Direktlänk till inlägg 31 augusti 2019

PSALTAREN. PSALM. 102:1-29. TRÖST I SVÅR NÖD.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 31 augusti 2019 05:45

PSALTAREN. PSALM. 102:1-29.

 

TRÖST I SVÅR NÖD.

 

Psalm. 102:1.

 

1.  #En bön av en betryckt, som är modlös

och utgjuter sin sorg inför Herren#.

 

Betrycktes bön: 

    Lever i svår nöd och modlöshet.

Utgjuter sitt hjärtats sorg inför Herren.

 

Psalm. 102:2.

 

2.  #Herre, hör min bön, låt mitt rop nå

fram till dig#.

 

Herre, lyssna på min bön.

       Låt mitt böne-rop höras av dig.

 

Psalm. 102:3.

 

3.  #Dölj inte ditt ansikte för mig när

jag är i nöd.

      Lyssna till mig skynda att svara när jag ropar#.

 

Göm inte ditt barmhärtiga ansikte för mig.

        Rädda mig ur all min nöd.

Lyssna till mig besvara mig.

 

Psalm. 102:4.

 

4.  #Mina dagar svinner bort som rök,

och mitt inre glöder som en ugn#.

 

Mina livsdagar försvinner bort likt röken för vinden.

      Mitt inre liv glöder likt ugnens hetta i min

djupa nöd.

 

Psalm. 102:5.

 

5.  #Mitt livsmod är brutet, vissnat som gräs.

Jag är för matt för att äta#.

 

Mitt livsmod nedbrutet: lever i missmod likt

     förvissnat gräs för vinden.

 

Psalm. 102:6.

 

6.  #Jag har magrat av min suckan, är bara

skinn och ben#.

 

Mitt kropp utmärglad av nödens suckan.

       Finns inget kött på min kropp.

 

Psalm. 102:7.

 

7.  #Jag liknar en uggla i öknen, är som en

uv bland ruiner#.

 

Liknar en vilsegången uggla öknens hetta.

       Uven väg bland obebodda ruiner.

 

Psalm. 102:8.

 

8.  #Jag måste vaka, är som en fågel

på taket#.

 

Lever i vaksamhet, likt fågeln spejande på taket. 

 

Psalm. 102:9.

 

9.  #Mina fiender hånar mig dagen lång,

de gör narr av mig, brukar mitt namn i

      förbannelser#.

 

Mina fiender talar hånfulla ord mot mig

     under dagen.

Förbannar mitt namn.

     Gör mig till åtlöje.

 

Psalm. 102:10.

 

10.  #Jag äter aska som bröd och blandar

min dryck med tårar#.

 

I min nöd äter förbränd aska istället mat

     nyttigt bröd.

Min dagliga dryck blandad med mina tårar.

         

Psalm. 102:11.

 

11.  #För din häftiga vredes skull, du som

tog mig och kastade bort mig#.

 

Din häftiga vrede förkastade mig.

 

Psalm. 102:12.

 

12.  #Min levnad är som aftonskuggan,

jag vissnar som gräset#.

 

Min liv liknar livets afton-skugga.

       Förvissnat liv likt gräset.

 

Psalm. 102:13.

 

13.  #Men du, Herre, härskar för evigt,

och släkte efter släkte åkallar dig#.

 

Du Herre, allhärskaren för evigt.

     Släkte  efter släkte åkallar ditt namn.

 

Psalm. 102:14.

 

14.  #Du skall gripa in och förbarma dig över

Sion det är är tid att visa det nåd.

       Ja, stunden är inne#.

 

Tid för dig gripa in  förbarma dig över Sions

   svåra nöd visa din nåd.

 

Psalm. 102:15.

 

15.  #Ty dina tjänare älskar Sions stenar,

lider av att se det ligga i grus#.

 

Dina tjänare visar  sin kärlek till Sions stenar

    känner medlidande över se den i grusruiner.

 

Psalm. 102:16.

 

16.  #Folken skall frukta Herrens namn och jordens

alla kungar hans härlighet#.

 

Folken fruktar för Herrens namn  jordens alla

     kungar fruktar hans härlighet.

 

Psalm. 102:17.

 

17.  #När Herren byggt upp Sion och visat sig

i sin härlighet#.

 

Herren bygger upp Sions trygga murar 

      i vilket den visar  sin härlighet.

 

Psalm. 102:18.

 

18.  #Han har hört de utblottades bön, deras bön

har han inte föraktat#.

 

Hört de nödlidandes bön  deras bön förkastar

    han  inte.

 

Psalm. 102:19.

 

19.  #Detta skall skrivas ner för kommande

tider, och nya släkten skall prisa Herren#.

 

Uppbyggandet av Sion  skall skrivas ned för

  kommande tids-släkten.

Nya släkten skall prisa Herren.

 

Pslam. 102:20.

 

20.  #När han ser ner från sin heliga höjd,

när Herren från himlen blickar mot jorden#.

 

Herrens seende blickar  ser ner från sin heliga

     höjd mot jorden.

 

Psalm. 102:21.

 

21.  #Lyssnar till fångarnas jämmer

och friger dem som är dömda att dö#.

 

Lyssna till fångarnas jämmer-rop.

         Frige de dödsdömda.

 

Psalm. 102:22.

 

22.  #Herrens namn blir ärat i Sion,

man sjunger hans lov i Jerusalem#.

 

Herrens namn  blir ärat i Sion.

          Sjunger hans lov i Jerusalem. 

 

Psalm. 102:23.

 

23.  #När folk och riken samlas för att tjäna

     Herren#.

 

Folken och riken samlas  för betjäna Herren. 

 

Psalm. 102:24.

 

24.  #Han bröt i förtid min kraft, han förkortade

mina dagar#.

 

Han förkortade min livs-kraft i förtid.

 

Psalm. 102:25.

 

25.  #Jag säger:

Min Gud, ryck inte bort mig i livets mitt,

     du vars år varar från släkte till släkte#.

 

Jag säger:

     Min Gud, låt inte mitt liv slockna i mina

bästa levnadsår.

       Ditt liv varar från släkte till släkte.

 

Psalm. 102:26.

 

26.  #En gång lade du jordens grund,

och himlen är ett verk av din hand#.

 

I skapelse skeende lade du jordens grund.

       Himlen ett skapelse-verk av din skapar-hand.

 

Psalm. 102:27.

 

27.  #De skall förgås, men du består,

de är plagg som slits ut, du byter ut dem

      som kläder och de är borta#.

 

Dina skapelse-verk förgås  du är av evighet.

       Ditt verk likt utnötta klädesplagg.

 

Psalm. 102:28.

 

28.  #Men du är densamme, dina år har inget slut#.

 

Men du är densamme  dina år har ingen ände.

 

Psalm. 102:29.

 

29.  #Dina tjänares barn skall bo här

och deras barn leva trygga hos dig#.

 

Dina heliga tjänares barn skall bo här.

        Deras barn leva i trygghet hos dig.

 

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards