Direktlänk till inlägg 24 november 2020

IGNATIOS BREV TILL ROMARNA. 1:1-2. 2:1-2. 3:1-3. 4:1-3. BÖN OM HJÄLP ATT F ULLFÖLJA MARTYRIET.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 24 november 2020 16:56

IGNATIOS BREV TILL ROMARNA. 1:1-2.

 

               2:1-2.  3:1-3.  4:1-3.

 

     BÖN OM HJÄLP ATT FULLFÖLJA MARTYRIET.

 

  Från Ignatios, också kallad Theoforos,

till den kyrka som har fått förbarmande genom

      den högste Faderns och hans Sons,

Jesu Kristi storhet, den kyrka som är älskad 

     och upplyst genom dens vilja som har velat

allt som är till, i tro och kärlek till Jesus Kristus,

      vår Gud; den kyrka som presiderar inom

romarnas område.

      Den är värdig Gud, värdig heder, värdig att

kallas salig, värdig pris, värdig framgång, 

      värdig renhet; den kyrkan som presiderar

över kärleksgemenskapen, som bär Kristi lag

    och Faderns namn.

Jag hälsar den i Jesu Kristi namn, han som är 

     Faderns son.

Till dem som i kropp och ande är förenade med alla

        hans bud, osvikligt fyllda av Guds nåd 

och renade från all främmande färg.

       Jag önskar den en fläckfri glädje i Jesus Kristus, vår Gud.

 

Ignatio kallad Theoforos.

       Kallad till kyrkan i Rom:

lever i Guds förbarmande genom den högste 

     Faderns och han Sons Jesu Kristi storhet.

Den kyrkan älskad upplyst genom Guds vilja.

        Hans vilja: hans kyrka skall leva i tro

och kärlek till Jesus Kristus, vår Gud.

      Kyrkan som för Guds ordet vidare inom

romarnas område.

       Den värdig Gud, värdig heder i Guds ögon,

värdig kallad välsignad, värdig pris och ära,

      värdig framgång.

Värdig renheten; den kyrkan för vidare 

     kärleksgemenskapen; som lyder Kristi lag

och Faderns eviga namn.

      Hälsar kyrkan i Jesu Kristi namn:

han Faderns Son.

        Till hans kropps lemmar vilka 

är förenade med hans bud osvikligt fyllda

     av Guds nåd renade från alla främmande läror. 

Önskar Kristi kyrka leva i fläckfri glädje

       i Jesus Kristus, vår Gud. 

       

1:1.  #Genom att be till Gud har jag fått tillfälle möta

er, ni som är värdiga Gud.

     Det är något som jag har bett mycket om att få.

Fastän jag bär bojor i Kristus Jesus hoppas jag

     att få hälsa er om Gud vill att jag skall bli värdig

att komma fram till målet#.

 

Gud: vår bönhörande Gud:

       Givit mig gemenskap med er.

Ni är värdefulla i Guds ögon.

         Under längre tid önskat få möta er.

Uthållig bön ger resultat.

         Med mina bojor i Kristus Jesus:

hoppas få hälsa er om det är Guds vilja.

         

1:2.  #Början är lätt, om jag nu bara får nåden att

ta emot min lott utan hinder.

      Jag är rädd att ni er kärlek gör mig är det

svårt att nå fram till Gud om ni inte visar hänsyn

      mot mig#.

 

Jag beroende av Guds nåd.

     Rädd för er kärlek till mig blir hindret 

för mitt martyrskap.

 

2:1.  #Jag vill nämligen inte att ni skall göra som

människor vill utan som Gud vill, något som ni 

     också gör.

Jag kommer aldrig att få ett sådant tillfälle att nå

      fram till Gud, och om ni håller tyst kan ni

skriva under ett bättre verk.

      Om ni håller tyst i fråga om mig kommer jag

att bli ett Guds ord, men om ni älskar på 

      jordiskt vis blir jag återigen bara ett eko#.

 

Gör inte människors vilja utan Guds.

       Ni gör Guds vilja.

Er tystnad kan er efter era goda gärningar skriva

     under ett bättre verk.

Lever i tystnad om mig i mitt martyrskap:

       vilket blir till Guds ords utsäde.

Har ni kärlek till världen: blir mitt till idel tomhet.

 

2:2.  #Hindra mig inte mera från att bli ett offer

åt Gud när altaret redan är berett.

      Så skall ni kunna bli en kärlekens kör 

och sjunga till Fadern i Kristus Jesus att Gud fann

       biskopen över Syrien värdig att sändas från

solens uppgång till dess nedgång.

        Det är en god sak att stiga ner från världen

till Gud för att stiga upp med honom#. 

 

Förhindra inte mig: bli ett offer åt Gud.

       Offeraltaret redo för min kropp.

Mitt offer gör er till en kärlekens kör.

        Sjunger till Fadern i Kristus Jesus.

Biskopen i Syrien var värdig Gud.

         

3:1.  #Ni har aldrig visat ovilja mot någon,

    ni har undervisat andra.

Jag för min del vill att det som ni har befallt genom

      undervisning skall stå fast#.

 

I er undervisning villiga lära andra känna

        Guds bud och vilja.

Blir till andlig tillväxt i tron.

 

3:2.  #Bed bara för mig att jag får inre och yttre

kraft så att jag inte bara talar utan också vill.

     så att jag inte bara kallas kristen utan visar

mig vara det.

      Om jag är det kan jag kalla mig så och vara

en som tror när jag inte längre syns för världen#.

 

Bed för mig få vara kraftfull till inre o-synliga

     yttre synliga: inte bara i ord utan också 

i handling.

       Inte bara namn kristen  utan i gärningar.

      

3:3.  #Ingenting synligt är gott.

   Vår Gud, Jesus Kristus, är desto mera synlig när

han är hos Fadern.

      Kristendomen är inte en fråga om övertalning

utan om makt när världen hatar den#. 

 

O-synliga värdefullt.

         Synliga saknar gudomligt värde.

Vår Gud, Jesus Kristus, synligare hos sin Fader.

     Kristendomen hatas av världen.  

 

4:1.  #Jag skriver till alla kyrkorna och gör klart 

för alla att jag dör för Guds skull av  fri vilja 

       om ni inte hindrar det.

Jag ber er, visa inte en välvilja mot mig som inte 

     passar nu.

Låt mig bli föda åt vilddjuren så att jag genom dem

     når fram till Gud.

Jag är ett Guds vete, och genom vilddjurens tänder

       blir jag mald så att jag kan visa mig vara ett

rent Kristi bröd#.

 

Offra mitt liv för Guds skull: låt inte er

     vilja vara ett hinder för det.

Låt mitt liv bli ätbar föda åt vilddjuren.

          Vilket genom mitt martyrskap:

gör mig till välbehagligt offer inför Gud. 

      Jag: ett Guds vete i hans åker.

Vilddjurens vassa tänder maler sönder min kropp.

         Blir kropp blir till rent Kristi bröd.

 

4:2.  #Locka istället på vilddjuren så att de blir min

grav och inte lämnar något kvar av min kropp.

      På så sätt jag inte till börda för någon 

efter min död.

      Då skall jag vara en sann Jesu Kristi lärljunge

när världen inte längre ser min kropp.

       Anropa Kristus för min skull så att jag genom

dessa medel blir ett offer åt Gud#.

 

Locka fram vilddjuren hunger efter ätbar föda:

    min kropp till föda.

Ingen kvarleva av min kropp finns kvar.

          Vilket gör mig till sann Jesu Kristi lärljunge.

Eftersom världen inte längre ser min kropp.

            Anropa Kristus i bön:

min kropp blir välbehagligt offer åt Gud.

 

4:3.  #Jag befaller er inte som Petrus eller Paulus.

De var apostlar, jag är en dödsdömd; de var fria,

     jag är ännu slav.

Men om jag lider skall jag bli en Jesu Kristi frigivne

      och skall uppstå i honom som fri.

Men nu när jag är i bojor lär jag mig att inte önska

något#. 

 

Apostlarna Petrus eller Paulus  var fria i Kristus:

      som ett offer inför Gud.

Innan mitt martyrskap  fortfarande slav. 

       Mitt kroppsliga offer inför vilddjuren:

gör mig till Jesu Kristi frigivne.

       Bli lik hans död och uppståndelse.  

 

       

     

        

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards