Direktlänk till inlägg 14 augusti 2022

HESEKIELS BOK. 16:1-14. JERUSALEM, GUDS HITTEBARN OCH HUSTRU..

Av Jan-Owe Ahlstrand - 14 augusti 2022 15:29

      HESEKIELS BOK.  16:1-14.

 

        JERUSALEM, GUDS HITTEBARN OCH HUSTRU.

 

Hes. 16:1.

 

1.  #Herrens ord kom till mig:#.

 

Hes. 16:2.

 

2.  #Människa!

Låt Jerusalem om det vidriga hon har gjort#.

 

Guds utvalda stad Jerusalem liknas vid:

      hittebarnet  Guds hustru.

Bestraffa henne för de vidriga gärningar  hon gjort.

 

Hes.16:3

 

3.  #Du skall säga:

Så säger Herren Gud till Jerusalem:

      Du härstammar från kanaaneernas land,

där föddes du.

      Din far var amore och din mor varen hettitisk

kvinna#.

 

Guds budskap till Jerusalem.

       Har ditt ursprung från kanaameernas land.

 

Hes. 16:4.

 

4.  #Så gick det till vid din födelse: när du föddes

    klippte ingen av din navelsträng, du tvättades

inte ren med vatten, du gneds inte in med salt

      och blev inte lindad#.

 

Ingen var närvarande vid födelse.

      Du var övergiven.

Din navelsträng klipptes inte.

       Tvättades inte.

Blev inte omsorgsfullt insvept i linne.

 

Hes. 16:5.

 

5.  #Ingen förbarmade sig och gjorde något av detta för dig, ingen kände medlidande med dig.

      Med avsky kastade man ut dig på bara marken

när du föddes#.

 

Var o-barmhärtiga mot dig.

     Visa dig inget medlidande.

Avskydde dig.

    

Hes. 16:6.

 

6.  #Jag gick där förbi och såg dig sprattla i ditt blod.

     "Du skall leva",sade jag till dig, där du låg

i ditt blod#.

 

Jag gick förbi dig i din övergivenhet.

        Jag, Herren din Gud visade dig förbarmande.

 

Hes. 16:7.

 

7.  #Jag lät dig växa upp som en blomma på marken.

      Du växte upp och blev stor, du blev strålande

vacker.

      Dina bröst blev fasta och du fick hår.

Men du var naken#.

 

I min kärlek omsorg fick du tryggt växa upp.

      Växte till dig.

Ägde strålande vackert utseende.

      Dina digivande bröst var fyllda av fasthet.

Fick vackert hår.

 

Hes. 16:8.

 

8.  #Jag gick där förbi och såg att din tid var kommen, tiden för kärlek.

      Då svepte jag min mantel om dig och skylde

din kropp.

      Jag svor dig trohet och ingick förbund med dig,

säger Herren Gud.

      Så blev du min#.

 

Du var nu redo för min faders kärlek.

      Beskyddade dig med min faders mantel.

Skylde din nakna kropp.

        Slöt evigt förbund med dig.

Min trohet varar för evigt.

       I mig finns  ingen trolöshet.

 

Hes. 16:9.

 

9.  #Jag tvättade dig med vatten, skölde av dig blodet och smorde dig med olja#.

 

Tvättade dig med omsorg kärlek likt en fader

      för sitt barn.

Skölde dig från ditt o-skyldiga blod.

    Smorde din kropp läkande len olja.

 

Hes. 16:10.

 

10.  #Sedan kädde jag dig i färggranna kläder 

 och sandaler av delfinskinn, virade fint linne om

     ditt huvud och gav dig en slöja av skiraste

väv#.

 

Klädde dig omsorgsfullt med färgrika kläder.

         Fick sandeler på dina fötter.

Omslöt din kropp med delfinskinn.

      Fint mjukt linne omslöt ditt huvud.

 

Hes. 16:11.

 

11.  #Jag prydde dig med smycken, jag satte armband om dina handleder och hängde en kedja

        kring din hals#.

 

Prydde dig med smycken.

       Satte armband om dina handleder.

Hängde kedja runt din hals.

 

Hes. 16:12.

 

12.  #Jag fäste en ring i din näsa och örhängen

i dina öron, jag satte en praktfull krona på ditt 

       huvud#.

 

Fäste ring i din näsa.

           Vackra örhängen i dina öron.

Praktfull krona på ditt huvud.

 

Hes. 16:13.

 

13.  #Du smyckade dig med guld och silver,

dina kläder var av fint linne, av skiraste väv

    och färggrat tyg.

Din föda var vetemjöl, honung och olja.

     Du var mycket, mycket vacker, du var värdig 

att vara drottning#.

 

Smyckade dig med guld silver.

      Dina kläder var av fint linne.

Vetemjöl din  föda.

     Honung och olja gav dig livs-glädje.

Var mycket vacker värdig vara drottning.

 

Hes. 16:14.

 

14.  #Ryktet om din skönhet spred sig bland folken.

Den fulländades av den prakt jag höljt dig i,

     säger Herren Gud#. 

 

Din ryktes skönhet spreds bland folken.

        Jag, Herren din, Gud, fulländade i trohet

dig vara praktfull.      

      

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards