Direktlänk till inlägg 14 april 2020

JEREMIA BOK. 18:1-12. LERAN I KRUKMAKARENS HÄNDER.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 14 april 2020 19:19

JEREMIA BOK. 18:1-12.

 

LERAN I KRUKMAKARENS HÄNDER.

 

Jeremia bok. 18:1.

 

1.  #Detta ord kom till Jeremia från Herren:#

 

Herrens givna ord till Profeten.

 

Jeremia bok. 18:2.

 

2.  #Gå ner till krukmakarens hus.

Där skall jag låta dig höra mina ord#.

 

Gå frimodigt ner till Krukmakarens hus.

     På denna plats skall du hörbart få höra

mina sanna ord.

 

Jeremia bok. 18:3.

 

3.  #Då gick jag ned till krukmakarens hus

och fann honom i arbete vid drejskivan#.

 

Jag gick lydigt ned till krukmakerens hus.

       Fann krukmakaren arbeta med flitiga 

formbara händer på drejskivan.

 

Jeremia bok. 18:4.

 

4.  #Ibland misslyckades lärkärlet som krukmakaren formade med sina händer, och då

      gjorde han om det till ett nytt kärl, så som

han ville ha det#.

 

Misslyckades ibland med formandet är lerklumpen

    vilken låg på drejskivan i väntan på bli formad

efter krukmakarens flitiga fingrar till 

     ett hedersamt bruk.

Misslyckande lerkärlet formades det på nytt 

     efter krukmakarens vilja.

 

Jeremia bok. 18:5.

 

5.  #Herrens ord kom till mig:#.

 

Jeremia bok. 18:6.

 

6.  #Skulle jag inte kunna göra med er, Israels folk,

så som denne krukmakare gör, säger Herren.

       Som leran i krukmakarens händer, så är ni

i mina händer, Israels folk#.

 

Vilket jämförs med Israels folk: det misslyckande

    lerkärlet o-formbart i mästarens milda händer.

    

Jeremia bok. 18:7.

 

7.  #Ena gången hotar jag att rycka upp, vräka omkull och förstöra ett folk och ett rike#.

 

Ena gången väljer jag förgöra dem i min vrede.

       Efter deras trolöshet förstöra ett hårdnackat folk.  

 

Jeremia bok. 18:8.

 

8.  #Men om det folk jag hotat vänder om från sin ondska, ångrar jag mig och gör inte det onda jag

     tänkt tillfoga dem#.

 

Gör mitt folk bot och bättring: från sin ondska.

      Ångrar jag mitt beslut förgöra dem.

 

Jeremia bok. 18:9.

 

9.  #En annan gång lovar jag att bygga upp

och plantera ett folk och och ett rike#.

 

En annan gång ger jag dem löfte om upprättelse.

       

Jeremia bok. 18:10.

 

10.  #Men om de gör det som är ont i mina ögon

och inte lyder mig, ångrar jag mig, och gör inte

      det goda jag lovat dem#.

 

Forsätter de sitt gensträviga liv: 

    gör ondsinta gärningar i mina ögon.

O-lydiga mot följa min lag: ångrar jag mitt beslut

      göra det goda mot dem.

 

Jeremia bok. 18:11.

 

11.  #Säg nu till männen i Juda och invånarna

i Jerusalem:

      Så säger Herren:

Som krukmakaren formar leran, så skapar jag

    en olycka åt er och tänker ut en plan mot er.

Lämna er onda väg!

     Ändra era liv och era gärningar!#.

 

Säg i ord från mig: säger Herren.

        Till männen i Juda och invånarna i Jerusalem.

Krukmakaren formar leran på drejskivan.

       Så skapar jag olycka livets elände åt er.

Förmanar er till botgörelse från er onda väg!

        Förändra era liv era onda gärningar.

 

Jeremia bok. 18:12.

 

12.  #Men de kommer att svara:

"Lönlöst!

     Vi följer våra egna planer och handlar var

och en efter sitt eget onda och hårda hjärta#.

 

De besvarar mig övermodigt!

         Vi lyssnar inte på dina kärleksfulla ord!

Vi följer istället våra själviska onda planer.

        

 

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards