Direktlänk till inlägg 4 oktober 2021

JOHANNES EVANGELIUM KAP 12:20-43. JESUS TALAR OM SIN DÖD.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 4 oktober 2021 11:50

   JOHANNES EVANGELIUM  12:20-43.

 

           JESUS TALAR OM SIN DÖD.

 

Johannes Evangelium  12:20.

 

12:20.

 

20.  #Bland dem som kommit upp till högtiden,

för att tillbe Gud fanns några greker#.

 

12:21.

 

21.  #De sökte upp Filippos, han som var från

Betsaida i Galileen, och sade:

     "Herre, vi vill gärna se Jesus"#.

 

Några som kommit upp till påskhögtiden sade:

      Sökte upp Filippos var ifrån Betsaida i Galileen.

Herre, ville gärna träffar Jesus.

 

12:22.

 

22.  #Filippos gick och talade om det för Andreas,

och Andreas och han gick och talade om det

       för Jesus#.

 

Filippos talade med Andreas om grekernas önskan

    få se Jseus: Andreas gick sedan till Jesus

greker ville träffa honom.

 

12:23.

 

23.  #Och Jesus svarade dem:

"STUNDEN HAR KOMMIT DÅ MÄNNISKOSONEN

       SKALL FÖRHÄRLIGAS#.

 

Stunden kommit då människsonen skall förhärligas.

 

12:24.

 

24.  #SANNERLIGEN, JAG SÄGER ER:  

OM VETEKORNET INTE FALLER I JORDEN

      OCH DÖR FÖRBLIR DET ETT ENSAMT KORN.

MEN OM DET DÖR GER DET RIK SKÖRD#.

 

Talar om sitt förhäligande:

      kroppliga döden på korset: kroppen likt vetekornets död.

    Faller inte vetekornet i jordens mylla.

Dör inte det förblir det ett fruktlöst korn.  

     Dör kornet ger det riklig skörd. 

 

12:25.

 

25.  #DEN SOM ÄLSKAR SITT LIV FÖRLORAR DET,

MEN DEN SOM I DEN HÄR VÄRLDEN HATAR SITT

       LIV, HAN SKALL RÄDDA DET TILL

ETT EVIGT LIV#.

 

Den själviske älskar sitt liv: skall förlora Livet.

       Den som hatar sitt ego-kära liv:

skall få ett evigt Liv.

 

12:26.

 

26.  #OM NÅGON VILL TJÄNA MIG SKALL HAN

FÖLJA MIG, OCH DÄR JAG ÄR KOMMER OCKSÅ

       MIN TJÄNARE ATT VARA.

OM NÅGON TJÄNAR MIG SKALL FADERN ÄRA 

      HONOM.

 

Vill någon vara min tjänare.

     Följer han mig. Lyssnar, lyder mitt ord.

Min tjänare ska ha gemenskap med mig.

     Fadern skall ära den som tjänar mig.  

 

12:27.

 

27.  #NU ÄR MIN SJÄL FYLLD AV ORO.

SKALL JAG BE:

      FADER RÄDDA MIG UNDAN DENNA STUND?

NEJ, DET ÄR JUST FÖR DENNA STUND JAG

       HAR KOMMIT#.

 

Min själ fylls nu av oro inför mitt lidande:

        Mitt hjärtas bön:

Fader rädda mig från detta lidande.

       Nej, min fader: 

Jag har kommit för att fullborda faders verk

      genom mig.

 

12:28.

 

28.  #FADER, FÖRHÄRLIGA DITT NAMN".

Då hördes en röst från himlen.

       "JAG HAR FÖRHÄRLIGAT DET OCH SKALL

FÖRHÄRLIGA DET PÅ NYTT"#.

 

Fader, förhärliga ditt namn.

      Faderns röst hördes från himlen.

Faderns svar på Sonens bön:

     "Jag har förhärligat mitt namn.

Jag skall ytterligare förhärliga det.

 

12:29.

 

29.  #Folket som stod där och hörde detta sade att

det var en ängel som hade talat till honom#.

 

Folket hörde  rösten från himlen.

      De trodde det var en ängels röst.

 

12:30.

 

30.  #Jesus sade:

"DET VAR INTE FÖR MIN SKULL SOM RÖSTEN

HÖRDES, UTAN FÖR ER SKULL#.

 

Jesus svarade folkets tal:

      Rösten från min fader i himlen:

 var inte för min skull utan för er skull.     

 

12:31.

 

31.  #NU FALLER DOMEN ÖVER DENNA VÄRLDEN,

NU SKALL DENNA VÄRLDENS HÄRSKARE

     FÖRDRIVAS#.

 

Domen faller över denna värld.

       Denns världens härskare: besegras.

 

12:32.

 

32.  #OCH NÄR JAG BLIR UPPHÖJD FRÅN JORDEN

SKALL JAG DRA ALLA TILL MIG"#.

 

När jag blir korsfäst  dra alla till mig. 

 

12:33.

 

33.  #Detta sade han för att ange på vilket sätt han

  skulle dö#.

 

12:34.

 

34.  #Folket sade till honom:

"Vi har lärt oss i lagen Messias stannar för alltid.

          Hur kan du då säga att människosonen

måste bli upphöjd?

       Vem är denne människoson?"#.

 

Folket sade till honom:

     Vi lärt oss i lagen Messias ska stanna

bland oss för alltid.

 

12:35.

 

35.  #Jesus svarade:

"ÄNNU EN KORT TID ÄR LJUSET BLAND ER.

       VANDRA MEDAN NI HAR LJUSET,

SÅ ATT INTE MÖRKRET INTE ÖVERVINNER ER.

      DEN SOM VANDRAR I MÖRKRET VET INTE VART

HAN GÅR #.

 

Jesus besvarade deras frågor:

      Under  kort tid är jag ( ljuset ) bland er.

Umgås med ljuset älska det.

      Gör ni så: mörkret övervinner er inte.

Mörkrets barn: förvirrade i mörkret.

        

12:36.

 

36.  #TRO PÅ LJUSET MEDAN NI HAR LJUSET,

SÅ ATT NI BLIR LJUSETS SÖNER".

       När Jesus sagt detta lämnade han dem

och var försvunnen#.

 

Tro på ljuset: ni blir ljusets söner.

 

12:37.

 

37.  #Trots att han hade gjort så många tecken

inför dem trodde de inte på honom#.

 

12:38.

 

38.  #Ty profeten Jesajas ord skulle uppfyllas:

HERRE, SOM HAR TROTT PÅ DET VI FICK HÖRA.

     OCH FÖR VEM HAR HERRENS MAKT

UPPENBARATS?#.

 

Profeten Jesajas ord skulle bli uppfyllda.

       

12:39.

 

39.  #De kunde inte tro ty Jesaja säger också:#.

 

12:40.

 

40.  #HAN HAR FÖRBLINDAT DERAS ÖGON OCH 

       FÖRSTOCKAT DERAS HJÄRTAN, SÅ ATT DE

INTE KAN SE MED SINA ÖGON OCH FÖRSTÅ

      MED SITT HJÄRTA OCH OMVÄNDA SIG 

OCH BLI BOTADE AV MIG#.

 

Varför trodde inte?

      Deras andliga ögon förblindade.

Ägde förstockade hjärtan.

        Hinder för deras botgörelse.

 

12:41.

 

41.  #Detta sade Jesaja därför att han såg hans

härlighet, och det var om honom han talade#.

 

Profeten Jesaja i profetisk syn såg hans härlighet.

    Han vittnade om honom han talade.

 

12:42.

 

42.  #Ändå kom också många i rådet till tro

på Jesus, men med tanke på fariseerna ville de

    inte erkänna det för att inte bli uteslutna

ur synagogan#.

 

Många i Stora rådet kom till tro på hans

       vittnesbörds ord.

Ville inte öppet bekänna sin tro.

      Gjorde de det: blev uteslutna ur synagogan.

Man  kan inte tjäna två herrar.

 

12:43.

 

43.  #De älskade äran från människor högre

än äran från Gud#. 

 

De älskade människors ära före äran från Gud.

        

       

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards