Direktlänk till inlägg 31 oktober 2021

JOHANNES EVANGELIUM KAP 20:11-18.. MARIA FRÅN MAGDALA OCH HERREN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 31 oktober 2021 19:14

  JOHANNES EVANGELIUM  20:11-18.

 

       MARIA FRÅN MAGDALA OCH HERREN.

 

Johannes Evangelium 20:11-18.

 

20:11.

 

11.  #Men Maria stod och grät utanför graven.

Gråtande lutade hon sig in#.

 

Maria från Magdalena grät sorgetårar utanför 

     Jesu grav.

 

20:12.

 

12.  #Och fick då se två änglar i vita kläder sitta

där Jesu kropp hade legat, en vid huvudet

      och en vid fötterna#.

 

Fick se två änglar i vita kläder.

     Sitta där Jesu döda kropp hade legat.

En ängel vid Jesu huvud

      Andra ängeln vid Jesu fötter.

       

20:13.

 

13.  #Och de sade till henne:

"Varför gråter du, kvinna?".

      Hon svarade:

"De flyttat bort min herre och jag vet inte var

de har lagt honom"#.

 

Änglarna sade till henne!

       Varför gråter du, Kvinna?

Visar henne omsorg.

         Hon svarade:

De fyttat bort min herre.

 

20:14.

 

14.  #När hon hade sagt det vände hon sig om 

och såg Jesus stå där, men hon förstod inte

        att det var han#.

 

Efter hennes samtal med änglarna:

        Vände hon sig om.

Såg Jesu stå där.

       Hennes hjärtats förmörkelse trodde inte 

det var han.

 

20:15.

 

15.  #Jesus sade till henne:

"VARFÖR GRÅTER DU, KVINNA?

       VEM LETAR DU EFTER?"

Hon trodde att det var trädgårdsvakten

     och svarade: 

"Om det är du som burit bort honom, herre, 

        så säg mig var du har lagt honom, så att jag

kan hämta honom"#.

 

Jesus sade till henne:

      Likt änglarnas ord:

VARFÖR GRÅTER DU, KVINNA?

         Trodde han var trädgårdsvakten.

Svarade honom:

       Har du burit bort honom: säg mig vad du

lagt honom.

 

20:16.

 

16.  #Jesus sade till henne:

"Maria".

        Hon vände sig om och sade till honom:

"Rabbouni!"  ( det är hebreiska och betyder

     mästare )#.

 

Jesus besvarade hennes fråga:

       "MARIA". Kände igen honom:

hennes förblindelse försvann vid Jesu ord.

     

20:17.

 

17.  #Jesus sade:

"Rör inte vid mig, jag har ännu inte stigit upp

       till min fader.

Gå till mina bröder och säg dem att jag stiger upp

       till min fader och er fader, min Gud och er Gud.

 

Rör inte vid min uppståndelses kropp.

     Min himmelsfärd till fader inte gjorts.

Träffa mina bröder.

        Säg till dem jag stiger upp till min fader,

min Gud, er fader.

 

20:18.

 

18.  #Maria från Magdala gick då till lärljungarna

och talade om för dem att hon hade sett Herren

       och att han hade sagt detta till henne#.

 

Maria från Magdala gick till Jesu lärljungar.

       Vittnade för dem: hade sett Herren:

givit dem Jesu ord.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards