Direktlänk till inlägg 4 oktober 2021

JOHANNES EVANGELIUM KAP 14:1-14. VÄGEN TILL FADER..

Av Jan-Owe Ahlstrand - 4 oktober 2021 11:50

   JOHANNES EVANGELIUM 14:1-14.

  

         AVSKEDSTALET KAPITEL. 14-17.

 

               VÄGEN TILL FADERN.

 

Johannes Evangelium  14:1-17.

 

14:1.

 

1.  #KÄNN INGEN ORO.

  TRO PÅ GUD, TRO OCH PÅ MIG #.

 

Jesu avskedstal:

 

    Var inte oroliga i era hjärtan.

Tro på Gud.

       Tro och på mig.

 

14:2.

 

2.  #I MIN FADERS HUS FINNS MÅNGA RUM.

    SKULLE ANNARS SÄGA ATT JAG GÅ BORT

FÖR ATT BEREDA ER PLATS FÖR ER?#.

 

I min faders hus finns många rum för er.

      När jag lämnar er går bort för bereda er 

rum i min´faders hus.

   

14:3.

 

3.  #OM JAG NU GÅR BORT OCH BEREDER 

PLATS FÖR ER, SÅ SKALL JAG KOMMA TILLBAKA

       OCH HÄMTA ER TILL MIG, FÖR ATT OCKSÅ

NI SKALL VARA DÄR JAG ÄR#.

 

Jag går nu bort för att förbereda er plats.

          Jag skall komma tillbaks hämta er till mig.

Ni skall ha gemenskap mig. 

 

14:4.

 

4.  #OCH VÄGEN DIT JAG GÅR, DEN KÄNNER NI"#.

 

Ni känner den vägen dit jag går.

 

14:5.

 

5.  #Tomas sade:

"Herre, vi vet inte vad du går.

      Hur kan vi då känna vägen?"#.

 

Tomas lärljungen, sade:

      Herre, vi vet inte vad du går.

Hur kan vi då lära känna vägen?

    

14:6.

 

6.  #Jesus svarade:

"JAG ÄR VÄGEN, SANNINGEN OCH LIVET.

     INGEN KOMMER TILL FADERN UTAN GENOM

MIG#.

 

Jesus svarade:

      Jag är Vägen Sanningen och Livet.

Vägen till fadern går genom mig.

 

14:7.

 

7.  #OM NI HAR LÄRT KÄNNA MIG SKALL NI 

OCKSÅ LÄRA KÄNNA MIN FADER.

        NI KÄNNER HONOM REDAN NU OCH NI

HAR SETT HONOM"#.

 

Om ni lärt känna mig.

      Skall ni lära känna fadern genom mig.

Ni känner honom nu sett honom: genom mig.        

 

14:8.

 

8.  #Filippos sade:

"Herre, visa oss Fadern, det är nog för oss"#.

 

Filippos sade:

       Herre, visa oss Fadern, ger oss allt vad

vi behöver.

 

14:9.

 

9.  #Jesus svarade:

"SÅ LÄNGE HAR JAG VARIT TILLSAMMANS MED ER,

     OCH ÄNDÅ KÄNNER DU MIG INTE, FILIPPOS?

DEN SOM HAR SETT MIG HAR SETT FADERN.

      HUR KAN DU DÅ SÄGA:

VISA OSS FADERN?"#.

 

Jag vandrat tillsammans med er hört talet om min

     fader och mig.

I ditt tal säger du, inte känner mig, Filippos!

        Den som sett mig, har sett fadern.

Fadern och jag är ett.

 

14:10.

 

10.  #TROR DU INTE ATT JAG ÄR I FADERN

OCH FADERN I MIG?

      DE ORD JAG SÄGER TILL ER, DEM TALAR JAG

INTE AV MIG SJÄLV, FADERN ÄR I MIG OCH UTFÖR

      SINA GÄRINGAR#.

 

Filippos tror du inte på mina ord?

       Min ord till er är min faders ord.

Fadern och jag är ett.

      Fadern utför sina gärning: genom mig.

 

14:11.

 

11.  #TRO MIG NÄR JAG SÄGER ATT JAG ÄR 

I FADERN OCH FADERN I MIG.

       ELLER TRO ÅTMINSTONE FÖR MINA GÄRNINGARS SKULL#.

 

Tro på mina om min fader: Jag är i fadern

      fadern i mig.

Gör ni inte det:  Tro åtminstone för mina

        gärningars skull.

 

14:12.

 

12.  #SANNERLIGEN, JAG SÄGER ER:

DEN SOM TROR PÅ MIG, HAN SKALL UTFÖRA

       GÄRNINGAR SOM JAG, OCH ÄNNU STÖRRE.

TY JAG GÅR TILL FADERN#.

 

Det är sant, det är sant, vad jag säger till er.

          Den tror på mig skall utföra gärningar 

som jag gör.

      Ännu större gärningar.

Jag går till min fader: genom min himmelsfärd. 

 

14:13.

 

13.  #OCH VAD NI BER OM I MITT NAMN SKALL

JAG GÖRA, SÅ ATT FADERN BLIR  FÖRHÄRLIGAD

       GENOM SONEN#.

 

Vad ni beder om i mitt skall jag ger er.

       Gör ni det: blir fadern förhärligad genom Sonen.  

 

14:14.

 

14.  #OM NI BER OM NÅGOT I MITT NAMN

SKALL JAG GÖRA DET#. 

 

När ni beder om något i mitt namn,

    skall jag göra det. 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards