Direktlänk till inlägg 14 augusti 2022

HESEKIELS BOK. 16:15-34. JERUSALEM, DEN OTROGNA HUSTRUN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 14 augusti 2022 15:29

    HESEKIELS BOK. 16:15-34.

 

       JERUSALEM, OTROGNA HUSTRUN.

 

Hes. 16:15.

 

15.  #Viss om din skönhet och ditt rykte började

du hora.

        Du bjöd ut dina horkonster åt alla som kom förbi#.

 

Du, Guds stad Jerusalem föll i högmod.

        Din skönhet blev ditt fall.

Högmod går före fall.  

      Stolthet går före undergång.

Likt Ärekängeln Lucifers fall blev du lik honom.

       Din trolöshet mot mig visade sig i lösaktigheten.

 

Hes. 16:16.

 

16.  #Med dina brokiga kläder bäddade du på 

offerplatserna och horade där#.

 

Dina kläder jag givit dig visade din o-tacksamhet

     mot min kärlek till dig.

Bedrev vidrig orenhet på offerplatser.

 

Hes. 16:17.

 

17.  #Av dina praktfulla smycken, det guld och silver jag skänkt dig, gjorde du mansfigurer, och med

      dem horade du#.

 

Dina praktfulla smycken jag givit dig guldet 

   silvret.

Gjorde du mansfigurer du tillbad.

        Förlustade dig.

Mitt folk i öknen var mig o-tacksamma givit dem

     smycken av guld och silver vilket de smälte ned

till en gukdkalv tillbad den före min helighet. 

 

Hes. 16:18.

 

18.  #Dina färggranna kläder svepte du om dem,

och min olja och min rökelse ställde du fram åt

    dem#.

 

Dina färgrika kläder offrade du åt mansfigurerna

      min lena läkande olja missbrukade du. 

Gav offerbilderna min rökelse.

 

Hes. 16:19.

 

19.  #Den mat du fått av mig ----- vetemjölet, oljan 

och honungen jag gett dig att äta ----- ställde du

    fram åt dem som ett offer med blidkande lukt,

säger Herren Gud#.

 

Din föda jag skänkt dig vetemjöl olja och lenade

    honung.

Ställde du frivilligt fram som offer.

 

Hes. 16:20.

 

20.  #De söner och döttrar du fött åt mig offrade

du att ätas av dem.

       Räckte det inte med ditt horande?#.

 

Du, Jerusalem dina söner och döttrar prisgav du.

      Var det inte tillräckligt med ditt trolösa 

lösaktiga liv.

 

Hes. 16:21.

 

21.  #Men du också slakta mina barn som offer 

åt dem?#.

 

Gav mina söner och döttrar till offer inför dessa

     avgudabilder. 

 

Hes. 16:22.

 

22.  #Du bedrev vidrigheter och norerier utan att 

någonsin tänka på din ungdom, att du låg naken

      och sprattlade i ditt blod#.

 

Bedrev vidrigheter glömde min omsorgsfulla tid

    under din ungdomstid.

Var naken övergiven hjälplös i ditt egna blod.

     Nu du visar din o-tacksamhet.

 

Hes. 16:23.

 

23.  #Och sedan du hade gjort allt detta onda -----

ve dig, ve dig, säger Herren Gud -----#.

 

Onda gudlösa trolösa gärningar du bedrivit 

      mot mig.

Låter dig bli bestaffad för dina onda gärningars

    skull, säger Herren din Gud.. 

 

Hes. 16:24.

 

24.  #Inrättade du en offerhöjd åt dig och anlade

   en kulle på varje öppen plats#.

 

Förberedde offerhöjd åt din själviskhet.

      Öppen offerplats för din falska tillbedjan.

 

Hes. 16:25.

 

25.  #Vid varje korsväg gjorde du dig en kulle.

Du drog din skönhet i smutsen, du skrevade med

      benen för alla som kom förbi, du horade ideligen#.

 

Gudlös lösaktighet orenade din skönhet.

       

Hes. 16:26.

 

26.  #Du horade med egypterna, dina grannar med 

stor lem, du horade ideligen, och du väckte min

     vrede#.

 

Beblandade dig med dina grannars onda gärningars

       gudlöshet. 

Min rättfärdiga vredeglöd upptändes mot

      dina orättfärdiga gärningar.

 

Hes. 16:27.

 

27.  #Då lyfte jag min hand mot dig och tog ifrån

dig det du haft som ditt.

      Jag prisgav dig åt de filisteiska kvinnorna,

som hatade dig och såg ditt otuktiga levnadssätt

     som en skam#.

 

Lyfte min allmakts hand mot dig.

         Det min kärlek givit dig togs ifrån dig.

Prisgiven fångad i filisteiska kvinnors händer.

       Visade dig förakt hat.

Avslöjade ditt o-tuktiga levnadssätt.

         

 Hes. 16:28.

 

28.  #Du horade med assyrierna, eftersom du inte

hade fått nog.

       Du horade med dem, men du fick ändå inte nog#.

 

Blev aldrig tillfredsställd i din lösaktighet.

 

Hes. 16:29.

 

29.  #Då horade de med krämarlandet Kaldeen,

horade ideligen, men inte heller nu fick de nog#.

 

Hes. 16:30.

 

30.  #Hett brann ditt begär, säger Herren Gud,

när du likt den fräckaste hora gjorde allt detta#.

 

Hes. 16:31.

 

31.  #När du inrättade din offerhöjd vid varje 

öppen plats.

      Men till skillnad från andra horor tog du inte betalt#.

 

Hes. 16:32.

 

32.  #Äktenskapsbryterskan bedrar sin man med

andra#. 

 

Hes. 16:33.

 

33.  #Horor får betalt.

   Men du gav oss gåvor till alla dina älskare,

du betalade dem för att de skulle komma från alla 

      håll och hora med dig#.

 

Hes. 16:34.

 

34.  #När du horade gjorde du tvärtemot vad andra

kvinnor brukar.

      Ingen var ute efter att få hora med dig, 

och istället för att ta betalt betalade du.

     Du gjorde tvärtemot vad andra gör#. 

        

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards