Direktlänk till inlägg 7 april 2021

JESAJA BOK. 33:1-16. HERREN TRÄDER FRAM I SIN HÖGHET.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 7 april 2021 13:19

JESAJA BOK. 33:1-16.

 

          HERREN TRÄDER FRAM I SIN HÖGHET.

 

Jesaja bok. 33:1.

 

1.  #Ve, dem som härjar  men inte själv har härjats!

Ve den som förråder utan att själv ha blivit förråd!

       När du härjat nog skall du själv härjas,

när du slutat förråda blir du själv förråd#.

 

Herren visa sin majestätiska höghet.

         Olycka drabbar de ondsintas gärningar.

Olycka drabbar förrådare.

        Förrådare bli själva förråda.

 

Jesaja bok. 33:2.

 

2.  #Herre, förbarma dig över oss, till dig 

står vårt hopp.

       Vårt stöd varje ny dag, vår hjälp i nödens stund!#.

 

Bönen: Herre; förbarma dig över våra liv.

         Vår framtidshopp finns hos dig.

Vårt dagliga lisstöd.

        Vår trofasta hjälp i nödens stund!

 

Jesaja bok. 33:3.

 

3.   #Folken flyr för det väldiga dånet, inför din

höghet skingras de alla#.

 

Folken blir skräckslagna inför heliga höghet.

        

Jesaja bok. 33:4.

 

4.  #Plundare går fram som gräshoppor, som en

gräshoppssvärm går de lös på allt#.

 

Ondskans plundrare strider likt svärmande

      gräshoppor.

Gräshoppssvärmar hänsynslösa. 

 

Jesaja bok. 33:5.

 

5.  #Upphöjd är Herren sm bor i himlen,

han fyller Sion med rätt och rättfärdighet#.

    

Herren sitter på sin allmakts tron.

        Fyller Sion med rättvisan rättfärdighet.

 

Jesaja bok. 33:6.

 

6.  #En skatt som ger räddning är vishet

och insikt, gudsfruktan är hans rikedom#.

 

Skatten ger räddning för folket: Visheten.

      Insikten gudsfruktan hans rikedom.

 

Jesaja bok. 33:7.

 

7.  #Hör, på Ariels gator klagar folket, 

fredsbuds bärarna gråter bittert#.

 

Lyssna: På Ariels hörs folkets klagorop.

      Fredbudsbärarna i bitter gråt.

 

Jesaja bok. 33:8.

 

8.  #Vägarna ligger öde, där färdas ingen.

Fördrag har brutits, vittnena frågar man inte 

       efter, och en människa räknas som intet#.

 

Vägarna ödelagda för fredbärarna.

      Människovärdet underskattas.

Fredsvittnet förkastas.

 

Jesaja bok. 33:9.

 

9.  #Landet sörjer och förtvinar, Libanon blygs

och svatnar, Sharon har blivit till en öken,

       Bashan och Karmel ligger kala#.

 

Landet ligger öde och sörjer.

       Libanon skräckslagna.

Sharon ödemark.

      Bashan Karmel  ödelagda.  

 

Jesaja bok. 33:10.

 

10.  #Nu träder jag fram i min höghet, säger Herren,

nu visar jag mig i min makt#.

 

Min majestätiska höghet träder fram: säger Herren.

      Visar min allmakt.

 

Jesaja bok. 33:11.

 

11.  #Ni är havande med hö, ni föder halm, 

min andedräkt skall förtära er som eld#.

 

Er gudlöshet havande med hö vilket föder halm.

        Min rättvisas andedräkt förtär er:

brinnande fackla i torrt hö.

 

Jesaja bok. 33:12.

 

12.  #Folken skall bränna till aska, eldas upp

som avhugget törne#.

 

Folkens liv bränns till aska för vinden.

      Bli eldade av min vrede likt avhuggna

förbannade törnen.

 

Jesaja bok. 33:13.

 

13.  #De som är fjärran för höra vad jag gjort,

de som är nära förnimmer min makt#.

 

Folken i fjärran länder få höra mina rättvisa

    gärningar.

Människor i min närhet ser min allmakt.

 

Jesaja bok. 33:14.

 

14.  #Syndarna bävar i Sion, de gudlösa grips

av skräck:

     "Vem kan bo vid en förtärande eld, vid ständigt

brinnande lågor?#.

 

Syndarna skräckslagna i Sion.

       Gudlösa räds för min rättfärdighets förtärande

eld.

       Vem kan ha sin boplats vid eldens 

förtärade hetta.

 

Jesaja bok. 33:15.

 

15.  #Den som lever rättfärdigt och talar sanning,

den som skyr vad som minns med våld och slår

         ifrån sig när han erbjuds mutor, den som

inte vill höras talas om om dråp och inte vill 

         se åt det som är ont#.

 

Renhjärliga människor talar sanning.

        Vilka avskyr våld mutors bedrägerier.

Föraktar onda gärningar  dråp  våldsgärningar.

 

Jesaja bok. 33:16.

 

16.  #Han får bo på höjderna, klippfästet skall vara hans tillflykt, skall vara hans tillflykt, han skall

      ha nog med bröd och aldrig sakna vatten#.

 

Rättfärdige få bo på säker boplats.

        Klippfästerna hans tillflykt.

Äger bröd för dagen.

      Vattnets välsignelsen fyller hans törst.  

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards