Direktlänk till inlägg 2 juni 2023

PSALM. 44:1-13. GUDS TROGNA FOLKS BÖNER UNDER SVÅR KRIGSNÖD.. DEL. 1.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 2 juni 2023 10:34

                  PSALM. 44:1-13.

 

          GUDS TROGNA FOLKS BÖNER

 

            UNDER SVÅR KRIGSNÖD.

 

                        DEL. 1.

 

¤Psalm. 44:1.

 

1.  #För körledaren. 

  Av Korachs ättlingar, en dikt#.

 

¤Psalm. 44:2.

 

2.  #Vi har hört, o Gud, våra fäder har berättat för 

oss om dina gärningar på deras tid, dina dåd

     i forna dagar#.

 

Våra fäders berättelser om dina gärningar.

    Uppmuntrar tröstar oss.

     

¤Psalm. 44:3.

 

3.  #Du fördrev andra folk men lät våra fäder

slå rot, folken kuvade du men dem lät du växa till#.

 

Förskingrade främmande folket.

       Våra fäder fick fasta boplatser.

Förökade välsignade ditt egendomsfolk. 

 

¤Psalm. 44:4.

 

4.  #De tog inte landet med svärd, deras egen kraft

gav dem inte seger men din hand, din kraft 

      och din gunst, ty du älskade dem#.

 

Deras själviska stridsstyrka intog inte landet.

       Din allmaktshand var deras trygghet.

Visade din faderskärlek. 

 

¤Psalm. 44:5.

 

5.  #Du är min konung och min Gud,

du skänker Jakob seger#.

 

Min evige ende Guden min konung ge all ära.

     Din trohet ger Jakob din utväde tjänare

hans ättlingar segerjubel. 

 

¤Psalm. 44:6.

 

6.  #Med din hjälp skall vi slå ner våra motståndare,

i ditt namn trampa ner våra fiender#.

 

Din trogna hjälp beskydd besegrar våra ondsinta

    moståndare förblindade av denna tidsålders Gud.

Ditt heliga namn förgör våra fienders onda planer.

 

¤Psalm. 44:7.

 

7.  #Jag litar inte på min båge, mitt svärd

 ger mig inte seger#.

 

Förtöstar inte på mitt själviska stridsbåge.

       Mitt svärd besegrar mig själv.

 

¤Psalm. 44:8.

 

8.  #Nej, du gav seger över våra fiender,

du lät motståndarna stå där med skam#.

 

Din allmakts segerrop förgjorde våra fienders

     listiga planer.  

Gudlösa motståndare blir skam-fläckade.

 

¤Psalm. 44:9.

 

9.  #I Gud har vi alltid vår stolthet, ditt namn

prisar vi ständigt#.

 

Gud vår rättvisa stolthet.

       Ditt heliga namn värdigt lovsångens ära.

 

¤Psalm. 44:10.

 

10.  #Men nu har du stött bort och förnedrat oss,

du drar inte i fält med våra härar#.

 

För våra synders skull fienden förnedrade oss.

 

¤Psalm. 44:11.

 

11.  #Du lät fienden driva oss på flykt,

och våra motståndare fick plundra#.

 

Fiendens onda anfallskrig fördrev oss med våld.

     Våra ondsinta motståndare fick fritt plundra oss.

 

¤Psalm. 44:12.

 

12. #Du gjorde oss till slaktfår och skingrade

oss bland folken#.

 

I strid med våra argsinta motståndare blev vi

    dödligt offer likt levande slaktfår.

Förskingrade bland främmande folken.

 

¤Psalm. 44:13.

 

13.  #Du sålde ditt folk för ingenting och gjorde

dig ingen förtjänst#.

 

Ditt egendomsfolks olydnad blev deras

    egen dödsdom.

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards