Direktlänk till inlägg 8 september 2021

JOHANNES EVANGELIUM KAP 5:1-18. EN SJUK MAN VID BETESDA BOTAS.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 8 september 2021 11:41

   JOHANNES EVANGELIUM  5:1-18.

 

            EN SJUK MAN VID BETESDA BOTAS.

 

Johannes Evangelium. 5:1-18.

 

5:1.

 

1.  #Sedan inföll en av judarnas högtider,

och Jesus gick upp till Jerusalem#.

 

Jesus gick upp till Jerusalem, Guds stad.

       Vid en av judarnas högtider. 

 

5:2.

 

2.  #Vid fårdammen i Jerusalem finns ett bad

med det hebreiska namnet Betesda.

      Det har fem pelargångar#.

 

Vid får-dammen i Jerusalem.

       Finns ett bad på hebreiska Betesda.

Hade fem pelar-gångar.

 

5:3.

 

3.  #Och i dem låg en mängd sjuka, blinda,

lama och lytta#.

 

I pelargångarna låg en mängd sjuka:

    blinda lama krymplingar.

 

5:5.

 

5.  #Där fanns en man som hade varit sjuk 

i trettioåtta år#.

 

Fanns en man där varit sjuk i 38 år.

 

5:6.

 

6.  #Då Jesus såg honom ligga där och fick veta

att han varit sjuk länge frågade honom:

    "Vill du bli frisk?"#.

 

Jesus fäste sina ögon på honom.

       Fick veta han varit sjuk en längre tid.

   Frågade honom:

VILL DU BLI FRISK?

 

5:7.

 

7.  #Den sjuke svarade:

     "Herre, jag har ingen som kan hjälpa mig ner 

i bassängen när vattnet börja svalla.

     Medan jag försöker ta mig dit hinner någon

annan ner före mig"#.

 

Sjuke mannen svarade:

     Herre, ingen finns som kan hjälpa mig ner

i bassängen när vattnet börjar röra sig.

      Försöker komma dit: någon kommer före mig.

 

5:8.

 

8.  #Jesus sade till honom:

"STIG UPP, TA DIN BÄDD OCH GÅ"#.

 

Jesus sade till den lame mannen:

      Lame mannen hörde Jesu ord.

Res dig upp på dina lama ben.

          Tag din säng.

Rör på dig. 

 

5:9.

 

9.  #Genast blev mannen frisk och tog sin bädd

     och gick.

Men det var sabbat de dagen#.

 

Hans lydnad på Jesu ord gav mannens ben styrka.

      Blev botad på sabbaten.

 

5:10.

 

10.  #Och judarna sade till honom som hade

blivit botad: 

    "Det är sabbat. 

Du får inte bära din bädd"#.

 

Judarna såg undret sade till honom:

      Det är sabbat enligt Mose lag.

Tillrättavisade honom: Du får inte bära din bädd.

 

5:11.

 

11.  #Han svarade:

"Den som gjorde mig frisk sade åt mig att ta min

     bädd och gå"#.

 

Svarade judarnas avundsjuka.

      Jag lyssnade på han som gjorde mig frisk:

Tag din säng och rör på dig.

 

 

5:12.

 

12.  #De frågade: 

"Vem var det som sade åt dig att ta den och gå?#.

 

Judarna frågade honom:

      Vem sade dessa ord till dig?

Ta din säng och gå?

          

5:13.

 

13.  #Han som hade botats visste inte vem det var,

för Jesus hade dragit sig undan eftersom det

       var mycket folk på platsen#.

 

Mycket folk var vid pelargångarna.

      Den botade mannen visste inte vem han var.

 

5:14.

 

14.  #Efteråt fann Jesus honom i templet och sade

till honom:

      "Du har blivit frisk.

Synda inte mer, så att det inte händer dig

    något värre"#.

 

Senare fann Jesus honom i templet.

      Sade till honom:

Var tacksam för du har blivit frisk.

         Jesus varnade honom fortsätta: leva i synd.

Något värre än denna din lamhet kommer

        hända dig.

  

5:15.

 

15.  #Mannen gick då och talade om för judarna

   att det var Jesus som hade gjort honom frisk#.

 

Mannens o-behärskade tunga:

     talade om för judarna vem som hade botat honom.

 

5:16.

 

16.  #Nu böjade judarna förfölja Jesus, eftersom 

han hade gjort detta på en sabatt#.

 

   När de hört mannens ord: 

Greps de av rädsla avund för vad Jesus gjorde.

      Anklagade honom vara överträdare

mot Mose lag. 

 

5:17.

 

17.  #Men han sade till dem:

"MIN FADER VERKAR ÄNNU I DENNA STUND,

       OCH DÄRFÖR VERKAR OCKSÅ JAG"#.

 

Besvarade dem med orden:

     Min fader verkar i denna stund:

jag gör min faders vilja.

 

5:18.

 

18.  #Då blev judarna ännu ivrigare att döda honom, 

eftersom han bara upphävde sabbatsbudet

       utan också påstod att Gud var hans far

och därmed jämställde sig med Gud#.

 

Judarna hörde Jesu ord:

      Ville döda honom för han van-helgade

sabbatsdagen.

       Frimodigt sa Gud var hans far. 

 

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards