Direktlänk till inlägg 29 februari 2020

JEREMIAS BOK. 3:6-18. ISRAEL OCH JUDA ---- TVÅ TROLÖSA SYSTRAR.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 29 februari 2020 10:20

JEREMIAS BOK. 3:6-18.

 

ISRAEL OCH JUDA ----- TVÅ TROLÖSA SYSTRAR.

 

Jeremia bok. 3:6.

 

6.  #På kung Josias tid sade Herren till mig:

Har du sett vad Israel, den avfälliga, har gjort?

       Hon gick upp på alla höga berg och in

under alla grönskande träd och hora där#.

 

Israels folk kallas för den avfälliga.

    Har du sett det otrogna Israel i deras onda gärningar?

       Hon söker sig upp på alla höga bergshöjder.

Finner köttslig njutning under alla grönskande träds

     skugga för dölja sitt o-tuktiga liv.

Där hon frimodigt utför sitt lösaktiga liv.

      

Jeremia bok. 3:7.

 

7.  #Jag trodde att hon skulle vända tillbaks till mig

när hon hade gjort allt detta, men hon vände inte

          tillbaka.

Detta såg hennes syster Juda, den trolösa#.

 

Trodde hon skulle göra bot och bättring:

     Söka min rättfärdighet efter sitt trolösa liv.

Hennes syster Juda, den trolösa såg henne:

        o-botfärdighet: vägrade omvända sig.

 

Jeremia bok. 3:8.

 

8.  #Hon såg också att jag försköt Israel, den

avfälliga, och gav henne skilsmässobrev på

       grund av hennes äktenskapsbrott.

Ändå blev den trolösa systern Juda inte avskräckt

       utan började också bedriva hor#.

 

Systern Juda såg att jag förkastade det avfälliga Israel.

        Gav henne skilsmässo-brevet på grund av  hennes avfällighet mot mig.

       Efter hennes brytna äktenskaps-förbund

med mig.

       Trolösa systern Juda lät sig inte bli varnad

för begå äktenskaps-brott med mig.

 

Jeremia bok. 3:9.

 

9.  #Hon vanhelgade landet med sitt otuktiga lättsinne och var otrogen med beläten 

     av sten och trä#.

 

Systern Juda besmittade landet med sitt o-tuktiga

      lättjefulla liv.

Var mig o-trogen med handgjorda beläten

     gjorda av sten och trä. 

 

Jeremia bok. 3:10.

 

10.  #Trots vände hennes trolösa syster Juda inte

tillbaks till mig på allvar utan låtsades bara,

      säger Herren#.

 

I strid mot hennes syster Israels den avfälligas liv:

     vände hon inte om till mig, utan systern Juda

den trolösa: utövade samma onda gärningar

      mot mig.

 

Jeremia bok. 3:11.

 

11.  #Herren sade till mig:

Israel, den avfälliga, har visat sig mindre skyldig

      än Juda, den trolösa#.

 

Herren sade till mig: Jeremia!

      Israels den avfälliga systern: har visat sig 

mindre skyldig än systern Juda, den trolösa.

 

Jeremia bok. 3:12.

 

12.  #Gå och ropa ut detta budskap mot norr:

Vänd tillbaka, Israel, du avfälliga, säger Herren,

       jag skall inte se på er med ovilja, ty jag

visar mildhet, säger Herren.

     Min vrede varar inte för evigt#.

 

Var frimodig ropa ut detta budskap mot norr.

          Göt bot och bättring, Israel, du avfälliga syster, säger Herren.

       Jag vill inte se på er med förakt avsky er,

istället visa min mildhet mot er, säger Herren.

       Min vrede varar inte för evigt.

       

Jeremia bok. 3:13.

 

13.  #Men du måste inse din skuld, du har satt dig

upp mot Herren, din Gud, och löpt hit och dit

       efter främmande gudar under alla grönskande

träd och inte lyssnat till mig, säger Herren#.

 

Du måste bekänna ditt syndiga liv:

     visat upproriskt hjärta mot min vilja:

 Herren, din Guds.

      Ivrigt sökt efter främmande gudar under alla

grönskande träd:

     vägrat lyssna på mina förmanade ord,

säger Herren.

 

Jeremia bok. 3:14.

 

14.  #Vänd tillbaka, ni trolösa barn, säger Herren.

Ty det är jag som är er herre, och jag skall hämta

      er, en från varje stad och två från varje släkt,

och föra er till Sion#.

 

Omvänd er till mig, ni trolösa barn, Säger Herren.

      Jag är för evigt er herre.

Föra er mitt folk som är kringspridda i olika

     städer två från varje släkt för er tillsammans

Sions berg; min stad Jerusalem.  

 

Jeremia bok. 3:15.

 

15.  #Jag skall ge er herdar efter mitt sinne,

och de skall leda er med kunskap och visdom#.

 

Ger er herdar efter mitt hjärta och sinne.

        Vilka skall leda er med min kunskap

och tröste-rika visdom.

 

Jeremia bok. 3:16.

 

16.  #Och när ni då förökar er och är fruktsamma

i ert land, säger Herren, skall ingen längre nämna

      Herrens förbundsark; ingen skall tänka på

den eller minnas den, ingen skall sakna den

      eller skall sakna den eller göra någon ny#. 

 

I ert land jag givit er: säger Herren i vilket ni

       förökar er och är fruktsamma.

Ingen bland er tala om förbunds-arken.

       Tänka på den minnas den.

Ingen sakna den: göra någon ny.

 

Jeremia bok. 3:17.

 

17.  #När den tiden kommer skall Jerusalem 

kallas Herrens tron, och där skall alla folk samlas

      för att dyrka Herren i Jerusalem.

De skall inte längre lyda sina onda och hårda

     hjärtan#.

 

Tiden kommer då Jerusalem ska kallas

    Herrens tron. 

I Jerusalem min utvalda stad alla folk ska samlas.

        Dyrka den ende levande Guden i Jerusalem.

 

Jeremia bok. 3:18.

 

18.  #Då skall Judas folk slå följe med Israels folk,

och tillsammans skall de komma från landet i norr

       till det land jag gav era fäder som egendom#. 

 

Judas folk ska troget följa med Israels folk.

      Tillsammans skall samlas från landet i norr.

Landet jag gav era fäder som egendom.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards