Direktlänk till inlägg 4 april 2020

JEREMIA BOK. 15:1-4. DEN SVÅRA TORKAN. KLAGAN, BÖN OCH HERRENS SVAR. DEL. 2.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 4 april 2020 11:22

JEREMIA BOK. 15:1-4.

 

DEN SVÅRA TORKAN.

 

KLAGAN, BÖN OCH HERRENS SVAR.  DEL 2.

 

Jeremia bok. 15:1.

 

1.  #Herren sade till mig:

Inte ens om Mose och Samuel stod här inför mig

     skulle jag ha någon medkänsla med detta folk.

Driv bort dem ur min åsyn, låt dem gå sin väg!#.

 

Herrens ord kom till mig:

         Moses och Samuels närvaro inför mig

skulle inte förändra min medkänsla för detta folk.  

          Driv bort dem från helig närvaro:

låt dem fortsätta leva sitt gudlösa liv. 

 

Jeremia bok. 15:2.

 

2.  #Och när de frågar dig vart de skall gå skall

du svara dem:

     Så säger Herren:

Till pesten de som hör pesten till,

      till svärdet de som hör svärdet till,

till svälten de som hör svälten till,

      till fångenskapen de som hör fångenskapen till.

 

Om de i sin förvillelse vill veta vad de

     ska ta vägen:

Säger till dem:

     Till smittsamma pesten vilkas barn ni är.

Till det dödliga svärdet ni svärdets barn.

         Till svältens liv: ni svältödda barn.

Vara slav-fångar i fångenskapen.

 

Jeremia bok. 15:3.

 

3.  #Fyra olika plågor bådar jag upp mot dem,

   säger Herren:

svärdet som skall döda, hundarna som skall

     släpa bort, himlens fåglar och markens djur

som skall äta och sönderslita#.

 

Dessa fyra olika plågar skall drabba dem.

      Svärdet skall vara dödligt.

Argsinta rovgiriga hundar släpa bort dem.

        Himlens fåglar markens djur bli till deras föda.

 

Jeremia bok. 15:4.

 

4.  #Jag skall göra dem till en skräckbild för alla

riken på jorden på grund av allt vad Judas kung

       Manasse, Hiskias son, har gjort sig skyldig

tilli Jerusalem#. 

 

Detta folk blir en skräckbild för alla jordens riken.

       På grund av Judas kung Manasse

brutit mitt heliga förbund.

       Manasse, Hiskias son.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards