Direktlänk till inlägg 4 april 2020

JEREMIA BOK. 11:18-23. MORDPLANER MOT PROFETEN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 4 april 2020 11:22

JEREMIA BOK. 11:18-23.

 

MORDPLANER MOT PROFETEN.

 

Jeremia bok. 11:18.

 

18.  #Herren lät mig veta det, och då förstod jag.

Ja, du lät mig se deras handlingar#.

 

Folkets onda mord-planer mot profetens liv.

      Vilket Herren avslöjade för mig.

Fick se deras onda planer mot mitt liv.

 

Jeremia bok. 11:19.

 

19.  #Själv var som ett fogligt lamm som leds

till slakt.  

         Jag insåg inte att det var mot mig de smidde

sina planer.

   "Låt oss fördärva trädet medan det har sav,

låt oss utplåna honom ur de levandes land,

      så att ingen längre minns hans namn"#.

 

Själv levde som ett villigt offer-lamm:  

   i ödmjukhet lät sig ledas till Kristi offeraltare.

Jag förstod inte deras planerade mordplaner 

     mot mig.

Mina fienders ord om mig:

        Låt oss utplåna hans liv: likt trädets fruktsamma sav ur de levandes land.

     Hans namn skall aldrig mer uttalas bland folken.  

Jeremia bok. 11:20.

 

20.  #Herre Sebaot, rättvise domare,

du som prövar njurar och hjärtan, låt mig få se

       dig ta hämnd på dem, ty dig har jag anförtrott

min sak#.

 

Herren Sebaot: vår livs rättvise domare mot

    ondskans o-rättvisa.

Du prövar njurar och hjärtan.

      Jag har gett dig mitt förtroende: göra din vilja.

Jag får se när du vedergäller deras onda planer.

 

Jeremia bok. 11:21.

 

21.  #Därför säger Herren om de män från Anatot

som står efter ditt liv och som hotar att dräpa dig

       om du inte slutar profetera i Herrens namn#.

 

De gudlösa männen från Anatot vilka smider

    onda planer mot ditt liv: säger Herren. 

Visar sitt förakt hat mot din profettjänst.

        Vill dräpa ditt liv: föraktar mitt ord du talar.

 

Jeremia bok. 11:22.

 

22.  #Om dem säger Herren Sebaot så:

Se, jag hemsöker dem; de unga männen skall

       dö för svärd, deras söner och deras döttrar

skall dö av svält#.

 

Mina tankar om männen i Anatot: säger Herren

    Sebaot:

Skall hemsöka dem med min vredesdom.

      Unga männen bli dräpta med dödligt svärd.

Deras söner och döttrar dö av svält.

 

Jeremia bok. 11:23.

 

23.  #Ingenting skall bli kvar av dem, ty jag låter

olyckan drabba männen från Anatot när

       hemsökelsens år är inne#.  

 

Alla skall bli utplånade från jordens yta.

       Jag låter min vredes olycka drabba männen

från Anatot.

      Hemsökelsens år är inne.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards