Direktlänk till inlägg 19 april 2020

JEREMIA BOK. 23.9-32. DÖM ÖVER FALSKA PROFETER.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 19 april 2020 16:22

JEREMIA BOK. 23:9-32.

 

DOM ÖVER FALSKA PROFETER.

 

Jeremia bok. 23:9.

 

9.  #Om profeterna.

Mitt hjärta slits sönder, hela mina kropp skakar.

       Jag har blivit som en drucken, som en man

berusad av vin, på grund av Herren,

     på grund av hans heliga ord#.

 

Falska profets dom.

        Mitt hjärta sönderslitet.

Hela min kropp skakas av förtvivlan.

      Blivit likt en drucken man.

Berusad av starkt vin.

       På grund av Herrens heliga ord.

 

Jeremia bok. 23:10.

 

10.  #Landet är fullt av äktenskapsbrytare,

för deras skull sörjer jorden och utmarkernas

     beten vissnar.

Deras strävan är ondska, deras styrka det orätta#.

 

Landet fyllt av äktenskapsbrytare.

      Det jag kallar för heligt blivit o-heligt.

För deras synders skull sörjer jorden.

      Utmarkernas fruktsamma beten förvissnat.

Ondskans blivit deras Herre.

      Deras själviskhet ära o-rättvisan.

 

Jeremia bok. 23:11.

 

11.  #Både profeter och präster är gudlösa,

ja, i mitt eget hus möter jag deras ondska,

     säger Herren#.

 

Både profeter och präster lever gudlöst liv.

      I mitt egna helgade hus möter jag deras 

ondskefulla liv, säger Herren.

 

Jeremia bok. 23:12.

 

12.  #Därför skall deras väg slipprig och hal,

de skall knuffas ut i mörkret och falla omkull där.

      Ty jag låter olyckan drabba dem när hemsökelsens år är inne, säger Herren#.

 

För deras ondskas skull skall deras livsväg vara

      farofylld av olyckor.

Bli o-barmhärtigt behandlade lever i andligt mörker.

       Jag tillåter olyckan drabba dem när

hemsökelsens år är inne, säger Herren. 

 

Jeremia bok. 23:13.

 

13.  #Hos profeterna i Samaria såg jag motbjudande ting:

    de profeterade i Baals namn och förde mitt folk

Israel vilse#.

 

Hos de falska profeterna i Samaria: såg

     motbjudande beteende.

De profeterade i Baals namn.

      Förvillade mitt folk med lögner.

 

Jeremia bok. 23:14.

 

14.  #Men hos profeterna i Jerusalem ser jag 

fasansfulla ting:

      de begår äktenskapsbrott och far med lögn.

De ger ogärningsmän sitt stöd så att ingen

        omvänder sig från sin ondska.

För mig är de alla som Sodom, folket har blivit

      som Gomorra#.

 

Hos Jerusalems profeter ser jag förskräckliga

    ting:

De begår äktenskaps-brott.

     Sprider lögner med lögnaktiga tungor.

Är o-gärningsmännens vänner: vilka förhindrar

     människors omvändelse från sin ondska.

För mig likna de folket i Sodom och Gomorra.

 

Jeremia bok. 23:15.

 

15.  #Därför säger Herren Sebaot om profeterna:

Jag skall ge dem malört att äta och förgifta deras

       vatten att dricka.

Ty Jerusalems profeter har spritt gudlöshet

      över hela landet#.

 

Jag skall vedergälla de falska profeternas ondska:

          Ge dem bitter malört att äta.

Förgifta deras vattenkällor.

Jerusalems profeter: spritt ut sin gudlöshet

     över landets invånare.

 

Jeremia bok. 23:16.

 

16.  #Så säger Herren Sebaot:

Lyssna inte till vad profeterna säger när de

    profeterar för er.

De väcker tomma förhoppningar, de predikar syner

       de själva hittat på, de talar inte på

Herrens uppdrag#.

 

Så säger Herren Sebaot:

      Lyssna inte på de falska profeters ord.

Deras lögnaktiga ord tomma ord.

        Predikar fantasifulla syner.

De talar inte på Herrens uppdrag. 

 

Jerema bok. 23:17.

 

17.  #De säger till dem som föraktar Herrens ord:

"Det skall gå er väl"

       och till alla som lyder sina hårda hjärtan:

"Inget ont skall drabba er"#.

 

Du uppmuntrar dem som föraktar Herrens Ord:

        Det skall gå er väl i er ondska.

Talar falska ord till dem som lyder sina

      hårda hjärtan:

Inget skall drabba era liv.

 

Jeremia bok. 23:18.

 

18.  #Men vem av dem har varit med vid Herrens

rådslag, hört och uppfattat hans ord?

      Vem har lyssnat på hans ord och förkunnat

det?#. 

 

Har dessa profeter varit med vid Herrens

    rättvisa rådslag hört hans sanna ord?

 

Jeremia bok. 23:19.

 

19.  #Herrens stormvind, vreden, bryter lös,

virvelstormen.

        Över de ondas huvuden virvlar den fram#.

 

Herrens ord likt stark stormvind.

      Likt vredens styrka.

Bryter lös virvelstormens styrka.

      Vilket drabbar de ondas huvuden.

 

Jeremia bok. 23:20.

 

20.  #Herrens vrede stillas inte förrän han förverkligat sina planer.

     I kommande dagar skall ni inse detta#.

 

Herrens vrede stillas när han förverkligat

    sina rättvisa planer.

I kommande dagar skall ni förstå det.

 

Jeremia bok. 23:21.

 

21.  #Jag har inte sänt dessa profeter, ändå rusar

de i väg.

     Jag har inte talat till dem, ändå profetera de#.

 

Dessa falska profeter inte utsända av mig.

        I sitt övermod talar de.

Har aldrig talat till dem.

 

Jeremia bok. 23:22.

 

22.  #Om de varit med vid mitt rådslag borde de

förkunna mina ord för mitt folk och få dem att

     lämna sin onda väg, sina onda gärningar#.

 

Hade de varit vid mitt rådslag hört det:

     borde de förkunna mina ord för mitt folk.

Få dem till omvända sig från sina onda

    gärningars vägar.

        

Jeremia bok. 23:23.

 

23.  #Är jag Gud bara på nära håll, säger Herren,

och inte långt borta?#.

 

Är jag allestädes närvarande, säger Herren?

 

Jeremia bok. 23:24.

 

24.  #Kan någon gömma sig så väl att inte jag

ser honom?  säger Herren.

     Uppfyller inte jag både himmel och jord?

säger Herren#.

 

Kan någon gömma sig för mina allvetande ögon:

     säger Herren.

Är jag inte trofast i vad jag säger: säger Herren.

 

Jeremia bok. 23:25.

 

25.  #Jag har hört vad profeterna säger, de som 

profeterat lögn i mitt namn:

     "Jag har haft en dröm, en dröm#.

 

Jag har hört vad de falska profeterna säger:

     vilka profeterar lögn i mitt namn.

Säger: "Jag har haft en dröm, dröm.

 

Jeremia bok. 23:26.

 

26.  #En dröm!".

    Är det jag som verkar i de profeter som profeterar

lögn och predikar sina egna bedrägliga påfund?#.

 

En dröm!

      Är jag verkligen verksam i lögnaktiga profeters ord: vilka predikar sin egna bedrägliga fantasier.

 

Jeremia bok. 23:27.

 

27.  #Med de drömmar de berättar för varandra tänker de få mitt folk att glömma mitt namn

    för Baal#.

 

De drömmar de frimodigt berättar för varandra:

     tänker de få mitt folk överge mitt namn:

istället tillbe Baals namn.

     

Jeremia bok. 23:28.

 

28.  #Den profet som har haft en dröm, han berättar

en dröm, men den som har fått ta emot mitt ord,

     han förkunnar verkligen mitt ord.

Det är skillnad på halm och säd, säger Herren#.

 

Den profet som haft en dröm: berättar drömmen.

      Den som istället tagit emot mitt ord:

förkunnar verkligheten mitt ord. 

   Skillnad på halm och säd, säger Herren.

Mitt talade ord likt säden: som sås i ödmjuka

     hjärtan.

Falska profeters ord likt halm vilket blåser

          lätt för vinden.  

 

Jeremia bok. 23:29.

 

29.  #Är inte mitt ord som en eld, säger Herren,

en slägga som krossar klippan?#.

 

Mitt är ord likt eldens brännbara styrka, säger Herren.

      Vilka förtär all ondska.

Likt släggans fasthet som krossar klippan.

 

Jeremia bok. 23:30.

 

30.  #Därför vänder jag mig nu mot profeterna,

säger Herren, mot dem som stjäl mina ord från

        från varandra#.

 

Därför vänder jag mig nu till de falska profeterna:

    säger Herren.

Mot dem som stjäler mina ord från varandra.

 

Jeremia bok. 23:31.

 

31.  #Jag vänder mig mot profeterna, säger Herren,

mot dem som låter tungan löpa och låtsas att

     det är Herrens ord#.

 

Vänder min vrede mot profeterna, säger Herren.

      Mot dem vilka låter sina obehärskade tungor:

låtsas tala Herrens sanna ord.

 

Jeremia bok. 23:32.

 

32.  #Jag vänder mig mot dem som profeterar lögndrömmar, säger Herren, och som berättar dem

      och för mitt folk vilse med sina lögner

och sina skrönor, fastän jag inte har sänt dem

     och inte gett dem något uppdrag.

De är inte till någon nytta för detta folk,

    säger Herren#.

 

Jag vänder mig mot dem som profeterar

    lögndrömmar; säger Herren. 

Vilka vilseleder mitt folk med sina lögner.

  

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards