Direktlänk till inlägg 22 januari 2023

PSALM. 23:1-6. GODE HERDEN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 22 januari 2023 11:31

            PSALM. 23:1-6.  GODE HERDEN.

 

Psalm.  23:1.

 

¤1.  #En psalm av David.

     Herren är min herde, ingenting skall

fattas mig#.

 

Herren församlingens över-herde.

    Fyller mina dagliga behov.

Sök först Guds rika hans rättfärdighet skall allt

    annat ges åt Kristi kropp.

 

Psalm. 74:1.

 

1.  #En dikt av Asaf.

Varför, o Gud, har du stött bort oss för alltid?

     Varför flammar din vrede mot fåren i din hjord?#. 

 

Asafs klago-ord  böneord.

 

Ifrågasätter Guds godhet kärlek.

     Din vredeglöd drabbar din älskade fårhjord. 

 

Psalm. 80:1.

 

1.  För körledaren. Av Asaf, en psalm#. 

 

Böne-Psalm om frälsning för Israel. 

 

Jesaja bok. 40:11.

 

11.  #Som en herde för han sin hjord.

Han tar upp lammen i sin famn och bär dem

    i sina armar, han driver tackorna varligt#.

 

Trösteord till Guds folk.

       Herden omsorg omvårdad kärlek för sin

älskade fårhjord.

       Vilar i faderns öppna famn.

Bär de trötta fåren.

        Faders-kärleken leder modertackorna 

kärleksfullt framåt.

 

Jesaja 49:9.

 

9.  #Till de fångna säger jag:

"Gå ut!"  och till dem som sitter i mörkret:

      "Kom fram!"

De skall finna bete längs vägarna, alla kala

      höjder skall bli betesmark#.

 

Herrens tjänare kamp mot fiendens ondska

     tjänarens belöning.

Budskapet till de fångna i ondskan farofyllda

       fångenskap.

Frisläppta fångar  ni är fria.

         I er frihet finner näringsrik föda.

 

Hesekiels bok. 34:11-16.

 

11.  #Så säger Herren Gud:

Jag skall själva ta hand om mina får och vårda 

     dem#.

 

Profetiskt löfte:

       Herrens budskap till sin fårhjord.

Min faderskärlek vårda mina får omsorgsfullt.

         

12.  #Som herden vårdar sig om sin hjord när han har sina får omkring sig, de skingrade, så skall

       jag vårda mina får och rädda dem från de

platser där de skingrades den dag då moln 

      och töcken rådde#.

 

Får-herdens uppgift vårda omsorgsfullt sin hjord.

     Församla de förskingrade.

Vara fåren försvarare mot fiendens ( vargens )     brutala dödlighet bland fåren.

        

13.  # Jag skall hämta dem hos de främmande folken, samla in dem från främmande länder

      och för dem till deras eget land.

På Israels berg, i dess dalar och bebodda trakter

    skall jag valla dem#.

 

Jag skall församla mitt folks förskingring

      bland främmande folken.

Deras boplats varit i främmnade länder.

       På Israels berg   Sions berg.

Skall jag tryggt leda dem i bergets djupa dalar.

 

14.  #På ett gott bete skall jag driva dem i vall.

   deras ängar skall vara på Israels höga berg.

Där skall de få komma till ro på härliga ängar.

     Saftigt bete skall de finna på Israels berg#.

 

Ge dem näringsrika betesmarker.

        Israels höga berg välsignat av mig.

Få finna ro vila på de härliga ängarna.

      Saftigt bete på Israels berg.

 

15.  #Jag skall själv valla mina får och låta dem

komma till ro, säger Herren Gud#.

 

Själv vara överherden för mina älskade får.

      Ge dem ro.  

 

16.  #Jag skall leta efter de vilsegångna och hämta

hem de bortsprungna, jag skall förbinda de

     skadade, hjälpa de sjuka och se till de starka

och välmående.

     Jag skall valla dem på det rätta sättet#.

 

Skall söka efter de vilsegångna.

      Läka deras sår av syndens lidande.

Vårda de sjuka.    Ge kraft till de kraftlösa.

  

Syraks bok. 18:13.

 

13.  #En människas barmhärtighet når hennes nästa ,men Herrens barmhärtighet når allt som lever. 

       Han tillrättavisar, han fostrar, han undervisar,

       och som en herde för han hem sin hjord#.

 

Människans barmhärtighet tillgånglig för alla.

      Herrens barmhärtighet når allt skapat.

Tillrättavisar  fostrar undervisar.

      Över-Herdens uppgift visa o-uttömlig kärlek för älskade fårhjorden.

 

Johannes evanglium. 10:11.

 

11.  #Jag är den gode herden.

   Den gode herden ger sitt liv för fåren#.

 

Aposteln Johannes lärt känna Guds sons omsorg.

         God herde omtänksam kärleksfull.

Försvara beskyddar oskyldiga fåren från vargens

    brutala dödande.

Herden offrar sitt liv för fårens eviga värdighet.

 

¤Psalm. 23:2.

 

2.  #Han för mig i vall på gröna ängar,

han låter mig vila vid lugna vatten#.

 

Låter fåren få finna näringsrik föda.

     Hans fullkomliga ord livet i dygderna.

Gudomlig vila vid livets källa.

 

¤Psalm. 23:3.

 

3.  #Han ger mig ny kraft och leder mig på

rätta vägar sitt namn till ära#.

 

Styrker de maktlösa.

      Leder sitt utvalda folk på rättfärdighetens

vägar.

     Förhärliga sitt namn i  ordets rättvisa.

 

Psalm. 5:9.

 

9.  #Herre, led mig rätt, jag omges av fiender,

jämna din väg för mig#.

 

Davids bön mot de gudlösas brutala dödande.

      Herre, rättvisans ursprung.

Låt din godhet omsorg leda mig på rättvisans

    sanningens väg.

 

Psalm. 31:4.

 

4.  #Ja, du är min klippa och min borg.

Du skall leda och styra mig, ditt namn till ära#. 

 

Bön om räddning från fiendens onda planer.

          Du, Herre, livets eviga klippa.

Min skyddsborg mot gudlösas lista angrepp.

      Led mig styr mina fotsteg.

Ditt namn äras där din vilja råder.  

 

Ordspråksboken. 4:11.

 

11.  #Vishetens väg lär jag dig, jag leder dig

   på rätta vägar#.

 

Maning till vishetens liv.

       Vishetens väg avskyr o-kunnigheten.

Visheten bättre än okunnig dårskap.

       Vishetens väg: rättvisans sanningens väg.

 

¤Psalm. 23:4.

 

4.  #Inte ens i den mörkaste dal fruktar jag

något ont, ty du är med mig, din käpp och stav

     gör mig trygg#.

 

Livet mörka dalar bild på livets vedermödor.

      Gudsfruktan försvaret mot ondskans 

lidelser smärtsamma liv.

     Din trofasthet sviker inte ditt folk.

Ditt fullkomliga ord gudomens vishet livets

      trygghet.

 

Jesaja bok. 50:10.

 

10.  #Vem bland er fruktar Herren och lyssnar på

  hans tjänare, som vandrar i mörker utan en strimma av ljus men sätter sin lit till Herrens

       namn och förtröstar på sin Gud?#.

 

Förtröstar på tröstens Gud vår fader.

     Gudfruktan älskar sin herre.

Hans utvalde tjänare respekterar ljuset herre.

        Förtröstar på hans namn helighet.    

 

¤Psalm. 23:5.

 

5.  #Du dukar för mig ett bord i mina fienders

åsyn, du smörjer mitt huvud med olja och fyller

     min bägare till brädden#.

 

Herrens överflödande välsignelser blir verklighet

     inför fiendernas ögon.

Andens olja kröner mitt huvud.

 

Psalm. 36:9.

 

9.  #De får njuta överflödet i ditt hus, i din

    glädjes strömmar stillas deras törst#.

 

Beskrivning av Herrens godhet.

 

Psalm. 65:5.

 

5.  #Lycklig den utvalde som får komma dig nära

    och vara på dina förgårdar#.

 

Guds godhet rikedom o-uttömlig.

 

Psalm. 92:11.

 

11.  #Du gör mig lik vildoxen med lyfta horn,

    du svalkar mig med uppfriskande olja#.

 

Lovsångs Psalm.

      

¤Psalm. 23:6.

 

6.  #Din godhet och nåd skall följa mig varje dag

i mitt liv, och Herrens hus skall vara mitt hem

       så länge jag lever#. 

 

Din fullkomliga godhet nåd mina trogna 

       följeslagare.

Herrens hus min eviga boplats.

 

Psalm. 27:4.

 

4.  #Ett enda ber jag Herren om, detta begär jag:

att få vara i Herrens hus varje dag i mitt liv för

       att se Herrens ljuvlighet och söka svar

i hans tempel#.

 

Längtan efter Herrens närhet.

 

Psalm. 84:5.

 

5.  #Saliga är de människor som bo i ditt hus,

de lova dig beständigt#.

 

Frommes ödmjuka längtan få glädjas i tacksamhet

         vara i Herrens Sebaots gårdar.

 

Få leva i lustgårdens välsignelser.  

           

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards