Direktlänk till inlägg 14 april 2020

JEREMIA BOK. 17:19-27. SABBATSBUDET.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 14 april 2020 19:19

JEREMIA BOK. 17:19-27.

 

SABBATSBUDET.

 

Jeremia bok. 17:19.

 

19.  #Så sade Herren till mig:

Gå och ställ dig i Medborgarporten, där Judas

     kungar går in och går ut, och i alla andra portar 

i Jerusalem#.

 

Herrens ord kom till mig:

      Gå frimodigt ställ dig i Medborgarporten.

I den porten går Judas kungar in och ut.

       Och i alla andra portar i Jerusalem.

 

Jeremia bok. 17:20.

 

20.  #Och säg till dem:

Hör Herrens ord, ni Judas kungar, Judas folk

   och alla invånare i Jerusalem, ni som går in

genom dessa portar#.

 

Säg de här orden till Judas kungar:

      Lyssna villigt på Herrens ord, Judas kungar.

Ni, Judas folk och alla invånare i Jerusalem.

       Ni som dagligen går in i dessa portar. 

 

Jeremia bok. 17:21.

 

21.  #Så säger Herren:

"Ta er noga i akt för att bära någon börda på

     sabbatsdagen eller föra in den

genom Jerusalems portar#.

 

Herrens ord säger:

      Var andligt vaksamma för att inte bära någon arbetsbörda på era axlar på sabbatsdagen.

       Föra den in genom Jerusalems portar.

 

Jeremia bok. 17:22.

 

22.  #Bär inte ut någon börda ur era hus på

sabbatsdagen och utför inget arbete utan håll

       sabbatsdagen helig, så som jag befallde era fäder#.

 

Låt inte bära ut någon börda ur era hus på

    sabbatsdagen.

Utför inget kroppsarbete håll istället

       sabbatsdagen helig.

Vilket jag befallde era fäder göra.

 

Jeremia bok. 17:23.

 

23.  #De ville inte lyda, inte höra på, utan vägrade

styvnackat att lyssna ta varning#.

 

De var o-lydiga inför min förmaning hur de skulle

       helga sabbatsdagen.

I sina styvnackade hjärtan vägrade lyssna på

     mina varningsord.

 

Jeremia bok. 17:24.

 

24.  #Men om ni lyder mig, säger Herren, och inte

för in någon börda genom denna stads portar

       på sabbatsdagen utan håller sabbaten helig

och inte utför något arbete den dagen#.

 

Lyder ni mina ord, säger Herren.

      Inte för ut någon börda genom denna stads

portar på sabbatsdagen.

       Håller sabbaten helig inte utför något 

arbete på den dagen.

 

Jeremia bok. 17:25.

 

25.  #Då skall kungar som sitter på Davids tron

och som har hästar och vagnar färdas genom

     denna stads portar, följda av sina stormän,

av männen i Juda och invånarna i Jerusalem.

      Och denna stad skall sedan alltid vara bebodd#.

 

Gör ni så:

      skall kungar sitta på Davids tron.'

Med hästar och vagnar färdas genom denna stads

     portar; följda av sina stormän.

Följda av Judas män invånarna i Jerusalem.

      Denna stad skall för alltid vara bebodd. 

 

Jeremia bok. 17:26.

 

26.  #Människor skall komma från städerna i Juda,

från Jerusalems omgivningar, från Benjamins

       land, från Låglandet, från bergsbygden 

och från Negev, och de skall bära fram brännoffer

      och slaktoffer, matoffer och rökelse och offra

tackoffer i Herrens hus#.

 

Människor ska villigt: komma från Juda städer.

     Jerusalems omgivning.

Från Benjamins land.

         Från låglandet bergbygden Negev:

Alla dessa folk: frambära brännoffer slaktoffer.

      Matoffer rörkelse offra tackoffer i Herrens hus. 

 

Jeremia bok. 17:27.

 

27.  #Men om ni inte lyder min befallning att

hålla sabbatsdagen helig och inte bära någon

       börda när ni går in genom Jerusalems portar

på sabbatsdagen, då skall jag sätta eld på

     dess portar och branden skall härja Jerusalems borgar, och den skall inte släckas#.  

 

Är ni olydiga mot min befallning o-helga min

   sabbatsdag.

Inte bär någon börda när ni går in genom

    Jerusalems portar på sabbatsdagen

Då skall jag sätta eld på dess portar branden skall

       göra Jerusalems portar till ruiner.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards