7:1.

 

1.  #Sedan vandrade Jesus omkring i Galileen.

I Judeen ville han inte vandra eftersom judarna

       var ute efter att döda honom#.

 

Jesus förföljd av judarna i Judeen.

       Ville döda honom: hatade föraktade honom.

 

7:2.

 

2.  #Judarnas lövhyddofest närmade sig#.

 

7:3.

 

3.  #Hans bröder sade då till honom:

"Stanna inte här utan gå till Judeen, får se

       dina gärningar#.

 

Jesu bröder sade till honom:

    Stanna inte i Galileen.

Gå till Judeen: få se dina gärningar.

 

7:4.

 

4.  #Ingen verkar i skymundan om han vill bli

allmänt känd.

      Om du gör sådana ting, visa dig då för världen"#.

 

7:5.

 

5.  #Inte heller hans bröder trodde på honom#.

 

7:6.

 

6.  #Men Jesus sade till dem:

"MIN TID ÄR ÄNNU INTE INNE, MEN FÖR ER ÄR

       DET ALLTID RÄTT TID#.

 

Min tid ännu  inte inne.

     För er alltid: rätt tid. 

 

7:7.

 

7.  #ER KAN INTE VÄRLDEN HATA, MEN MIG 

HATAR DEN DÄRFÖR ATT JAG VITTNAR OM 

      ATT DESS GÄRNINGAR ÄR ONDA#.

 

Världen hatar er inte: eftersom hans bröder

    inte  trodde på honom.

Jag hatar världens mörka gärningar.

      Jag vittnar om världens onda gärningar.

 

7:8.

 

8.  #GÅ NI NU UPP TILL HÖGTIDEN.

JAG GÖR DET INTE DEN HÄR GÅNGEN,

     MIN TID ÄR INTE INNE"#.

 

Gå ni upp till lövhyddohögtiden.

     Jag gör det inte nu.

Min tid inte inne: då jag skall lida för världens

    gudlöshet.

 

7:9.

 

9.  #Och han stannade själv kvar i Galileen#.

 

7:10.

 

10.  #Men när hans bröder hade gått upp till

högtiden gick han också dit, inte öppet utan

        i hemlighet#.

 

7:11.

 

11.  #Judarna sökte efter honom under högtiden

och undrade var han fanns#.

 

7:12.

 

12.  #Det pratades mycket om honom bland folket;

några sade att var en bra människa, andra att han

       vilseledde folket#.

 

Folket hade olika åsikter om honom.

     Han var en bra människa.

Vilseleder folket  med sin lära.

 

7:13.

 

13.  #Men ingen vågade tala öppet om honom

av rädsla för judarna#.

 

Folkets rädslan för judarna:

    bli uteslutna ur synagogan.

 

7:14.

 

14.  #När halva högtiden redan var förbi gick

Jesus upp till templet och började undervisa#.

 

Vid halva högtiden började Jesus undervisa

     i templet. 

 

7:15.

 

15.  #Judarna blev förvånade och sade:

"Hur kan han som inte studerat vara så lärd?"#.

 

Judarna förvånade sade:

     Deras förstockade hjärtan tänkte:

Hörde hans lärdom i skrifterna. 

 

7:16.

 

16.  #Jesus svarade:

"MIN LÄRA ÄR INTE MIN, UTAN HAN SOM HAR

      SÄNT MIG#.

 

Jesus svarade:

      Min lära: min faders lära.

Sänt mig till denna värld: vittna om min fader.

 

7:17.

 

17.  #OM NÅGON VILL GÖRA HANS VILJA SKALL

HAN FÖRSTÅ OM MIN LÄRA ÄR FRÅN GUD

      ELLER OM  JAG TALAR OM MIG SJÄLV#.

 

Vill någon göra min faders vilja.

    Skall han lärt känna min lära från min Gud.

eller om jag ärar mig själv.

 

7:18.

 

18.  #DEN SOM TALAR OM SIG SJÄLV SÖKER

SIN EGEN ÄRA.

        MEN DEN SOM SÖKER HANS ÄRA SOM HAR SÄNT HONOM, HAN TALAR SANNING, OCH DET

       FINNS INGEN ORÄTTFÄRDIGHET HOS HONOM#.

 

Talar om sig själv: självisk.

       Söker egen ära.

Den som söker hans ära ärar min fader.

        Han talar sanning.

Det finns ingen o-rättfärdighet i honom.

 

7:19.

 

19.  #HAR INTE MOSE GETT ER LAGEN?

   OCH ÄNDÅ GÖR INGEN AV ER VAD LAGEN SÄGER.

VARFÖR VILL NI DÖDA MIG?"#.

 

Har inte Mose gett er lagen?

       Ni är lagens olydiga tjänare.

Varför vill ni döda mig?

 

7:20.

 

20.  #Folket svarade:

"Du är besatt.  Vem vill döda dig?"#.

 

Folket svarade:

 

Förklarar honom vara besatt.

      

7:21.

 

21.  #Då sade Jesus:

"EN SAK HAR JAG GJORT SOM NI ALLA UNDRAR

      ÖVER#.

 

Jesus besvarade deras anklagelse:

       

7:22.

 

22.  #MOSE HAR GETT ER OMSKÄRELSEN ----- FAST

DEN INTE KOMMER BARA FRÅN MOSE UTAN

       FRÅN FÄDERNA ----- OCH NI OMSKÄR ÄVEN

PÅ EN SABBATT#.

 

Mose: gett er omskärelsen.

     Vilket kommer från förfäderna.

Ni omskar även under sabbatsvilan.

 

7:23.

 

23.  #OM EN MÄNNISKA BLIR OMSKUREN PÅ

SABBATEN FÖR ATT MOSE LAG INTE SKALL 

       BRYTAS, VARFÖR BLIR NI DÅ UPPRETADE PÅ

MIG FÖR ATT JAG HAR GJORT EN MÄNNISKA

       HELT OCH HÅLLET FRISK PÅ SABBATEN?#.

 

Blir en människa omskuren på sabbatten.

      I lydnad mot Mose lag.

Varför blir ni då vredens barn inför mig.

      Visar otacksamhet när jag gjort en 

människa frisk på sabbaten.

 

7:24.

 

24.  #DÖM INTE ETER SKENET, UTAN DÖM

       RÄTTVIST"#. 

 

Döm inte efter yttre beteendet.

         Döm rättvisa domar.     

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards