Direktlänk till inlägg 4 april 2020

JEREMIA BOK. 14:1-22. DEN SVÅRA TORKAN. KLAGAN, BÖN OCH HERRENS SVAR.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 4 april 2020 11:22

JEREMIA BOK. 14:1-22.

 

DEN SVÅRA TORKAN.

  

   KLAGAN, BÖN OCH HERRENS SVAR.

 

Jeremia bok. 14:1.

 

1.  #Detta är Herrens ord till Jeremia om

torkan#.

 

Svår torka drabbar er på grund av era hårda hjärtan.

 

Jeremia bok. 14:2.

 

2.  #Juda sörjer, städernas portar sjunker samman,

lutar mot jorden i sorg, ett klagoskri stiger

      från Jerusalem#.

 

I den svåra torkan:

     Juda folket sörjer.

Städernas ärefyllda välprydda portar:

     mister sin ära.

Städernas portar förtryckta i sorg mot jordens yta.

        Klagorop hörs högljutt från Jerusalems invånare.

  

Jeremia bok. 14:3.

 

3.  #Stormännen skickar sina drängar efter vatten,

men när de kommer till dammen finner de 

     inget vatten.

Då återvänder de med tomma kärl.

      Besvikna och vanmäktiga täcker de sina huvuden#.

 

Stormännen skickar sina slavar efter drickbart

     vatten.

I dammen finns inget vatten.

      Återvänder till stormännen med

tomma vattenkärl.

           Besvikna maktlösa. 

 

Jeremia bok. 14:4.

 

4.  #Marken spricker, ty inget regn har fallit i landet.

Därför täcker bönderna besvikna sina huvuden.

 

Marken spricker av torkan.

       Efter regnfattig torka.

Bönderna besvikna på förlorad skörd.

      

Jeremia bok. 14:5.

 

5.  #Också på fältet överger sin nyfödda kalv

då det inte finns något grönt#.

 

På de vida fälten överges den ny-födda kalven.

     Grönt bete saknas.

 

Jeremia bok. 14:6.

 

6.  #Vildåsnorna står på de kala höjderna och flämtar som scharkaler.

     Deras ögon är matta, ty det finns inget gräs#.

 

Vildåsnorna lever på ödelagda höjderna.

      Likt ökendjur flämtar törstiga efter överlevnad.   

 

Jeremia bok. 14:7.

 

7.  #Fastän våra brott vittnar mot oss -----

grip in, Herre, ditt namn till ära!

     Ja, vår trolöshet är stor, mot dig har vi syndat#.

 

Våra lagbrott mot Herren vittnar mot oss.

      Förbarma dig över vår gudlöshet:

Herre, ditt namn till ära!

       Förlåt: Vår trolöshet är stor:

mot dig har vi syndat.

 

Jeremia bok. 14:8.

 

8.  #Du Israels hopp, dess räddare i nödens tid,

varför är du som en främling i landet, en vandrare

       som stannar en enda natt?#.

 

Du, vår Herre, Israels enda hopp.

      Vår räddare från syndens olyckor.

Räddaren i nödens tid.

      Du, Herre Varför beter du dig som en främling

i landet.

     En vandrare utan förbarmande!

 

Jeremia bok. 14:9.

 

9.  #Varför står du lamslagen, lik en kämpe som

inte kan segra?

     Du finns ju mitt ibland oss, Herre, ditt namn

är utropat över oss, överge oss inte!#.

 

Du, vår Herre, visar dig maktlös:

    likt en besegrad stridskämpe!

Du finns i vår nöd mitt ibland oss.

        Ditt heliga namn utropat över oss:

förkasta oss inte!

 

Jeremia bok. 14:10.

 

10.  #Så säger Herren om detta folk:

De älskar att driva omkring, de svårt att hålla

      fötterna i styr.

Herren vill inte veta av av dem;

        nu minns han deras skuld och straffar deras 

synder#.

 

Herrens ord om folket:

       De älskar sitt dag-drivar-liv:

Rastlösheten deras herre.

       Vad har ordning med o-ordningen att göra.

Kommer ihåg deras överträdelser.

       Bestraffar deras hårda hjärtan.

 

Jeremia bok. 14:11.

 

11.  #Herren sade till mig:

"Du skall inte be om välgång för detta folk#.

 

Herrens ord till mig:

      Bed inte om deras olycka och framgång.

 

Jeremia bok. 14:12.

 

12.  #När de fastar skall jag inte höra deras rop,

och när de offrar brännoffer och matoffer

      vill jag inte veta av dem.

Med svärd och svält och pest skall jag göra 

     slut på dem"#.

 

Lyssnar inte på deras faste-rop.

        De offrar bränn matoffer vilket vanärar mig.

Med svärdets vasshet svältens hunger

     pestens dödlighet förgör dem.

 

Jeremia bok. 14:13.

 

13.  #Då sade jag:

"Herre, min Gud, profeterna säger till dem att de

     inte skall drabbas av svärd eller svält,

eftersom du skall ge dem fred och trygghet

    på denna plats"#.

 

Då säger jag:

       Herre, min Gud:

Profeters falska profetord säger:

      folket skall inte drabbas av dödligt svärd

svältens hunger.

     Deras lögnaktiga profetord säger:

Du har utlovat fred trygghet på denna plats.

 

Jeremia bok. 14:14.

 

14.  #Herren svarade mig:

Profeterna profeterar lögn i mitt namn.

     Jag har inte sänt dem och inte gett dem

något uppdrag och talat till dem.

     Lögnsyner och tomma spådomskonster

och bedrägliga påfund är vad dessa profeter

      kommer med#.

 

Herren besvarade mina ord:

      Profeterna profetera lögn i mitt namn.

Vanhelgar mitt namn.

      De är inte sända för tala mitt sanna ord.

Dessa falska profeter:

        talar efter sina egna lögn-syner.

Tomma spådoms-konster.

      Sprider Bedrägliga fantasier.

 

Jeremia bok. 14:15.

 

15.  #Därför säger jag, Herren, om de profeter

som profeterar i mitt namn fastän jag inte sänt dem,

       de som säger varken svärd eller svält skall

drabba detta land:

      Genom svärd och svält skall dessa profeter

gå under#.

 

Dessa själviskt utvalda profeter som profeterar 

      i mitt namn skall med dödligt svärd

och svältens hunger förgöras.

 

Jeremia bok. 14:16.

 

16.  #Och människorna som de profeterar för

skall bli liggande på Jerusalems gator, offer för

    svält och svärd, och ingen skall begrava dem -----

män och hustrur, söner och döttrar.

      Så skall jag låta deras egen ondska drabba dem#.

 

Människor vilka satt sin tilltro till dessa falska

     profetord:

skall bli liggande på Jerusalems gator.

       Bli offer för svälten och dödliga svärdet.

Ingen visad omsorg för de avlidnas kroppar.

             

Jeremia bok. 14:17.

 

17.  #Detta folk ska säga till dem:

Tårar strömmar från mina ögon natt och dag,

     utan avbrott.

Ty mitt folk, min arma dotter, har drabbats av

     ett förkrossande slag, av ett oläkligt sår#.

 

Mitt folk: blivit övergivit drabbats av 

     Herrens straffdomar.

Likt ett o-läkligt sår +++ syndigt sår:

      vilket läks vid sann botgörelse.

 

Jeremia bok. 14:18.

      

18.  #Går jag ut på fälten ser jag dem som stupar

för svärd, går jag in i staden ser jag svältens

     härjningar.

Även präster och profeter irrar omkring

    i landet, rådlösa#.

 

Ute på fälten ser jag dräpta människor.

        Går jag in i Jeusalem finner jag 

svältens offer: människors liv.

       Präster profeter förvirrade rådlösa i landet.

 

Jeremia bok. 14:19.

 

19.  #Har du helt förkastat Juda?

Känner du avsky för Sion?

      Varför har du slagit oss, gett oss oläkliga sår?

Vi hoppas på fred och välgång men lyckan uteblir,

      vi hoppas på en tid av läkedom men vi

möter skräck#.

 

Herre, har du helt förkastat Juda folket?

      Avskyr du Sion?

Varför Har du bestaffat oss, gett oss o-läkliga sår?

       Vi hoppades på fred i landet!

Lycka och framgång uteblev.

       Hoppas på en tid av läkedom för vårt 

o-läkliga sår!

      Men istället blev skräckslagna inför dina straffdomar.

 

Jeremia bok. 4:20.

 

20.  #Herre, vi erkänner vår ondska, våra fäders

skuld, ja, vi har syndat mot dig#.

 

Herre, vi bekänner vår gudlösa ondska.

     Våra fäders syndiga skulder.

Våra hårda hjärtan har syndat mot dig.

 

Jeremia bok. 4:21.

 

21.  #För ditt namns ära:

förskjut oss inte, förnedra inte din härlighets tron!

        Kom ihåg, ditt förbund med oss,

bryt det inte!#.

 

Ditt namn till ära:

     Förkasta inte våra liv.

Förnedra inte din härlighets tron!

       Glöm inte, ditt eviga förbund med oss.

Bryt inte ditt förbund med ditt folk.

 

Jeremia bok. 14:22.

 

22.  #Kan någon av folkens falska gudar ge regn?

Kan himlen själv låta skurar falla?

      Endast du kan det, Herre, vår Gud,

du är vårt hopp.

      Ty du är den som gjort allt detta#. 

 

Kan falska gudar bevattna jorden?

          Kan himlen själv låta regnskurar få falla?

Endast du genom ditt makts befallande ord

     kan låta regnet falla.

Du är vårt eviga livs-hopp.

       Herre, du är vår skapare.

        

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards