Direktlänk till inlägg 11 augusti 2020

KLAGOVISORNA. 3:1-55. TREDJE SÅNGEN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 11 augusti 2020 07:24

KLAGOVISORNA. 3:1-55.

TREDJE SÅNGEN.

 

Klagovisorna. 3:1.

 

1.  #Jag är mannen som fått lida under hans

vredes gissel#.

 

Jag: mannen av det lidande folket. 

        Under vår Herrens glödande vrede.

 VEM ORD HAR SKAPAT ALLT?

 

Klagovisorna. 3:2.

 

2.  #Han drivit mig ut i ett mörker utan ljusning#.

 

Mitt liv fördrivit ut i mörker:

     lidande oro förtvivlan mitt dagliga bröd. 

 

Klagovisorna. 3:3.

 

3.  #Mot mig har han lyft sin hand om och om igen#.

 

Lyft sin vredes hand mot mig mot mitt folk.

 

Klagovisorna. 3:4.

 

4.  #Han trasade sönder mitt kött och min hud

och krossade benen i min kropp#.

 

Min kroppsliga hydda ser förgängelsen.

       Min hud upptorkad livlös.

Min kropps ben bär inte längre min kropp.

 

Klagovisorna. 3:5.

 

5.  #Han byggde en mur omkring mig, omgav mig 

med gift och elände#.

 

Levde med lidandets elände och olycka.

     Fick smaka ursyndens gift.

 

Klagovisorna. 3:6.

 

6.  #I mörker låter han mig bo som de sedan 

länge döda#.

 

I andligt själiskt mörker är min boplats.

        Vilka de döda bor i.

 

Klagovisorna. 3:7.

 

7.  #Han har stängt in mig så att jag inte kan fly,

han har satt tunga bojor på mig#.

 

Han har satt mitt liv i fångenskap.

      Låtit mig vara fängslad med straffets bojor.

 

Klagovisorna. 3:8.

 

8.  #Hur jag än klagar och ropar lyssnar han inte

till min bön#.

 

Lyssnar inte på mitt böne och klagorop.

 

Klagovisorna. 3:9.

 

9.  #Med stenblock stängde han vägen för mig,

stigen blev oframkomlig#.

 

Stängde sanningens väg för mig.

      Min vandringsstig fylld av törnesnår.

 

Klagovisorna. 3:10.

 

10.  #Han lurade på mig som en björn, som ett

lejon i försåt#.

 

Han visade mig björnens o-barmhärtiga beteende.

      Likt lejonets rytande: planerade onda planer

mot mig.

 

Klagovisorna. 3:11.

 

11.  #Han tvang mig av vägen och sönderslet mig

och lät mig ligga övergiven#.

 

Förkastade mig från livets trygga väg.

        Övergav mig.

 

Klagovisorna. 3:12.

 

12.  #Han spände sin båge och ställde mig

som mål för sin pil#.

 

Anföll mig med sina målmedvetna dödliga pilar.

 

Klagovisorna. 3:13.

 

13.  #Han genomborrade mina njurar med pilar 

ur sitt koger#.

 

Blev brutalt behandlad. Visade ingen omsorg.

 

Klagovisorna. 3:14.

 

14.  Jag blev till åtlöje för alla människor,

jag blev en visa för dem#.

 

Saknade mitt människo-värde inför

        människorsögon.

Blev hånad och föraktad.

                 

Klagovisorna. 3:15.

 

15.  #Han mättade mig med bittra örter,

han gav mig malört att dricka#.

 

Gav mig livets bitterhet.

           Bitter malört  smärtsamt att dricka.

 

Klagovisorna. 3:16.

 

16.  #Han krossade mina tänder mot stenar

och trampade ner mig i gruset#.

 

Föraktade mitt människo-värde.

          Jämförde mitt livsvärde med stenar

och gruset: det skapade. 

 

Klagovisorna. 3:17.

 

17.  #Du tog bort allt gott ur mitt liv,

jag glömde vad lycka var#.

 

Godheten lämnade mig.

        Lyckan förbyttes till olycka och elände.

 Din godhet och nåd togs från mig.

       Glömde din välsignelse.

 

Klagovisorna. 3:18.

 

18.  #Jag tänkte: "Nu orkar jag inte mer,

jag hoppas inte längre på Herren#.

 

Tänkte: Jag är kraftlös: modlös.

     Min förtröstan på Herren sviket mig.

 

Misströstar på Herrens barmhärtighet och omsorg.

 

Klagovisorna. 3:19.

 

19.  #Tanken på min nöd och hemlöshet

är marlört och gift#.

 

Lever i nöd och hemlöshet.

       Vilket ger bitter marlört ursyndens dödliga gift.

 

Klagovisorna. 3:20.

 

20.  #Den lämnar mig inte, och jag är betryckt#.

 

Vilka inte lämnar mitt betryckta liv.

 

Klagovisorna. 3:21.

 

21.  #Detta går mig till sinnes, därför våndas jag#.

 

All vedermöda: gör mig modlös.

 

Klagovisorna. 3:22.

 

22.  #Men Herrens nåd tar inte slut, hans barmhärtighet upphör aldrig#.

 

Herrens nåd upphör inte: i vedermödans tid.

       Hans outgrundliga barmhärtighet 

dagligen tillgänglig. 

 

Klagovisorna. 3:23.

 

23.  #Varje morgon är han ny ----- stor än din trofasthet#.

 

Varje morgon visar hans trofasthet sin trohet.

 

Klagovisorna. 3:24.

 

24.  #Min andel är Herren, det vet jag, därför hoppas jag på honom#.

 

Delaktig av Hans liv.

          Vilket gör jag har min förtröstan på honom.

 

Klagovisorna. 3:25.

 

25.  #Herren är god mot dem som kommer till

honom, mot den som sätter sin till honom#.

 

Herren visar sin godhet mot den som söker honom.

          

Klagovisorna. 3:26.

 

26.  #Det är gott att hoppas i stillhet på hjälp

från Herren#.

 

Stillheten tryggheten beprövad hjälp från Herren.

 

Klagovisorna. 3:27.

 

27.  #Det är gott för en man att bära ok som ung#.

 

Nyttigt  för ung man  lära sig bära dygdernas ok.

 

Klagovisorna. 3:28.

 

28.  #Må han sitta ensam och tyst när Herren 

lägger oket på#.

 

Vara ödmjuk och mild i tystnad: inför Herrens

     pålagda ok.

 

Klagovisorna. 3:29.

 

29.  #Må kan trycka ansiktet mot marken ----- kanske finns det ännu hopp#.

 

Lära livet i ödmjukhetens tjänardräkt.

        Vilket ger framtidshopp.

 

Klagovisorna. 3:30.

 

30.  #Må han vända sin kind mot den som slår 

och bli överöst med hån#.

 

I mild och saktmodets ande:

        vända  sin kind mot den hånfulles slag.

 

Klagovisorna. 3:31.

 

31.  Ty Herren förkastar inte för alltid#.

 

Herrens trofasthet belönar sina sanna efterföljare. 

 

Klagovisorna. 3:32.

 

32.  #Har han plågat, förbarmar han sig åter

i sin stora godhet#.

 

Visar sin godhets förbarmande: över de lidande. 

 

Klagovisorna. 3:33.

 

33.  #Att plåga och pina människor är inte vad

han vill#.

 

För sina synders skull: blir de plågade av olyckor

   lidandets elände.

 

Klagovisorna. 3:34.

 

34.  #Att man förtrampar fångarna i landet#.

 

Visar fångarna o-barmhärtighet i landet.

 

Klagovisorna. 3:35.

 

35.  #Att man vränger rätten för någon

inför den Högste#.

 

Låter o-rättvisan få råda inför den Högste.

 

Klagovisorna. 3:36.

 

36.  #Att en människa vägras sin rätt ----- skulle

Herren inte se det?#.

 

Skulle inte Herrens allvetande ögon inte se:

    en människan blir vägrad sina rättigheter. 

 

Klagovisorna. 3:37.

 

37.  #Vems ord har skapat allt?

Har inte Herren befallt detta?

 

Herrens ord skapat allt.

 

Klagovisorna. 3:38.

 

38.  #Kommer inte både ont och gott på den

Högste bud?#.

 

Både  gott och ont kommer från den Högstes bud.

 

Klagovisorna. 3:39.

 

39.  #Varför klagar då den som är i livet

över sina synders lön?#.

 

Efter era synders skull bli ni bestraffade.

 

Klagovisorna. 3.40

 

40.  #Låt oss pröva och rannsaka vad vi gjort

och återvända till Herren#.

 

Låt oss pröva rannsaka våra hjärtats innandömen.

 

Klagovisorna. 3:41.

 

41.  #Låt oss lyfta våra händer och hjärtan

till Gud i himlen#.

 

Låt oss frimodigt lyfta våra händer:

      Ödmjuka våra hjärtan till Gud i himlen.

 

Klagovisorna. 3:42.

 

42.  #Vi har syndat och trotsat dig, och du

har inte förlåtit#.

 

Efter våra synders mått: inte förlåtet oss.

 

Klagovisorna. 3:43.

 

43.  #Du har dolt dig och vrede och förföljt oss,

dödat utan förskoning#.

 

Dolt ditt rättfärdiga ansikte för oss.

        Visat din vrede förföljt  oss.

utan att förlåta: dödat oss.

 

Klagovisorna. 3:44.

 

44.  #Du har dolt dig i moln som ingen bön

kan genomtränga#.

 

I molnen du varit där ingen bön hörs.

 

Klagovisorna. 3:45.

 

45.  #Du har gjort oss till avfall och drav inför 

alla folk#.

 

Inför alla folk visat vår gudlöshet.

 

Klagovisorna. 3:46.

 

46.  #Alla våra fiender hångrinar åt oss#.

 

Våra fiende visat hånfullt beteende.

 

Klagovisorna. 3:47.

 

47.  #Faror och fällor möter oss, 

undergång och ofärd#.

 

Livets  faror  törnesnår möter oss.

     Vårt livs undergång och olyckor  drabbar oss.

 

Klagovisorna. 3:48.

 

48.  #Tårar strömmar från mina ögon,

ty mitt folk går under#.

 

I livets motgångar: tårarna strömmar från

    mina sorgsna ögon.

Mitt folk får möta sin undergång. 

 

Klagovisorna. 3:49.

 

49.  #Mina tårar flödar utan avbrott,

de skall inte upphöra#.

 

Mina sorgsna tårar strömmar dagligen från

     mina förtvivlade ögon.

 

Klagovisorna. 3:50.

 

50.  #Förrän Herren blickar ner och ser det från 

sin himmel#.

 

Klagovisorna. 3:51.

 

51.  #Det plågar mig att se hur min stads

döttrar lider#.

 

Mannen en av Jerusalems invånare ser stadens 

    döttrars outhärdiga lidande.

 

KLagovisorna. 3:52.

 

52.  #Jag blev jagad som en fågel av dem som

förföljer mig utan skäl#.

 

Mina förföljare jagar mig likt fågeln  på flykt:

     från faran. 

 

Klagovisorna. 3:53.

 

53.  #De störtade mig levande i graven och  kastade stenar på mig#.

 

Mina förföljare i sin vrede störta mig livs levande

     in i gravens tomma liv. 

 

Klagovisorna. 3:54.

 

54.  #Vatten stiger över mitt huvud, jag tänker:

Jag är förlorad#.

 

Vattnets krafter fyller min kropp dränker

     mitt huvud i rädsla.

     

Klagovisorna. 3:55.

 

55.  #Herre, jag åkallar ditt namn ur graven djup#.

 

I gravens mörker: Herre, åkallar ditt namn.

 

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards