Direktlänk till inlägg 7 april 2021

JESAJA BOK. 37:21-35. JESAJA PROFETIA MOT SANHERIB.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 7 april 2021 13:19

JESAJA BOK. 37:21-35.

 

JESAJA PROFETIA MOT SANHERIB.

 

Jesajabok. 37:21.

 

21.  #Då skickade Jesaja, Amos son, detta budskap

till Hiskia:

    "Så säger Herren, Israels Gud, som du har bett

till när det gäller Sanherib, Assyriens kung#.

 

Jesaja bok. 37:22.

 

22.  #Detta är de ord Herren riktat mot honom:

Jungfrun Sion föraktar och hånar dig.

       Jerusalem, den unga flickan, skakar på

huvudet åt dig#.

 

Herrens profetiska ord mot Sanherib assyriske

     kungen.

Jungfrun Sion Herrens heliga: föraktar dig

     säger hånade ord mot dig.

Jerusalem Herrens stad unga flickan:

      säger du dåraktige kung Sanherib.

 

Jesaja bok. 37:23.

 

23.  #Vem är det du har smädat och skymfat,

mot vem har du höjt din röst och kastat stolta

     blickar?

Mot Israels Helige!#.

 

Ditt övermodiga hjärtat smädat:

     Israels Heliga namn.
Stolta blickar mot Israels Helige. 

 

Jesaja bok. 37:24.

 

24.  #Genom dina tjänare har du smädat Herren:

Du sade:

       Med mina många vägar har jag utfört stora bedrifter.

     Jag drog fram över bergens krön, fjärran

Libanons höjder.

     Jag fällde dess högsta cedrar, dess yppersta

cypresser.

      Jag nådde dess bortersta höjder, där skogen

står tät#.

 

Sagt smädade ord mot Herren:

      Beskrivning på kung Sanheribs gudlösa gärningar.

 

Jesaja bok. 37:25.

 

25.  #Jag grävde efter vatten och drack ur 

okända flöden.

      Egyptens alla floder torkade ut där min fot

hade trampat#.

 

Beskrivningen på assyriske kungens:

     själviska beteende

 

Jesaja bok. 37:26.

 

26.  #Har du då inte hört att jag för länge sedan

planlagt detta, skapat det i en fjärran urtid?

     Nu har jag låtit detta komma:

det blev din lott att förvandla befästa städer

     till ruiner#.

 

Du, gjort dig  till världshrskare.

    Jag; Herren din Gud skapat allt.

 

Jesaja bok. 37:27.

 

27.  #Invånarna stod där han fallna, förkrossade 

och uppgivna.

      De var som örter på marken, som den 

spirande grönskan, som gräset på taken under

      brännande östan#.

 

Jordens invånare skräckslagna i dina härars våld.

 

Jesaja bok. 37:28.

 

28.  #Du må stå eller sitta, du må gå eller komma

----- jag vet vad du gör#.

 

Jesaja bok. 37:29.

 

29.  #Du rasar mot mig, och jag märker ditt övermod.

      Därför skall jag sätta en krok i din näsa

och betsel i din mun och leda dig tillbaka samma

       väg du kom#.

 

Ditt övermod  din Herre: min vredesglöd

     skall förinta dig.

Herrens dom drabbar Sanheribs assyriske

     kungen.

 

30.  #Och detta är tecken du får.

I år skall ni äta det självsådda och nästa år 

       det som växer vilt.

Men det tredje året skall ni så och skörda,

      plantera vingårdar och äta deras frukt#.

 

Ger dig du, kung Sanherid tecknet:

       I år få äta det självsådda.

Nästa år det som växer vilt.

      Tredje året: sår ni och skördar.

Planterar vingårdar äter deras skörd.

 

Jesaja bok. 37:31.

 

31.  #Den rest av Juda som räddas skall på nytt

slå rot och bära frukt#. 

 

Judas kvarlevande invånare: bli räddade ur 

     min allmakts hand.

Skall åter finna sin trygga boplats i Juda land.

       Vara fruktbärande.  

 

Jesaja bok. 37:32.

 

32.  #Ty en rest skall komma från Jerusalem,

en skonad skara från Sions berg.

       Herren Sebaots brinnande kärlek skall utföra detta#.

 

Kvarlevande folk komme från Jerusalem min stad.

       Skaran blivit räddad från Sion det heliga berget.

Herren Sebaots brinnande faders kärlek

      gör sitt verk.

 

Jesaja bok. 37:33.

 

33.  #Därför säger Herren så om kungen av Assyrien:

      Han skall inte komma in i denna stad,

inte skjuta någon pil mot den, inte lyfta sin

     sköld mot den och inte kasta upp någon

belägringsvall#.

 

Herrens budskap till kung Sanherib:

        O-välkommen till min stad Jerusalem.

Inga stridande pilar anfalla staden.

        Lyfta sin beskyddande stridssköld mot 

staden.

         

Jesaja bok. 37:34.

 

34.  #Den väg han kom skall han vända tillbaka.

I denna stad kommer han inte in, säger Herren#.

 

Jesaja bok. 37:35.

 

35.  #Ty jag skall värna om denna stad och rädda

den för min och min tjänare Davids skull#. 

 

Min faders kärlek skall ömt beskydda denna stad.

        Vara hennes räddare från fienden.

För min rättfärdighets skull  och min tjänare

     Davids skull.    

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards