Direktlänk till inlägg 30 maj 2020

CLEMENS KORINTBREV. 15:1-4. FÖRMANING TILL ÖDMJUKHET. DEL. 3.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 30 maj 2020 08:32

CLEMENS KORINTBREV. 15:1-4.

 

FÖRMANING TILL ÖDMJUKHET.

 

Clemens Korintbrev. 15:1.

 

1.  #Låt alltså hålla oss till dem som håller frid

i gudsfruktan och inte till dem som hycklar frid#. 

 

Umgås med fridens människa vilken lever

    i gudsfruktan.

Undvik falskhetens frids-människor.

 

Clemens Korintbrev. 15:2.

 

2.  #Ty han säger någonstans:

DETTA FOLK ÄRAR MIG MIN SINA LÄPPAR,

     MEN DERAS HJÄRTAN ÄR LÅNGT IFRÅN MIG#.

 

Han som talar sant säger:

        Detta gensträviga folk: ära mig med sina

falska läppars ord.

      Deras hjärtan långt i från gudsfruktan.

 

Clemens Korintbrev. 15:3.

 

3.  #Och vidare:

MED MUNNEN VÄLSIGNAR DE MEN I HJÄRTAT

     FÖRBANNAE DE#.

 

Vidare säger han:

      Med sin mun talar de välsignade ord:

i sina hjärtan bor förbannelsen.

 

Clemens Korintbrev. 15:4.

 

4.  #Och vidare säger han:

DE ÄLSKADE HONOM MED SIN MUN OCH

   HYCKLADE FÖR HONOM MED SIN TUNGA,

MEN DERAS HJÄRTAN HÖLL SIG INTE

     STÅNDAKTIGT VID HONOM, OCH DE VAR

INTE TROGNA I HANS FÖRBUND.

     DÄRFÖR MÅ LÖGNAKTIGA LÄPPAR FÖRSTUMMAS, DE SOM TALAR VAD FRÄCKT

     ÄR MOT DEN RÄTTFÄRDIGE,

 

Vidare talar han sina ord:

       Visar sin kärlek mot honom med sin muns ord.

Äger hycklande tunga.

        I deras hjärtan bor inte ståndaktigheten.

De var otrogna mot hans förbund.

      Ägde lögnaktiga läppars ord: låt dem

bli förstummade av lögnens förbannelse.

       De gudlösa talar fräcka ord mot den rättfärdige. 

 

och vidare:

 

MÅ HERREN UTROTA ALLA HALA LÄPPAR,

     DE TUNGOR SOM TALAR STORA ORD, DEM SOM

SÄGER:

      GENOM VÅR TUNGA ÄR VI STARKA, VÅRA

LÄPPAR ÄR VÅRT STÖD, VEM ÄR HERRE ÖVER OSS?

       EFTERSOM DE ARMA LIDER ÖVERVÅLD

OCH DE FATTIGA KLAGAR, VILL JAG NU STÅ UPP,

      SÄGER HERREN, JAG VILL SKAFFA FRÄLSNING.

ÖPPET VILL JAG UTFÖRA MIN SAK#. 

 

Vidare säger han:

     Beder om Herren skall tillintetgöra hala

 falska läppar.

       De stortaliga tungors ord.

Vilka säger i sitt övermod:

     Vår tunga ger oss styrka: 

våra o-behärskade läppar är vårt stöd.

          Vem är Herre över vårt liv?

De arma utlämnade lider av de gudlösas övervåld.

      De fattiga utslagna höjer sitt klagorop.

Jag vill frimodigt stå upp; säger Herren:

     vara deras räddare: öppet utföra rättvisans sak. 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards