Direktlänk till inlägg 4 april 2015

ORDSPRÅKSBOKEN 1 B.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 4 april 2015 07:15

VISHETEN TALAR.


Ordspråksboken. 1:20-23.

20.  "Visheten ropar högt på gatan, på torget

ljuder hennes röst".


Vishetens sökande längtan efter människohjärtan; söker efter mänsklighetens gemenskap och samhörighet.

I skapande av sin avbild; "Låt oss skapa människan till vår avbild".      Vishetens innerliga maningsrop;

är att återupprätta denna samhörighet med skapelsens krona; människan.


21.  "Mitt i larmet ropar hon, i stadens portar tar hon till orda".


I all o-måttligt arbetsstress, och människors olika tal och tankesätt; befinner hon sig i det dagliga livets larmande o-ljud.  Vid stadens olika portar talar hon. 


22.  "Hur länge, ni o-kunniga skall ni älska o-kunnigheten,

hur länge skall smädarna njuta av att smäda och dårarna hata kunskap"?


Er o-okunnighet förblindar er; ty min kunskap; har inte fått ingång i era hjärtan.


Apostlafursten Paulus säger i ett av sina brev:

Högmodet har förblindat era sinnen och hjärtan ifrån sanningen ljus.

2 Kor. 4:4.

4.  "Ty denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror, så att de inte ser ljuset från evangeliet om härligheten hos Kristus, Guds avbild".


23.  "Vänd om och lyd mina tillrättavisningar!

Jag vill visa er min vilja och låta er höra mina ord".

Hjärtats omvändelse; bot och bättring; gör sinnet och  hjärtat formbart för lydnad av hans tillrättavisningar.

Johannes Döparens aktuella budskap ger oss en beskrivning av att göra hjärtats omvändelse.


Markus. 1:1-4.


JOHANNES DÖPAREN.


1.  "Här börjar glädjebudet om Jesus Kristus, Guds son".

2.  "Som det står skrivet hos profeten Jesaja:

SE, JAG SÄNDER MIN BUDBÄRARE FÖRE DIG;  HAN SKALL BEREDA VÄGEN FÖR DIG.


3.  "EN RÖST ROPAR I ÖKNEN:  BANA VÄG FÖR HERREN,

GÖR HANS STIGAR RAKA.


4.  Så uppträdde Johannes döparen ute i öknen och förkunnade syndernas förlåtelse genom omvändelse och dop".

Ordspråksboken. 1:24-27.


24.  "Jag ropade och ni vägrade lyssna, jag varnade och ni

brydde er inte om det".

Hans Majestät säger om sitt folk; Israeliterna att de är ett hådnackat folk, ett o-hörsamt släkte inför sanningen. 


25.  "Ni trotsade alla mina råd och ville inte veta av mina tillrättavisningar".

O-hörsamheten+O-lydnaden; ödmjukar sig inte inför gudomens råd och tillrättavisningar.

Trotsigheten och upproriskheten vill gå på sina egoistiska vägar.  


26.  "Därför skall jag skratta när olyckan drabbar er, jag skall hånle när det fasansfulla kommer".

Efter sådden kommer skörden.
Liksom skördemannen sår ett sädesslag; när tiden gått; kommer dess skörd av sådden.

           Sås ondskefullhet blir skörden fylld av ondskefullhetens frukter. 
        O-hörsamheten inför Hans Majestäts råd och tillrättavisningar; av dess sådd ger det en skörd av  olyckornas fasansfullhet.


27.  "När det fasansfulla kommer över er som ett oväder och olyckan som en storm, när nöd och ångest drabbar er".


Apostlafursten Paulus skriver sitt brev till Rom om Guds dom över judar och greker.

Romarbrevet. 2:6.


6.  "Han skall löna var och en efter hans gärningar".


Romarbrevet. 2:8-9.


8.  "Vrede och straff över dem som i självhävdelse vänder ryggen åt sanningen och följer orätten".


9.  "Nöd och ångest över varje människa som gör det onda, juden främst men också greken".

Självhävdelsens o-hörsamhet drar Guds vredesdom över människo-släktet.

Den vänder sin rygg ifrån sanningens klara budskap.

Ondskans frukter ger människo-själen nöd och ångest.

Profeten Jesajas budskap: "De trolösas straff".


Jesaja. 65:12.


12.  "Er skall jag lämna åt svärdet, ni måste alla böja knä för att slaktas. 

Ty jag kallade men ni svarade inte, jag talade men ni lyssnade inte, ni gjorde det som misshagade mig".


Ordspråksboken. 1:28-29.


28.  "Då skall de ropa till mig utan att få svar, de skall söka mig utan att finna mig".

Hans helighet ska inte besvara deras rop och sökande.

Deras o-hörsamhet och o-lydnad; misshagar honom. 


Ordspråksboken. 1:29.


29.  "De försmådde kunskap och avvisade gudsfruktan".

De föraktade min kunskap.  De levde i o-lydnad mot mina budord.


Ordspråksboken. 1:30-31.


30.  "De ville inte veta av mina råd utan föraktade mina tillrättavisningar".


31.  "Därför får de äta sina gärningars frukt, de mättas av sina onda planer".


Deras föraktfulla beteende mot mina tillrättavisningar; blir deras eget fördärv av inre en mättnad från sina onda planer.


Profeten Hesekiel blev i en syn förd till Jerusalem för att beskåda folkets avgudadyrkan vid templet.

Hesekiel. 8:18.


18.  "Jag skall gå till verket med vrede, utan förskoning, utan barmhärtighet.  Hur högt de än ropar till mig skall jag inte lyssna".


Ordspråksboken. 1:32.


32.  "Ty avfallet kostar de okunniga livet, och dårens sorglöshet blir hans död".


Profeten Hoseas budskap:

"Anklagelser mot folket och prästerna".   


Hosea bok. 4:1-7.


1.  "Hör Herrens ord, Israels folk!

Herren väcker talan mot landets invånare, ty ingen trofasthet och ingen kärlek och ingen kunskap om Gud finns i landet".


Ett lands avfällighet ifrån ett kärleks-förhållande med Skapelsens , Herre.


2.  "Förbannelser och lögner och dråp och stölder och äktenskapsbrott breder ut sig, blodsdåd följer på blodsdåd".


En beskrivning om avfällighetens biverkningar.


Apostlafursten Paulus skriver församlingen i Rom; att syndens lön är döden.

Dessa onda gärningar för landets invånare till syndens belöning; en evig död.


3.  "Därför sörjer landet, alla som bor där tynar bort, också markens djur och himlens fåglar, och fiskarna i havet dör".


Folkets uppgivenhet och modlöshet finns i landet; ty de tar sitt liv. Fiskarna i havet blir förgiftade av giftiga utsläpp.


Mark-djurens olika arter och himlens fåglars arter blir utrotnings-hotade.


4.  "Men ingen må anklaga, ingen må förebrå den andre, det är dig jag anklagar, präst".


5.  "I dag skall du komma på fall --- om natten skall profeten falla med mig --- och din moder skall jag förgöra".

Ni, prästerskap; jag Herren din Gud anklagar dig; i dag är fallets dag för dig.


6.  "Mitt folk skall förgöras för att det saknar kunskap.

Du har förkastat kunskapen, därför skall jag förkasta dig som min präst.

Du har glömt din Guds lag, och därför skall jag glömma dina barn".


Landets invånares bristfälliga kunskap av de tio budorden;

finns ibland folket.

Ni, har förkastat min kunskap; ni, präster kommer jag att förkasta. 


Min kärlek och omsorg kommer inte att finnas ibland er; eftersom ni har förkastat mina heliga budord.


7.  "Ju fler prästerna har blivit, desto mer har de syndat mot mig. Jag skall vända deras ära i skam".

Ordspråksboken.  1:33.


33.  "Men den som lyssnar till mig bor trygg och behöver inte frukta något ont".


Hörsamheten och lydnaden till hans vilja att följa hans heliga budord; ger människan en inre trygghet.  

  

   








 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards