Direktlänk till inlägg 31 augusti 2022

HESEKIELS BOK. 17:1-24. ÖRNEN, CEDERN OCH VINSTOCKEN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 31 augusti 2022 11:10

   HESKIELS BOK. 17:1-24.

 

           ÖRNEN, CEDERN OCH VINSTOCKEN.

 

Hes. 17:1.

 

1.  #Herrens ord kom till mig:#.

 

Hes. 17:2.

 

2.  #Människa!

  Ge israeliterna en gåta, berätta en liknelse för dem#.

 

Hes. 17:3.

 

3.  #Du skall säga: Så säger Herren Gud:

 En stor örn med väldiga vingar och långa

      vingpennor, med täta och färgrik fjäderskrud,

kom till Libanon.

    Han tog cederträdets topp#.

 

Liknelsen om örnen.

    Örnens kraftfulla rörliga vingar.

Vingarnas vingpennor: täta ägde färgrik

    fjäderskrud.

Tog flyktvägen till Libanons cederträ.

        Bosatte sig  i cederträets topp. 

 

Hes. 17:4.

 

4.  #Och bröt av det översta skottet.

Han förde det till krämarlandet och satte det 

    i köpmansstaden#.

 

Bröt av med näbben cederträdets översta skott.

        Förde skottet till krämarlandet.

Placerade dyrbara skottet i köpmansstaden.

 

Hes. 17:5.

 

5.  #Sedan tog han en planta som växte i landet

och satte den i fruktbar jord.

     Som en strandväxt satte han den vid ett 

flödande vattendrag#.

 

Örnen tog fruktbar planta växte i landet.

      Placerade den i fruktbar jord.

Jämförbar med strandväxten vid flödande

       vattendrag.

 

Hes. 17:6.

 

6.  #Den skulle spira och bli till en vinstock med låg 

och krypande växt.

     Rankorna skulle sträcka sig mot örnen,

rötterna växa i hans hägn.

     Så blev den till en vinstock, fick grenar

och sköt skott#.

 

Strandväxten får näringsrik näring bli en vinstock.

         Vinstockens rankor sträcka ut sig mot 

örnen.

        Vinstockens rötter gav näring till grenar

vilka sköt nya skott.

 

Hes. 17:7.

 

7.  #Men ännu en stor örn kom.

Han hade väldiga vingar och tät fjäderskrud.

    Mot honom vände vinstocken sina rötter, 

mot honom sträckte den sina rankor från den 

    bädd där den planterats, för att han skulle ge

den vatten#.

 

Ytterligare en örn kom till vinstocken.

           Ägde väldiga vingar tät fjäderskrud.

Vinstocken vände sina rötter mot örnen.

      Bjöd på sina saftiga vinrankor.

 

Hes. 17:8.

 

8.  #Ändå var den planterad i bördig jord vid ett

flödande vattendrag för att bilda rankor och bära

     frukt och bli till en praktfull vinstock#.

 

Vinstockens saftiga rankor var planterad i bördig

     fruktsam jord.

Vid flödande vattendrag.

          Ge vinrankor vara fruktsam växa till

en praktfull vinstock.

 

Hes. 17:9.

 

9.  #Säg: Så säger Herren Gud:

Kommer det att gå den väl?

     Kommer inte rötterna att ryckas upp och frukten att förstöras?

     Kommer inte de friska skotten att vissna?

Det krävs varken stor kraft eller en väldig här för

    att skilja den från rötterna#.

 

Herrens ord säger:

       Kommer den fortsätta vara fruktsam?

Vinstockens rötter ryckas upp.

       Frukten förstöras.

Friska fruksamma skotten vissna.

       

Hes. 17:10.

 

10.  #Den har planterats.

  Kommer det att gå den väl? 

        Kommer den inte att förtvina när östanvinden

ansätter den, vissna i bädden där den spirat?#.

 

Vinstocken planterats.

    Har den någon framtid?

När östanvinden blåser på den förstöras.

       Förvissna i flödande vattendraget.

           

Hes. 17:11.

 

11.  #Herrens ord kom till mig:#.

 

Herrens ord  uppmuntrade orden.

 

Hes. 17:12.

 

12.  #Säg till det motsträviga folket:

Förstår ni inte vad detta betyder?

     Säg till dem: Kungen av Babylonien kom till

Jerusalem och tog kungen och furstarna och förde

    dem till Babylon#.

 

Talar frimodigt till det gensträviga själviska folket.

         Förstår denna liknelse.

Säg till:

       Babyloniske kungen res till Jerusalem.

Kungen och landets furstar reste lydigt till 

 

Hes. 17:13.

 

13.  #Sedan utsåg han en man av kunglig börd,

slöt förbund med honom och lät honom svära en ed.

    Stormännen i landet förde han bort#.

 

Hes. 17:14.

 

14.  #Detta skedde för att riket skulle hållas nere

och inte resa sig utan hålla fast vid förbundet 

    med honom. 

Då skulle det få bestå#.

 

Hes. 17:15.

 

15.  #Men kungaättlingen trotsade hans vilja

och sända budbärare till Egypten för att få hästar

     och en väldig här.

Kommer det att gå honom väl?

    Skall han som gjorde det komma undan?

Skall han få bryta förbundet och komma undan?

 

Hes. 17:16.

 

16.  #Så sant jag lever, säger Herren Gud, i Babylon

skall han dö, där den kung finns som gjorde honom

     till kung, ty han visade förakt för den ed 

han svurit och bröt det förbundet som kungen

     slutit med honom#.

 

Hes. 17:17.

 

17.  #När belägringsvallarna kastas upp och stormningsramperna bygs och många människor

     dödas, skall farao inte bistå honom i kriget

stora här och sitt väldiga uppbåd#.

 

Hes. 17:18.

 

18.  #Han visade förakt för den ed han svurit

och bröt förbundet.

     Trots att han gett sitt löfte gjorde han allt

detta.

    Han skall inte komma undan#.

 

Hes. 17:19.

 

19.  #Därför säger Herren Gud:

Så sant jag skall jag låta honom plikta för att han

      visade förakt för den ed han svurit i mitt

namn och bröt förbundet#.

 

Hes. 17:20.

 

20.  #Jag skall breda ut mitt nät över honom,

och han skall fastna i mina garn.

     Sedan skall jag föra honom till Babylon,

och där skall jag ställa honom till svars för

    hans trolöshet mot mig#.

 

Hes. 17:21.

 

21.  #De bästa soldaterna i hans trupper skall

falla för svärdet, och de som blir kvar skall

    skingras för alla vindar.

Då skall ni inse att jag, Herren, har talat#.

 

Hes. 17:22.

 

22.  #Så säger Herren Gud: 

Jag skall bryta en kvist från det höga

    cederträdets topp, ta ett litet skott från den

översta kvisten och själv plantera det på ett högt

   och mäktigt berg#.

 

Hes. 17:23.

 

23.  # På det höga berget i Israel skall jag plantera

det.

      Och det skall få grenar och bära frukt och bli 

till en praktfull ceder.

    Fåglar av alla de slag, en mångfald bevingade

varelser, skall bo i dess hägn, i grenarnas skugga

     skall de ha sina bon#.

 

Hes. 17:24.

 

24.  #Då skall alla markens träd inse att jag, Herren, gör det höga tädet lågt och låter det låga

     trädet växa högt.

Jag låter det friska trädet förtorka ochh få det

     torra att skjuta skott.

Jag, Herren, har talat, och jag skall göra som

     jag sagt#.    

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards