Direktlänk till inlägg 2 november 2013

LILLA THERESE.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 2 november 2013 10:04

LILLA THERESES LÄRA FÖR DE SMÅ SJÄLARNA.

#Tro mig --- att skriva fromma böcker, att författa högtidliga dikter, allt sådant är inte mer värt än den minsta  självförnekelsen#.

Hon blev kyrkolärare på hundraårsdagen av sin jordiska död  ( Rom, 1997 ).

Hennes lära är en gåva till alla kristna som vill nå helighet på hennes sätt.

#På min lilla väg finns bara det vanliga avv det vanligaste.  Det är nödvändigt att de små själarna också kan göra det jag gör#  ( 22 oktober ).

Therese ser litenheten som en andlig metod och att den därför inte är en förnekelse eller redution av den mänskliga värdigheten.

Jesu ord är ledtråden om barnaskapets anda.

#Sannerligen, den som inte tar emot Guds rike som ett barn, han kommer aldrig dit in#  ( Luk. 18:17 ).

LITENHETENS PRINCIP:

#Självuppskattningen måste varje dag övergjutas med ödmjukheten.

Hennes storhet är just att visa på den lilla vägen som en andlig metod för att GÖRA SMÅ SAKER PÅ ETT STORT SÄTT.   Det kräver också något skärskilt, framför allt av andliga människor, #som har lämnat allt för Kristi skull# eller som vigt sig med löften.

Men det är också en överraskande och begriplig väg för var och en somm vill börja ett nytt andligt liv.

Det är en modern kristen astetisk väg i kampen mot självbegrägeriet.

LITEN SOM EN DAGGDROPPE:

# För att komma Jesus nära, måste vi vara mycket små.  Tänk så få själar det finns, som eftersträvar att vara obetydliga och okända!#

SJÄLENS TRYGGA FÖRTRÖSTAN:

#Litenheten och intigheten tycks vara ett själsligt syskonpar hos Therese#.

#Att vara LITEN är att erkänna sin INTIGHET och att förvänta sig allt från Gud som ett litet barn, som hoppas få allting genom sin pappa#.   ( 12 oktober ).

#Både litenheten och intigheten kvarstår alltså som positiva element i hennes hela lära.

Båda förlorar emellertid sin mening, om de inte samtigt avspeglar själens trygga förtröstan på att Gud vill oss väl och vet hur vi ska finna honom till slut och heliggöras av honom.

Theres vill föreningen med Gud redan här i det jordiska och förväntar sig också i tron på Kristi löften att ##få si skatt i himlen ##  8  jfr. Matt. 6:19 ).

Gud förvandlade den djupa sorgen efter moderns bortgång, vid fyra års ålder, till denna nya förtröstan på Gud.

Ändå finns alltid hos henne ett kärleksfullt minne av tiden med modern.

Men #fortsätter hon#, det är min svaghet som gör att jag t örs ge mig till din kärlek, o min Jesus  ---- som offrad#.

Det är till Jesus hon vänder sig som vuxen kvinna för att åter intimt uppleva tryggheten och trösten hon fått av sin mor.    Av henne, och sin lika älskade pappa, har hon fått kärleken till familjen.

Hon säger på ett ställe: ##Det är  klart att  jag älskar min familj väldigt mycket.  Jag kan inte förstå sådana helgon som inte älskat sina familjer##. ( 10 september ).

Men vad innebär då "litenheten" och "intigheten" konkret, dag för dag, för andra Människor??

Här måste man göra skillnad mellan livet i klostret, ordenslivet, och livet i världen, till exempel i det äktenskapliga livet.

I det äktenskapliga livet finns valsituationer som är specifika för detta sakrament. 

Men "litenhetens" metod är helighetens metod i båda levnadsstånden.

Therese säger;  "På min  lilla väg finns bara det vanliga av det vanligaste.  Det är nödvändigt att de små själarna också kan göra det jag gör".

Det är alltid mötet med Gud som är meningen, alltid uttrycket för en total kärlek till Kristus.

Litenhetens och intighetens princip, att stå inför Gud "med tomma händer", betyder inte att vi ska vara  "tomma", utan att själen får ledas till sin djupaste och innersta karaktär som skapad varelse.

Ingen mänsklig varelse kan var "tom", eller vara "ingenting", eftersom varje människa bär en bild av Gud i sin själ.

"Låt oss inte se oss som "tomma" till det inre",  säger Teresa av Jesus.

Det är för att nå till Gud genom den avbild av Gud som finns outplånlig i själen som själen önskar skala av allt yttre, till och med talangerna och förmågan till uppbyggliga gärningar, och leva av nåden som genomströmmar det mänskliga väsendet;   intet förvärva, allt förlora, eller som hon sagt till en medsyster;

"När jag tänker på hur mycket  jag behöver förvärva!" har en gudvigd syster sagt till S:ta Therese:

"Säg hellre hur mycket du behöver förlora", har Therese svarat,

"ty Jesus har åtagit sig att fylla din själ med dygder i samma takt som du blir av med ofullkomligheterna".

SJÄLENS FATTIGDOM OCH KYRKANS FÖRTJÄNSTER: 

     

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards