Direktlänk till inlägg 4 april 2020

JEREMIA BOK. 9:10-22. KLAGOSÅNG ÖVER JERUSALEM OCH JUDA.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 4 april 2020 11:22

JEREMIA BOK. 9:10-22.

 

KLAGOSÅNG ÖVER JERUSALEM OCH JUDA.

 

Jeremia bok. 9:10.

 

10.  #Jag bryter ut i gråt och klagan över bergen,

i sorgesång över utmarkernas beten.

     Ty de är förbrända, ingen färdas där, ingen

boskap hörs råma.

     Himlens fåglar och de vilda djuren, alla har flytt

och är borta#.

 

Profetens klagosång över Jerusalems invånare

     och Juda folk.

Jag låter mina klagande tårar och klagan ses

    och höras över de vida bergen.

Blir till sorgesång över ut-markens betesmarker.

      Utmarkens beten:

förbrända på förbränd ökenmark där ingen färdas.

        Ingen råmande boskap finns där.

Himlens alla fåglar vilda djur försvunna

     flytt bort lämnat landet.

      

Jeremia bok. 9:11.

 

11.  #Jag gör Jerusalem till en ruinhög, ett tillhåll

för scharkaler.

     Städerna i Juda gör jag till en ödemark där

ingen kan bo#.

 

Mina straffdomar gör Jerusalem till öde ruinhög.

        Där ökendjuren bor.

Juda städer blir till ödemark ingen bo-plats.

 

Jeremia bok. 9:12.

 

12.  #Vem är så vis att han begriper detta?

Vem har fått ta emot Herrens ord och kan förklara

      detta?

Varför är landet fördärvat, förbränt som en öken

       där ingen färdas?#.

 

Finns någon vis människa vilken förstår

     mina straffdomars förstörelse?

Vem fått Herrens nåd tagit emot Herrens eviga ord.

      I vilket man förklara vad som hänt.

Varför fördärvas landet  blir förbränt till ödemark.

     I öde-marken färdas ingen.

    

Jeremia bok. 9:13.

 

13.  #Herren svarade: 

 

Därför att de har övergett min lag, som jag

har förelagt dem.

      De har inte lyssnat till mig och inte följt mina

lag#.

 

I sin trolösa gudlöshet har övergivit min skrivna lag.

        Som jag givit för efterfölja lyda den.

De har varit o-hörsamma inte följt min lag.

 

Jeremia bok. 9:14.

 

14.  #Utan lytt sina hårda hjärtan, de har följt

baalsgudarna, så som deras fäder lärt dem#.

 

Istället tillåtet sina hårdnackade hjärtan:

      vara deras herre.

Följt  troget baals-gudarna.

   Likt vad deras fäder lärt dem. 

 

Jeremia bok. 9:15.

 

15.  #Därför säger Herren Sebaot, Israels Gud:

Jag skall ge dem malört att äta och förgiftat

      vatten att dricka#.

 

Jag sall vedergälla deras trolöshet: 

     säger Herren Sebaot, Israels Gud:

Skall ge dem bitter malört att äta förgifta deras

       drick-bara vatten.

 

Jeremia bok. 9:16.

 

16.  #Jag skall skingra dem bland folkslag

som varken de eller deras fäder känt till,

       och jag skall låta svärdet härja bland dem

tills jag har förintat dem#.

 

Skall förskingra dem bland främmande folk.

        Vilket var o-kända för deras fäder.

Skall tillåta dödliga svärdet få döda dem.

       Tills jag helt  tillintegjort dem.

 

Jeremia bok. 9:17.

 

17.  #Kalla på gråterskor, sänd dem hit! 

Hämta kunniga kvinnor, sänd dem hit!#.

 

Kalla frimodigt på alla sörjande gråterskor i landet.

       Sänd dem hit!

Hämta fram alla flitiga kunniga kvinnor.

      Sänd dem frimodigt hit!

 

Jeremia bok. 9:18.

 

18.  #Låt dem genast komma och stämma upp

klagosång över oss, så att våra ögon fylls av gråt

      och tårarna strömmar!#.

 

Låt kvinnorna komma:

      Låt klagosång över folkets trolöshet få höras.

Vilka gör vara ögon gråt-fyllda. 

       I deras ansikten ses tårarna som flödande

vatten-strömmar.

 

Jeremia bok. 9:19.

 

19.  #Hör, klagosång stiger från Sion:

"Allt är förött, vår skam är stor.

       Vi måste lämna vårt land, vi har drivits bort

från våra hem"#.

 

Lyssna till klagosången som stiger från Sion.

       Allt är ödelagt vår skam-känsla är stor.

Vi blivit bortdrivna från vårt lands hem.

 

Jeremia bok. 9:20.

 

20.  #Kvinnor, lyssna på Herrens ord, ta emot

dem från hans läppar.

      Lär era döttrar en klagosång, lär varandra

ett sorgekväde#.

 

Ni kvinnor: lyssna lydigt på Herrens ord.

      Ta villigt emot dem vilka kommer från hans läppar.

      Ni kvinnor: lär er döttrar en klagosång.

Lär varandra en sorge-sång.

 

Jeremia bok. 9:21.

 

21.  #Döden stiger in genom våra fönster,

tränger in i våra borgar, den rycker bort barnen

     från gatorna och de unga från torgen#.

 

Döden verksam stiger in genom våra hems fönster.

      Tränger med våld in i våra befästa borgar.

I sitt dödliga syfte o-barmhärtigt rycker bort

       de hjälplösa barnen från gatornas trivsel.

Våldtar sig på de unga från torgen.

        

Jeremia bok. 9:22.

 

22.  #Lik av människor ligger som gödsel på

åkrarna, som mejad säd efter slåtterkarlen,

      och ingen samlar upp#.

 

Döda människor ligger utspridda likt gödsel

      på åkrarna.

Nedslagen säd efter slåtterkarlen.

      O-barmhärtigheten verksam i landet:

visar ingen omsorg över döda människor.

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards