Direktlänk till inlägg 11 augusti 2020

JEREMIA BOK. 42:1-22. JUDEERNA FLYR TILL EGYPTEN TROTS JERMIAS VARNINGAR. DEL. 2.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 11 augusti 2020 07:24

JEREMIA BOK. 42:1-22.

 

JUDEERNA FLYR TILL EGYPTEN TROTS

 

    JEREMIAS VARNINGAR.

 

Jeremia bok. 42:1.

 

1.  #Alla befälhavarna, bland dem Jochanan,

Kareachs son, och Asarja, Hoshajas son, och hela

     folket, från den störste till den minste#.

 

Jeremia bok. 42:2.

 

2.  #Vände sig profeten Jeremia och sade:

"Vi bönfaller dig att be till Herren, din Gud, för 

       alla oss som finns kvar.

Vi var många, men som du själv ser är vi bara 

      några få kvar#.

 

Från den förste till den minste av folket:

      Befälhavarna Jochanan och Asarja vände sig

ödmjukt till profeten Jeremia sade:

         Be till Herren, din Gud för oss alla!

 

Jeremia bok. 42:3.

 

3.  #Be Herren, din Gud, att tala om för oss vart 

vi skall gå och vad vi skall göra"#.

 

Ber om vägledning: vad vi ska göra.

        

Jeremia bok. 42:4.

 

4.  #Profeten Jeremia svarade dem:

"Ja, jag skall göra som ni har sagt och be till

    Herren, er Gud, och allt vad Herren svarar skall

jag berätta för er.

     Jag skall inte förtiga något"#.

 

Profeten besvarar deras bön.

        Jag skall uppfylla er begäran:

Hans vilja: ska jag tala om för er.

       Jag skall vara frimodig inför er.

 

Jeremia bok. 42:5.

 

5.  #Då sade de till Jeremia:

"Herren är vårt vittne.

     Vi lovar att rätta oss efter det besked Herren,

din Gud, sänder oss genom dig#.

 

Judeerna sade: 

   "Herren är vårt vittne".

Vi lovar vara lydiga: efter hans vilja. 

 

Jeremia bok. 42:6.

 

6.  #Det må vara bra eller dåligt, vi skall lyda Herren, vår Gud, som vi sänder till dig.

         Så skall det gå oss väl ni vi lyder Herre,

vår Gud"#.

 

Om hans vilja för oss, bra eller dålig:

      i lydnad ske hans vilja.

Lydnaden inför Herren: välsignar våra liv. 

 

Jeremia bok. 42:7.

 

7.  #Efter tio dagar kom Herrens ord till Jeremia#.

 

Jeremia bok. 42:8.

 

8.  #Då kallade han till sig Jochanan, Kareachs 

son, och befälhavarna som var hos honom 

     och hela folket, från den störste till den minste#.

 

Jeremia bok. 42:9.

 

9.  #Och sade till dem:

"Så säger Herren, Israels Gud, som ni sände mig

       till med era böner:#.

 

Jeremia bok. 42:10.

 

10.  #Om ni stannar kvar här i landet skall jag bygga upp er, inte riva ner er.

        Jag skall plantera er, inte rycka upp er.

Jag ångrar det onda jag utsatt er för#.

 

Efter tio dagar kom Herrens till profeten:

           Stannar kvar här i landet.

Jag skall ge er upprättelse.

        Lyder ni mig:  jag ångrar

det onda jag beslutat göra mot er.

 

Jeremia bok. 42:11.

 

11.  #Var inte rädda för den babyloniske kungen,

som ni nu fruktar.

      Var inte rädda för honom, säger Herren,

ty jag är med eder, jag skall hjälpa er och befria er

      ur hans våld#.

 

Var inte skräckslagna inför den babyloniske

      kungen.

Jag beskyddar er  hjälper er  befriar er:

        ur hans våld.

 

Jeremia bok. 42:12.

 

12.  #Jag skall visa er barmhärtighet och göra

honom barmhärtig mot er, så att han låter er bo

       kvar i ert land#.

 

Skall visa er min barmhärtighet.

         Göra honom barmhärtig mot er.

Låter er tryggt få bo kvar i ert land.

 

Jeremia bok. 42:13.

 

13.  #Men kanske vill ni inte lyda Herren, er Gud,

utan säger:

    "Vi vill inte bo kvar i detta land#.

 

Vill ni vara mig o-lydiga säger Herren, er Gud:

       Ni säger: Vi vill inte bo kvar i detta land.

 

Jeremia bok. 42:14.

 

14.  #Nej, vi vill bege oss till Egypten.

Där slipper vi krig och hornsignaler och slipper

     hungra efter bröd.

Där vi vill bo#.

 

Vill ni bosätta er i Egypten.

       I det land vi fria från krigets hornsignaler.

Få leva i ro.

      Slipper hungersnöd.

 

Jeremia bok. 42:15.

 

15.  #Därför måste ni nu höra Herrens ord,

ni som är kvar av Juda:

       Så säger Herren Sebaot, Israels Gud:

Om ni beslutar er för att bege er till Egypten

     och bosätta er där#.

 

Jag vill varnar er för bosätta er i Egypten.

         Hör istället Herrens förmanande ord!

Är ni upproriska går er egen själviska väg:

       har ni inte mitt barmhärtiga beskydd.

 

Jeremia bok. 42:16.

 

16.  #Skall svärdet som ni fruktar hinna upp er

i Egypten, och svälten som ni änglas för skall

      förfölja er till Egypten, och där ska ni dö#.

 

I Egypten skall ni bli dödade av dödliga svärdet

     drabbade av svälten.

 

Jeremia bok. 42:17.

 

17.  #Alla de som beslutar sig för att bege sig till

Egypten och bosätta sig där skall dö genom svärd

     och svält och pest.'

Ingen av dem skall undkomma och överleva den

      olycka jag låter drabba dem#.

 

Alla ni som beslutat er för bege er till Egypten:

       skall i sin olydnad dö genom svärdet

svälten och pesten.

 

Jeremia bok. 42:18.

 

18.  #Ty så säger Herren, Israels Gud:

Så som min vrede och mitt raseri vällde ut över 

       Jerusalems invånare, så skall min vrede välla

ut över er, om ni beger till Egypten.

      Ni skall bli till en förbannelse och svordom

och utsättas för ödeläggelse och hån, och ni 

       skall aldrig återse denna plats#.

 

Herrens ord säger:

      Israels Gud talar:

Min vrede mitt raseri av ilska skall drabba 

      Jerusalems invånare.

Om ni bosätter er i Egypten.

        Era liv blir till förbannelse ord av svordomar.

Drabbas av ödeläggelse hånfulla ord.

    Den boplats ni lämnat: ej återse.    

 

Jeremia bok. 42:19.

 

19.  #Herren har talat till er som är kvar av Juda:

Bege er inte till Egypten!

      Kom ihåg att jag har varnat er i dag#.

 

Herrens varnande ord.

       Res inte till Egypten.

Glöm inte: Vad jag i ord sagt till er i dag!!

 

Jeremia bok. 42:20.

 

20.  #Ni gör ett misstag som kommer att kosta er

livet.

       Ni har själva sänt mig till Herren, er Gud,

och sagt:

     "Be för oss till Herren, vår Gud, och tala om

allt vad han säger, så skall vi rätta oss efter det"#.

 

Ert misstag: er resa till Egypten  kostar era liv.

        Ni själv givit mig ert förtroende sagt:

Be för oss till Herren, er Gud.

        Tala om för oss sin vilja.

Det han säger oss: vill vi lyda.

           

Jeremia bok. 42:21.

 

21.  #I dag har talat till om det för er.

Men ni lyssnar inte till Herren, er Gud, och till det

       han har sänt mig att säga till er#.

 

I dag har jag sagt vad han sagt till mig.

         Ni vill inte lyssna på hans vilja.

 

Jeremia bok. 42:22.

 

22.  #Ni kan ni vara förvissade om att ni skall dö

genom svärd och svält och pest på den plats

     där ni så gärna vill bosätta er#.   

 

Ni ska veta att ni skall dö genom svärdet

     svälten och pesten:

där ni själviskt beslutat att göra.   

     

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards