Direktlänk till inlägg 29 april 2018

ROMARBREVET. 7:7-25. LAGEN PÅ GOTT OCH ONT.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 29 april 2018 08:41

LAGEN PÅ GOTT OCH ONT.


ROMARBREVET.  7:7-25.


¤Romarbrevet. 7:7.


7.  #Vad innebär detta?

Att lagen är Synd?

      Visst inte, men först genom lagen har jag lärt

känna synden.

      Jag hade inte vetat vad begäret var, om inte lagen hade sagt: DU SKALL INTE HA BEGÄR:


Lagen inte synd.

        Genom lagen ges kännedom om synden. 

Lagen ger kunskap om vad begäret var.

      

¤Romarbrevet. 7:8.


8.  #Men synden grep tillfället och väckte genom budordet alla slags begär inom mig.

      Finns ingen lag är synden död#.


Synden utnyttjade tillfället till alla slags olika begär

       i min köttsliga natur.

Genom budordet uppväcktes begären inom mig.

         Saknas lagbuden synden död.


¤Romarbrevet. 7:9.


9.  #Jag levde en gång, när lagen inte fanns för mig.

Men när budordet kom fick synden liv#.


En gång levde jag; Paulus: lagen inte fanns

     levande för mig.

Synden blev verksam inom mig när budordet kom.


¤Romarbrevet. 7:10.


10.  #Och jag dog.

Det visade sig att det budord som skulle föra

      till liv förde mig till döden#.


Jag dog. vilket visade sig i: budordet som förde mig

     till liv  istället förde mig till döden.  


¤Romarbrevet. 7:11.


11.  #Ty synden grep tillfället, den bedrog mig

med budordet och dödade mig genom det#.


Syndens listighet grep rätt tillfälle i det den

      bedrog mitt liv  med bud-ordet.

Dödade mig genom budordet.


¤Romarbrevet. 7:12.


12.  #Lagen är alltså helig och budordet heligt, rättvist och gott#.


Lagen i sig är helig  budordet heligt.

       Lagen & budordet  rättvist och gott.


¤Romarbrevet. 7:13.


13.  #Var det då något gott som blev min död?

Nej inte alls.

       Det var synden.

För att den skulle avslöjas som synd vållade den

       mig döden genom det som är gott; så skulle genom budordet synden kunna visa sin

       fruktansvärda syndighet#.


Synden i mig begäret inom mig: blev min död.

       Synden avslöjades den vållade mig död.

Genom budorden visade sig för mig syndens

       fruktansvärda syndighet.


¤Romarbrevet. 7:14.


14.  #Vi att lagen hör till det andliga.

Men själv är jag av köttslig natur, såld till slav 

      under synden.#


Det andliga  tillhör den skrivna  lagen.

      Jag; själv är av köttslig natur.

Min köttsliga natur  såld till vara syndens slav.


¤Romarbrevet. 7:15.


15.  #Ty jag förstår  inte mitt sätt att att handla.

Det jag vill, det gör jag inte, med det jag avskyr,

       det gör jag#.


Jag kan inte förstår mitt levnadssätt:

       Det jag andligt vill göra: vill inte min köttsliga natur göra.

       Det jag avskyr göra det gör jag.

 

  ¤Romarbrevet. 7:16.


16.  #Men om jag gör det jag inte vill, då medger

jag att lagen är något gott#.


Det inte mitt köttliga begärets natur inte vill göra:

        Lagen visar för mig ondskan i min ego-natur.


¤Romarbrevet. 7:17.


17.  #Då är det inte längre jag som handlar, utan synden som bor i mig#.


Synden kontrollerar mig: i mitt handligssätt. 


¤Romarbrevet. 7:18.


18.  #Jag vet att det inte bor något gott i mig,

det vill säga i min köttsliga natur.

        Viljan finns i mig, men inte förmågan att

göra det som är gott#.


Allt det goda i mig själv saknas: vilket min

          köttsliga natur styr.

Ego-viljan  finns i mig.

        Ego-viljan i mig inte villig utföra det goda.


¤Romarbrevet. 7:19.


19.  #Det goda som jag vill, det gör jag inte, men goda som jag inte vill, det gör jag#.


Jag vill göra det goda: min ego-centriska köttliga

    naturs  o-villighet gör det onda.


¤Romarbrevet. 7:20.


20.  #Men  om jag gör det jag inte vill, då är det

inte längre jag som handlar, utan synden

       som bor i mig#.


Syndens köttliga natur som bor i mig: gör det

       jag inte vill göra. 


¤Romarbrevet. 7:21.


21.  #Jag har alltså upptäckt att eftersom det onda

finns hos mig så är lagen något gott för mig som

     vill göra det goda -----#.


Jag ser det onda som bor i mig: vilket lagen

        visar mig.

Lagen det goda för mig eftersom den upptäcker

       för mig  syndens verklighet  i mig.


¤Romarbrevet. 7:22.


22.  #I mitt inre bejakar jag nu Guds lag#.


I min inre människa bejakar jag Guds fullkomliga

      lag.


¤Romarbrevet. 7:23.


23.  #Men jag ser en annan lag i mina lemmar;

den ligger i strid med lagen i mitt förnuft och gör

      mig till fånge hos syndens lag i mina lemmar#.


Jag har upptäckt en annan lag i mina lemmar.

       Ligger  i daglig strid med lagen i mitt förnuft.

Lagen i mina lemmar gör mig till livets fånge.

       Livets fånge hos syndens lag

i mina egna syndiga lemmar.

       Syndiga lemmar:

 

O-behärskade tungan.

        Obehärskat seende.

O-behärskat lyssnande.

        Villiga fötter & händer utföra onda handlingar.       


¤Romarbrevet. 7:24.


24.  #Jag arma människa, vem skall befria mig

från denna dödens kropp?#.


Jag; syndfulla människa, vemkan befria mig

       från min jordiska kroppshydda lagd

under dödens makt.


¤Romarbrevet. 7:25.


25.  #Men jag tackar Gud, genom Jesus Kristus,

vår Herre!

      Lämnad åt mig själv tjänar jag alltså med mitt förnuft Guds lag och med köttsliga natur

       syndens lag#. 


Känner mitt hjärta fyllt av tacksamhet: få se på

    Jesus kristus vår uppståndige Herre.

Vara utlämnad åt sitt egna ego med mitt förnuft

     tjänar jag Guds lag & min köttsliga natur:

syndens lag.

     


Ödmjukhetens hjärta räddningen från all ärelysten. 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards