Direktlänk till inlägg 23 april 2021

JESAJA BOK. 42:1-9. HERRENS TJÄNARE OCH HANS UPPGIFT.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 23 april 2021 12:02

JESAJA BOK. 42:1-9.

 

      HERRENS TJÄNARE DEN SAKTMODIGE.

                       HANS UPPGIFT.

 

Jesaja bok. 42:1.

 

1.  #Detta är min tjänare som jag ger kraft,

min utvalde som jag har kär.

       Jag låter min ande komma över honom,

han skall föra ut rätten till folken#.

 

Herrens tjänare:  min nåd barmhärtighet ges till honom 

      tjäna mitt rike.

Min andes kraft vilar över honom 

      rättvisans ande befria folken.

 

Jesaja bok. 42:2.

 

2.  #Han ropar inte, han höjer inte rösten,

hans stämma hörs inte på gatorna#.

 

Äras inte inför människors ögon.

     Verksam i det fördolda.

 

Jesaja bok. 42:3.

 

3.  #Det knäckta strået bryter han inte av,

den tynande lågan släcker han inte.

       Trofast skall han föra ut rätten#.

 

     Sanningen  förtärande låga ej slockna.

Hans trofasthet  folkets rättvisa.

 

Jesaja bok. 42:4.

 

4.  #Han skall inte tyna bort eller knäckas,

innan han har fört rätten till seger på jorden.

      Fjärran länder väntar på hans undervisning#.

 

Herrens rättvisa segrar på jorden.

       Folket i fjärran länder längtar efter

hans undervisning.

 

Jesaja bok. 42:5.

 

5.  #Så säger Gud, Herren, han som har skapat 

himlen och spänt upp den, brett ut jorden

      med allt vad den alstrar, han som gett liv 

åt människorna där, livsande åt dem som

      vandrar på jorden:#.

 

Hör Herren Guds ord himlens jordens skapare

       jordens gröda ger sin livsande till mänskligheten.

       

Jesaja bok. 42:6.

 

6.  #Jag, Herren, har i min trohet kallat dig,

Jag tar dig vid handen och skyddar dig.

        Genom dig ingår jag ett förbund med mitt

folk till ett ljus för de andra riken#.

 

Jag Herren den ende Guden  min trovärdighet

    kallat dig vid namn.

Min trygga hand leder dig.

         Din räddare mot fiendens onda planer.

Sluter ett evigt  förbund genom dig.

     Förbundet  gäller mitt utvalda folk.

Vara världens ljus för världens riken. 

 

Jesaja bok. 42:7.

 

7.  #Du skall öppna de blindas ögon och befria de

fångna ur fängelset, ur fängelsehålan dem som

     sitter i mörkret#.

 

Öppnar hjärtats förblindade ögon.

        Befriar vilsegångna fåren ur träldomens fängelse.

 

Jesaja bok. 42:8.

 

8.  #Jag är Herren, detta är mitt namn.

Jag delar inte min ära med någon, inte min

     berömmelse med gudabilder#.

 

Jag är Herren din Gud, mitt namn Herren Sebaot.

         Ger inte min ära åt falska gudbilder.

 

Jesaja bok. 42:9.

 

9.  #Det som förut var är förbi, nu förkunnar jag

något nytt.

      Innan det ännu spirat kungör jag det för er#. 

 

Det gamla är förgånget se något nytt har kommit.

            

     

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards