Direktlänk till inlägg 1 december 2022

PSALM 18:41-51. HERRENS FRÄLSANDE SEGERKRAFT. DEL. 3.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 1 december 2022 17:47

                PSALM. 18:41-51.

 

       HERRENS FRÄLSANDE SEGERKRAFT.

 

                    DEL. 3.

 

Psalm. 18:41.

 

41.  #Mina fiender drev du flykten, deras motstånd

    kunde jag krossa#.

 

Davids fiender med Herrens frälsande segerkraft

      gjorde dem skräckslagna.

Deras onda motstånd tillintetgjordes.

 

Psalm. 18:42.

 

42.  #De ropade, men ingen räddare fanns, 

de ropade till Herren, men han svarade inte#.

 

Fienden höjde bitter rop efter hjälp.

     Ondskan tjänare finner inget stöd tröst hjälp

i ondskan.

    Herren besvarar inte gudlösas behov.

Själviskheten denna avgud ingen hjälpare befriare.

 

Ordspråksboken. 1:28.

 

28.  #Då skall de ropa till mig utan att få svar,

  de skall söka mig utan att finna mig#.

 

Visheten talar.

      Okunnigas övermod älskar o-kunnigheten.

Vägrar söka visheten.

       Ropar de efter vishetens rådgivning.

Problemet de älskar okunnigheten mer än visheten.

    Visheten har ingen gemenskap dårars okunnighet.

 

Psalm. 18:43.

 

43.  #Jag malde dem till stoft för vinden,

jag trampade ner dem som smuts på gatan#.

 

De gudlösas uppror tillintetsgjorde som stoft

     för vinden.

Förgjorde dem deras människovärde jämförs

    med oren smuts på stadens gata. 

 

Psalm. 18:44.

 

44.  #Du räddade mig från folkens angrepp.

Du satte mig till hövding över folken,

     okända folkslag blev min tjänare#.

 

Tacksam för din hjälp, Herren min Gud.

       Befriad från folkets onda anfallskrig.

Fick förtroendet vara folkets hövding.

       

Psalm. 18:45.

 

45.  #De lydde min minsta vink, främlingar

kröp för mig#.

 

Visade mig respekt vördnad din rättvise tjänare.

       Främlings folket förödmjukade sig.

 

Psalm. 18:46.

 

46.  #Främlingar bleknade och kom darrande ut ur

sina fästen#.

 

Främlingar förmjukade sig skräckslagna lämnade

    sina falska själviska trygghet.

 

Mika bok. 7:17.

 

17.  #De skall slicka stoftet som ormar, som markens krälande djur.

    Darrande skall de lämna sina fästen och komma

ut till Herren, vår Gud.

     De skall frukta och bäva för dig#.

 

Trolösas bestraffning bli till stoft likt listige ormen

    i lustgården.

Syndfyllde Ormens värde likna markens krälande

     djur.

Ormens värdighet vilar under Guds förbannelse.

     Ondskans barn skräckslagna lämnar de sitt 

trygga falska beskydd.

     Grips av Herren, vår Guds heliga närhet.

 

Psalm. 18:47.

 

47.  #Herren lever!

Lovad vare han, min klippa, och upphöjd min Gud,

       min räddare#.

 

Herren lever! Livets ursprung.

    Lova hans värdighet min eviga fasta klippa.

Ära upphöja hans fullkomlighet.

    Herren, min trofaste räddare i nöden.

 

Psalm. 18:48.

 

48.  #Han som ger mig hämnd på mina fiender

och lägger folken under mina fötter!#.

 

Hans rättvisa dömer mina fiender.

     

Psalm. 18:49.

 

49.  #Du låter mig undslippa fienden, du rycker

mig unden angriparen och räddar mig från

    våldsmän#.

 

Din barmhärtighet nåd befriar mig från fienden.

        Din rättvisa beskyddar mig från våldsmän.

 

Psalm. 18:50.

 

50.  #Därför tackar jag dig, Herre, bland folken

och lovsjunger ditt namn#.

 

Min tacksam belönar din godhet, Herre.

      

Psalm. 18:51.

 

51.  #Stora segrar skänker Herren åt sin konung,

han handlar trofast mot sin smorde, mot David

     och hans ätt för evigt#. 

 

Du, Herre, visar din trofasthet.

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards