Direktlänk till inlägg 22 januari 2023

PSALM. 25:1-22. DAVIDS FÖRBÖN OM HERRENS HJÄLP OCH VÄGLEDNING.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 22 januari 2023 11:31

                 PSALM. 25:1-22.

 

   DAVIDS FÖRBÖN OM HERRENS HJÄLP

 

              OCH VÄGLEDNING.

 

¤Psalm. 25:1.

 

1.  #Av David.

    Herre, jag sätter mitt hopp till dig#.

 

Psalm av Davids Herrens utvalde 

         Herren, mitt förtöstansfulla framtidshopp.

 

¤Psalm. 25:2.

 

2.  #Du min Gud, jag förtröstar på dig:

  svik mig inte, låt inte mina fiender triumfera!#.

 

Men ende sanne Gud.

      Mitt hjärtats förtröstan vilar i dig.

Min bön.

      Var trofast mot mig.

Låt mina brutala fiender bli förödmjukade. 

 

¤Psalm. 25:3.

 

3.  #Den som hoppas på dig blir aldrig sviken,

   men den trolöse skall stå där tomhänt#.

 

Den som har sitt framtidshopp på din trohet

     bli aldrig besviken.

Trolöses liv idel tomhet fåfänga.

 

Psalm. 22:5.

 

5.  #På dig förtröstade våra fäder, de litade på dig,

och du kom dem till hjälp#.

 

Psalmsång av David Herrens utvalde tjänare.

       På dig Herre, din trohet barmhärtighet 

förtröstade våra fäder.

       Var deras eviga klippa.

Våra fäders hjälpare. 

 

Jesaja bok. 49:23.

 

23.  #Kungar skall vårda dem och drottningar

amma dem.

     De skall falla ner för sina ansikten inför dig

och kyssa dammet av dina fötter.

     Då skall du inse att jag är Herren.

De som hoppas på mig blir inte svikna#.

 

Sions tröst i nödens tid.

           Kungar drottningar finna sitt beskydd

säkra tillflykt på Sions berg.

    Respektera dig visa vördnad förödmjuka sig

inför din värdighet.

       Få insikt jag är Herren.

Guds Trofasthet svekfri.   

 

¤Psalm. 25:4.

 

4.  #Herre, lär mig dina vägar, visa mig dina vägar#.

 

Davids förtröstansfulla bön.

        Lär mig dina fullkomliga vägar.

Insikten min vägvisare.

 

Psalm. 5:9.

 

9.  #Herre, led mig rätt, jag omges av fiender,

   jämna din väg för mig#.

 

Morgon-psalm i Herrens tempel.

      Psalmsång av David till Nehilot.

Bön mot de gudlösas ord handling.

       Herre, min livs rätta vägval.

Mina fiender omringar mig.

       Låt min vandrinsstig bli jämnad efter din

fullkomliga rådgivning.  

 

Psalm. 25:12.

 

12.  #Var och en som fruktar Herren få veta vilken

väg han skall välja#. 

 

Davids bön om Herrens trofasta hjälp om

     livs-valet: välja hans fullkomliga viljas väg.

 

¤Psalm. 25:5.

 

5.  #Led mig i din sanning, lär mig, du som är min

Gud, min räddare, ständigt hoppas jag på dig#.

 

Låt din eviga sanning vara mitt livs ledstjärna.

          Du, Herre min ende räddare där ondskans

fiender lidelser smärta råder.

      I livets alla skeende du, Herren mitt framtidshopp.

 

¤Psalm. 25:6.

 

6.  #Herre, kom ihåg din barmhärtighet,

den godhet du alltid har visat#.

 

Herre, glöm inte din barmhärtighet i ord handling.

         Godheten aldrig sviker dig.

 

Psalm. 103:17.

 

17.  #Men evigt varar Herrens nåd mot dem som

fruktar honom.

      Hans trofasthet når till kommande släkten#. 

 

Tacksam lovsång för Herrens gränslösa nåd.

      Hans trofasthet tillgänglig för alla släktled. 

 

¤Psalm. 25:7.

 

7.  #Glöm min ungdoms synder, allt jag brutit,

tänk på mig i din trofasthet, Herre, du som

      är god#.

 

Förlåt mina ungdomssynder.

        Min trolöshet.

Tänk på mitt människovärde.

     Tacksam få vara din eviga avbild.

Herre, du godhetens ursprung.

 

Jobs bok. 15:25.

 

25.  #Ty han lyfte sin hand mot Gud och förhävde

sig mot den Väldige#.

 

Elifas andra tal inför Job.

    Ser Job Guds vän som orättfärdig.

Självisk i ord handling. 

 

Psalm. 79:8.

 

8.  #Lasta oss inte för våra fäders synder,

låt snart din barmhärtighet möta oss, ty vårt

     elände är stort#.

 

Asafs bön i stor nöd.

      Låt oss inte få lida för våra fäders synders skuld.

      Din nåd barmhärtighet förlåter oss i vårt

eländiga olyckliga liv.   

 

Tobits bok. 3:3.

 

3.  #Tänk nu på mig, Herre, vänd din blick till mig,

    straffa mig inte för mina synder och felsteg,

och inte heller för mina fäders.

     De syndade mot mig#. 

 

Talas om Tobits elände och olyckor.

         Herre, glöm inte din tjänare.

Förlåt mina synder felsteg.

    Mina fäders synder drabbade din rättfärdighet.

 

¤Psalm. 25:8.

 

8.  #Herren är pålitlig och god, därför visar han

syndarna vägen#.

 

Herrens eviga karaktär  ärlig sann rättvis god.

        Herren ursprungets sanna vägvisare.

 

¤Psalm. 25:9.

 

9.  #Han leder de ödmjuka rätt, de ödmjuka

lär han sin väg#.

 

Ödmjuka hjärtans vägvisare.

         De ödmjuka lär känna hans vägar. 

 

¤Psalm. 25:10.

 

10.  #Allt vad Herren gör är nåd och trofasthet

mot dem som håller hans förbund och hans bud#.

 

Herrens ord handlingar görs i nåd trofasthet.

        De som i trohet lyder hans eviga förbund

hans bud blir välsignade. 

 

¤Psalm. 25:11.

 

11.  #Herre, min synd är stor, förlåt den,

   ditt namn till ära#.

 

Davids ödmjuka bön.

      Mitt syndfulla hjärta älskat själviskheten.

Låt din nåd barmhärtighet förlåta mig.

       Ditt namns förlåtelse ära din helighet.

 

¤Psalm. 25:12.

 

12.  #Var och en som fruktar Herren får veta

vilken vad han skall välja#.

 

Gudsfruktan livets vägvisare.

 

Ordspråksboken. 20:7.

 

7.  #Den rättfärdige lebver oförvitligt

  lyckliga hans efterkommande#.

 

Psalm. 32:8.

 

8.  #Jag vill ge dig insikt och lära dig den väg du skall gå, jag vill ge dig råd, min blick skall

     följa mig#. 

 

Jesaja bok. 48:12.

 

12.  #Hör på mig, Jakob, Israel, som jag har kallat!

Jag är Gud, jag är den förste och den siste#. 

      

¤Psalm. 25:13.

 

13.  #Själv får han leva i ro, och hans barn skall

ta landet i arv#.

 

Gudfruktige rättvisans tjänares löfte.

      Få leva rofyllt liv.

Hans avkomma inta landet.

 

Ordspråksboken. 2:21.

 

21.  #Ty de rättfärdiga skall bo i landet, de oförvitliga får stanna där#.

 

Visheten försvararen mot det onda.

     Ondskans dårskap utmanar vishetens insikt.

Rättfärdigas levnadssätt behagar landets välstånd.

       

¤Psalm. 25:14.

 

14.  #De som fruktar Herren blir hans förtrogna,

hans förbund skall ge dem insikt#.

 

Gudsfruktiga Herrens trogna barn.

         Hans eviga förbund ger hans barn insikt. 

 

¤Psalm. 25:15.

 

15.  #Min blick är ständigt fäst på Herren, det är

han som löser min fot ur snaran#.

 

Min blick dagligen fäst på Herren trons hövding

    och fullkomnare.

Hans barmhärtighet nåd befriar mig från

    ondskans snara.

 

Psalm. 31:5.

 

5.  #Du skall lösa mig ur snaran de gillrat, du är

   min tillflykt#.

 

David bönesång om räddning från fiendens angrepp.

      Du, Herre, min säkra tillflykt.

Befriaren från gudlösas listiga planer.

 

Psalm. 25:16.

 

¤16.  #Vänd dig till mig, var barmhärtig, ty jag är ensam och betryckt#.

 

Kung Davids bön.

       Visa mig din oändliga barmhärtighet.

Låt den beskydda försvara mig från övergivenhet

      förtryckt där ondskans barn råder.

 

¤Psalm. 25:17.

 

17.  #Lindra mitt hjärtas plåga, för mig ut ur

   trångmål#.

 

Befria mig från mina fienders våldshandlingar.

 

¤Psalm. 25:18.

 

¤18.  #Tänk på mitt lidande och mitt betryck 

och förlåt mig alla mina synder#.

 

Davids förbön om Herren hjälp tröst uppmuntran

      där lidande förtryck råder.

Förlåt mig alla mina synder.

 

¤Psalm. 25:19.

 

19.  #Se på mina fiender ----- så många de är, 

så hätska i sitt hat!#.

 

Mina fiender obarmhärtiga kärlekslösa

   vanära mitt människo-värde.

Hatet föraktet vad ger det till Livet.

 

Psalm. 3:2.

 

2.  #Herre, mina finender är många! 

Många reser mot mig#.

 

  Kung Davids förföljelse från sin son Absalom.

            

¤Psalm. 25:20.

 

¤20.  #Rädda mitt liv, befria mig, svik mig inte,

jag flyr till dig#.

 

Var min räddare befria mitt liv där förtrycket råder.

        Var mig trofast.

Din godhet nåd kärlek ge mig mod fly till dig.

 

Psalm. 7:2.

 

2.  #Herre, min Gud, jag flyr till dig, rädda mig från

förföljarna, befria mig#.

 

Davids klagosång. Du, Herre rättvisans konung

    låt dina domsord bli verkställda.

Rädda befria mig från våldsamma förföljare.  

 

Psalm. 16:1.

 

1.  #Skydda mig, Gud jag flyr till dig#.

 

Gudfruktiges tilltro till Guds trovärdighet.

 

Psalm. 25:21.

 

¤21.  #Låt oskuld och redlighet bevara mig, 

ty jag hoppas på dig#.

 

Ärligheten hjärtats renhet bevara mig där 

    o-ärligheten trolösheten råder. 

 

¤Psalm. 25:22.

 

22.  #O Gud, befria Israel från all dess nöd!#.

 

Du den ende Guden, Israels befriare 

     glöm inte ditt egendomsfolk.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards