Direktlänk till inlägg 25 januari 2020

HOSEA BOK. 11:12 OCH HOSEA BOK. 12:1-14. EFRAIMS TROLÖSHET. DEN SVEKFULLE STAMFADERN JAKOB.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 25 januari 2020 12:44

HOSEA BOK. 11:12 OCH HOSEA BOK. 12:1-14.

 

EFRAIMS TROLÖSHET.

 

DEN SVEKFULLE STAMFADERN JAKOB.

 

Hosea bok. 11:12.

 

12.  #Efraim har omvärt mig med lögn, Israels folk

med svek#.

 

Efraim i sin trolöshet mot mig varit lögnaktig.

         Israels folk varit svek-fullt.

 

Hosea bok. 12:1.

 

1.  #Efraim vill vara vinden vän, han jagar ständig

efter östanvinden och hopar lögn och våld.

       De sluter förbund med Assyrien och sänder

olja till Egypten#.

 

Varit för mig en o-tålighetens vän.

       Jagat efter fåfängligheten.

Levt lögnaktigt och våldsamt liv.

      Sluter förbund med Assyrien.

Sänder olja till Egyptens land: visar sin vänskap

    med dem. 

 

Hosea bok. 12:2.

 

2.  #Herren väcker talan mot Juda, han skall straffa Jakob för hans gärningar och vedergälla

       honom för hans dåd#.

 

Herren talar bestraffande ord mot Juda.

       Bestraffar Jakobs svek-fulla gärningar.

Vedergäller honom för alla hans ill-dåd.

 

Hosea bok. 12:3.

 

3.  #I moderlivet bedrog han son bror som vuxen kämpade han mot Gud#.

 

I sin moders: Rebeckas moderliv: 

      bedrog sin äldre bror Esau.

Vid vuxen ålder kämpade han mot Gud.

 

Hosea bok. 12:4.

 

4.  #Han kämpade med en ängel och segrade,

han grät och bad om nåd.

       I Betel mötte honom Gud och där talade

han med honom#.

 

Kämpade kampfyllt med en Herrens ängel

     segrade ur striden.

I sin kamp grät och bad om nåd.

     I Betel mötte Jakob Gud: där han hade 

samtal med honom.

 

Hosea bok. 12:5.

 

5.  #Herren, härskarornas Gud, Herren är hans namn#.

 

Talade med: härskorornas Gud.

       Herren är hans eviga namn.

 

Hosea bok. 12:6.

 

6.  #Men du skall vända tillbaka med din Guds hjälp. 

Håll fast vid kärlek och rätt och hoppas alltid på

     din Gud#.

 

Du skall vända tillbaks med din Guds hjälp.

      Vara ståndaktig vid kärleken och rättvisan.

Ha sitt framtidshopp på din Gud.

 

Hosea bok. 12:7.

 

7.  #Krämaren har en falsk våg i handen och vill

gärna utsuga andra#.

 

Handelsmannen lever för falskheten.

      Bedrar människor i sin kärlek till penningar.

 

Hosea bok. 12:8.

 

8.  #Efraim tänker: Jag är rik, jag har gjort mig

en förmögenhet, och trots mina vinster har jag inte

      gjort mig skyldig till något som kan kallas synd#.

 

Efraim tänker i sitt övermod:

     Jag äger rikedomar.

Gjort mig själv förmögen.

     Har mina vinster: men lever synd-fritt liv. 

 

Hosea bok. 12:9.

 

9.  #Men jag är Herren, din Gud, ända från Egypten.

Jag skall låta er bo i tält igen som i forna dagar#.

 

Jag är Herren, din Gud, Efraim.

      Ända från du var i Egypten.

Ska tillåta er bo i tält likt ni gjorde där.

 

Hosea bok. 12:10.

 

10.  #Jag talade till profeterna, jag lät dem skåda

många syner, och genom profeterna talade jag

     i liknelser#.

 

I forna tider talade till profeterna.

        Tillät dem se många syner.

Genom profeters ord talade jag i liknelser.

 

Hosea bok. 12:11.

 

11.  #De offrade tjurar i Gilgal, och deras altaren

blev som stenrösen vid åkerns fåror#.

 

De fortsatte offra tjurar i Gilgal.

     Deras offer-altaren: blev som stenrösen.

 

Hosea bok. 12:12.

 

12.  #Jakob flydde till landet Aram, Israel fick

slava för en kvinnas skull vaktade han får#.

 

Jakob tog sin flyktväg till Aram.

     Israel blev slav i sin trolöshet för

en kvinnas skull.

 

Hosea bok. 12:13.

 

13.  #Men genom en profet förde Herren Israel

ut ur Egypten, och av en profet vaktades de#.

 

Genom profets hjälp fördes Israels folk ut ur

     Egyptens träldomsland.

Av en profets beskyddande vaktades från fienden. 

 

Hosea bok. 12:14.

 

14.  #Efraim har väckt bitter vrede, hans blodsdåd

skall drabba honom själv, hans herre skall vända

      hans smädelser mot honom#. 

 

Efraims onda gärningar: väckt min bittra vrede.

         Hans blodsdåd skall drabba hans liv.


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards