Direktlänk till inlägg 18 oktober 2015

JESUS SYRAKS BOK. 22 C och 23 A.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 18 oktober 2015 10:23

BÖN OM SJÄLVBEHÄRSKNING.

Jesus Syraks bok.  22:27.

27.  #Vem sätter ut vakt vid min mun och förser

mina läppar med ett sinnrikt sigill, så att de

inte vållar mitt fall och min tunga inte drar

mig i fördärvet?#.

Vaksam+behärskad tunga livets säkra och fasta beskydd för ande, själ och kropp.
Helgar och mognar fram Hans Majestäts fullkomliga vilja in i vår livsstil och livsföring.

Kung David säger i p saltar psalmen 141:3:

#Herre, sätt en vakt för min mun, en dörrvakt för mina läppar#.

O-vaksam+o-behärskad tunga; leder ett

människohjärta till fall och undergång.


Psalm. 39:2.

2.  #Jag tänkte: Jag skall ta mig i akt och inte synda med min tunga, jag skall sätta lås för min mun, så länge gudlösa är inom räckhåll#.

De gudlösa som föraktar sanningen; lyssnar på

min tungas tal; dömer mig utifrån vad jag säger

med min tunga.  

Tystnads välsignelser kan ses; sätta en lås

för mina läppar.


Jakob. 3:8.

8.  #Men tungan kan ingen människa betvinga

oregerlig och ond som den är och full av

dödligt gift#. 

Ondskefull tungas ord full av dödligt gift; likt ormems dödliga gift.

Ormens dödliga gift; tar död på sitt offer; lika

farligt är giftet från en människans

ondskefulla ord; vars verkans gift påverkar människans sinne och hjärtan.  


Jesus Syraks bok. 23:1-4.

1.  #Herre, fader och härskare över mitt liv,

utlämna mig inte åt deras önskningar, och låt

mig inte råka i olycka genom dem#.

Bön om tungas och läpparnas överlåtelse; inför Hans Majestäts närvaro.

Utlämna mig inte åt min tungas och läppars

egna önskningar; vilka kan vara en olycka

för mitt hjärta och sinne.


2.  #Må piskan svingas över mina tankar och 

tukta mitt hjärta till vishet, så att jag inte

skonas när de felar, utan deras synder

upphör fullständigt#.

Innerlig bön om mina tankars och hjärtats fostran;

in i vishets fullkomlighet. 

Vishetens tuktan; gör en fullkomlig fostran.


3.  #Annars blir mina felsteg allt fler, och mina synder växer mina i antal, tills jag faller

i mina motståndares åsyn och väcker mina

fienders skadeglädje#.    

Tillåter jag inte mina tankar, läppar och tunga tuktas av vishetens fostran.

Vilket gör att mina felsteg blir allt fler.

Min synd växer i förhållande till mina

syndiga felsteg. 

Vilket uppväcker mina fienders skadeglädje.


4.  #Herre, fader och mitt livs Gud, låt mig

inte se med lystna blickar#.

Bön till mitt livs Gud; bevara mitt seende från

syndfulla blickar. 


Matteus. 5:28.

28.  #Men jag säger er: den som ser på en

kvinna med åtra har redan i sitt hjärta brutit

hennes äktenskap#.

Matteus författaren talar om en dragning till en

kvinnans närvarande kvinnlighet.


Jesus Syraks bok.  23:5-6.

5.  #Håll begäret borta från mig#.

Bönen beskydda mig från en dragningen till en annans kvinna.


6.  #Ge inte kroppens behov och drifter makt

över mig, utlämna mig inte åt skamlösa lustar#.

Kroppens köttliga behov; vill bli

själv-tillfredsställda. 

Bevara och beskydda mig; för skamlösa begär.





 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards