Direktlänk till inlägg 18 januari 2020

HOSEA BOK. 11:1-11. GUDS KÄRLEK TILL OTROGNA FOLK.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 18 januari 2020 16:37

HOSEA BOK. 11:1-11.

 

GUDS KÄRLEK TILL OTROGNA FOLK.

 

Hosea bok. 11:1.

 

1.  #När Israel var ung fick jag honom kär,

och från Egypten kallade jag min son#.

 

Under Israels ungdoms-tid fick jag honom kär.

      Från Egyptens flyktväg undan fienden

kallade jag min son tillbaks.

 

Hosea bok. 11:2.

 

2.  #Men ju mer jag kallar på dem, desto mer går

de bort från mig.

     De offrar åt baalsgudarna och tänder

offereld åt belätena#.

 

Ju mer de hörde min kallande röst på dem.

          Desto längre drog de sig själva bort

från mitt ansikte.

      De började offra åt baals-gudarna.

Tände offer-eldar åt gjutna beläten. 

 

Hosea bok. 11:3.

 

3.  #Ändå var det jag som lärde Efraim gå och jag

som tog dem i mina armar, men de förstod

     inte att jag botade dem#.

 

I min kärlek till Efraim lärde fostrade honom

       till gå i lydnadens spår inför min  helighet.

    Jag omslöt honom med faderliga ömsinta armar.

I sin o-tacksamhet ville inte förstå min omsorg.

 

Hosea bok. 11:4.

 

4.  #Med trofasthetens band drog jag dem, 

med kärlekens rep.

       Jag var som den som lyfter upp ett barn till

kinden.

     Jag böjde mig ner och gav dem att äta#.

 

Med trofasthetens omsorg drog jag dem

      närmare mig själv.

Använde mitt kärlekfulla milda rep för fånga upp

  dem in i min faderliga famn.

Få känna min närhet likt barnet vid sin faders

         varma kärlek.

 

Hosea bok. 11:5.

 

5.  #De skall vända tillbaka till Egypten, 

och Assyrien skall regera över dem, ty de vägrar'

       att vända tillbaka till mig#.

 

I sin upproriskhet vända tillbaka till Egyptens

      träldomsland och Assyrien visar dem ingen

skonsamhet.

        I sina hjärtan vägrar göra sinnes-ändring

till min faderliga omsorg.

 

Hosea bok. 11:6.

 

6.  #Svärdet skall svingas i deras städer och förgöra

deras orakelpräster, förtära allt för deras 

         ränkers skull#.

 

Rättfärdighetens svärd ska svingas i deras städer.

        Förgöra deras självvalda orakel-präster.

Ödelägga allt för deras ondskefulla liv.

 

Hosea bok. 11:8.

 

8.  #Hur skulle jag kunna släppa dig, Efraim,

överge dig, Israel, göra med dig som med Adma

      och behandla dig som Sevojim?

Mitt hjärta är i uppror, all min medkänsla väcks#.

 

Hur skulle kunna vilja överge dig för min kärleks

     skull till dig, Efraim!

Likt jag gjorde med Adma och Sevojim.

    Mitt faders hjärta upproriskhet när min

med-känslaför dig väcks till liv.

 

Hosea bok. 11:9.

 

9.  #Jag skall inte låta min flammande vrede få

utlopp, jag skall inte ändra mig och förgöra Efraim,

     ty jag är Gud och inte människa, den Helige

mitt ibland er.

     Jag kommer inte med skräck#.

 

För min kärleks skull till dig tillåter inte min

   flammande vrede bestraffa dig.

Skall inte förändra min kärleks rådslut:

     förgöra dig, Efraim.

Jag den ende Guden ingen människa.

        Den helige Guden mitt ibland er.

Gör er inte skräckslagna.

 

Hosea bok. 11:10.

 

10.  #Herren skall de följa, och han skall ryta som

ett lejon.

     Ja, han skall ryta, och hans barn kommer ilande

från väster#.

 

De ska vara Herren sin Högste Guds följeslagare.

     Äga ett rytande beteende likt lejonets.

Hans rytande dra sina kära barn tillbaka

       från väster.

 

Hosea bok. 11:11.

 

11.  #Snabbt som fåglar från Egypten, som duvor  från Assyrien.

     Jag skall låta dem återvända hem, säger Herren#.  

 

Likt snabba fåglars flyktväg från Egyptens land.

       Likt flygande duvor från Assyrien.

Låta den återvända till faders huset: säger Herren.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards