Direktlänk till inlägg 18 januari 2020

HOSEA BOK. 4:1-19. ANKLAGELSER MOT FOLKET OCH PRÄSTERNA.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 18 januari 2020 16:37

HOSEA BOK. 4:1-19.

 

ANKLAGELSER MOT FOLKET OCH PRÄSTERNA.

 

Hosea bok. 4:1.

 

1.  #Hör Herrens ord, Israels folk!

Herren väcker talan mot landets invånare, ty ingen

        trofasthet och ingen kärlek och ingen kunskap

om Gud finns i landet#.

 

Lyssna på Herrens ord; gensträviga Israeliter!

      Herren gör sin talan  hörbar inför

landets alla invånare.

       Landets invånare lever i avsaknad på

Guds kunskap.

      Varken trofastheten kärleken råder i detta land.   

Hosea bok. 4:2.

 

2.  #Förbannelser och lögner och dråp och stölder

och äktenskapsbrott breder ut sig, blodsdåd

      följer på blodsdåd#.

 

Lögnen råder istället för  ordets sanning.

        Förbannelser vilar över landet istället

för Guds välsignelser.

    Dråpslag på dråpslag härskar i landet Israel.

Stölder utförs i bland israeliterna.

      Äktenskapsbrott en vardaglig händelse.

Blodsdåd följer på blodsdåd: lagen säger oss

    "Du skall icke dräpa.

 

Hosea bok. 4:3.

 

3.  #Därför sörjer landet, alla som bor där tynar bort, och markens djur och himlens fåglar,

    och fiskarna i havet dör#.

 

Landet sörjer av moraliska misären.

      Landets alla invånare: uppgivna modlösa av

livet likt Sodom och Gomorra.

      Markens djurliv himlens fåglar: dör; fiskarna i 

havet dör av förgiftat vatten.

 

Hosea bok. 4:4.

 

4.  #Men ingen må anklaga, ingen må förebrå den andre, det är dig jag anklagar, präst#.

 

Guds utvalda prästdöme med sina präster utvalda

    av den Högste för tjäna hans rike mot ondskan:

Er anklagar jag: säger Herren.

 

Hosea bok. 4:5.

 

5.  #Idag skall du komma på fall ----- och om natten

skall profeten falla med dig ----- och din moder

       skall jag förgöra#.

 

I dag skall domen verkställas.

    Under nattens vila skall profeten ni båda falla.

       

Hosea bok. 4:6.

 

6.  #Mitt folk skall förgöras för att det saknar kunskap.

       Du har förkastat kunskapen, därför skall jag

förkasta dig som min präst.

     Du har glömt din Guds lag, och därför jag

glömma dina barn#.

 

Mitt folk Israel: skall förgöras; eftersom de saknar

       min kunskap om sanningen.

Du, präst: högmodigt förkastat min kunskap.

      Jag ska förkasta din präst-kallelse. 

Du har glömt din Guds lag försummat

     undervisa den.

 

Hosea bok. 4:7.

 

7.  #Ju fler prästerna har blivit, desto mer har de

syndat mot mig.

      Jag skall vända deras ära i skam#.

 

Ju fler prästerna har blivit ju flera synder.

         Ert syndfulla liv mot mig er ärelystnad mot mig

skall förvändas skamfylllt liv. 

 

Hosea. bok. 4:8.

 

8.   #De livnär sig av mitt folks synd, de åtrår

deras brott#.

 

Ni präster gör er livnärda på mitt folks synder.

      Finner ert begär i deras lag-brott mot Guds lag.

 

Hosea bok. 4:9.

 

9.  #Men nu skall det gå folk och präst lika.

Jag skall straffa dem för deras gärningar, jag skall

     vedergälla dem för deras dåd#.

 

Ni mitt folk och präster ska få rättvisa domar.

 

Hosea bok. 4:10.

 

10.  #De skall äta men inte bli mätta, de skall hora

men inte föröka sig, ty de har övergivit Herren

      och ägnar sig åt#.

 

Folket och prästerna skall äta sin föda:

     utan känna mättnad.

Lever äktenskaps-brottsligt liv: lösaktigt liv.

        Eftersom de har har förkastat livet i Herren.

De älskar o-tuktiga livet mer än andliga livet.

 

Hosea bok. 4:11.

 

11.  #Hor.

Vin och druvmust gör mitt folk från vettet#.

 

O-tuktiga livet: lösaktiga livet av vin drickandet.

    Vilket gör mitt utvalda folk dåraktigt.

 

Hosea bok. 4:12.

 

12.  #De frågar sin träbit till råds, de väntar

sig svar av en stock.

      En horisk anda för dem vilse, de är otrogna

mot sin Gud#.

 

Istället för söka min insikt: säger Herren.

      Rådfrågar de döda skapade tingen: likt

trästocken till sin rådgivare. 

       De förväntar sig svar från stumma trästockar.

Horisk ande vilseleder deras hjärtats tankar.

        I sin förvillelse blivit o-trogna mot sin Gud.

 

Hosea bok. 4:13.

 

13.  #Uppe på bergen offrar de, och på höjderna

tänder de offereld under ekar och popplar

     och terebinter, som ger skön skugga.

Så blir era döttrar horor, så begår era svärdöttrar

     äktenskapsbrott#.

 

Uppe på bergens höjder offrar de upptända

     offer på offereldar.

Under ekars skugga popplar och terebinter

     vilket ger dem en behaglig svalka från offereldens hetta.

      Era födda döttrar lever ett horiskt lösaktigt liv.

Era svärdöttrar begår äktenskaps-brott.

       

Hosea bok. 4:14.

 

14.  #Jag vill inte straffa era döttrar för att de är

horor eller era svärdöttrar för deras

    äktenskapsbrott, när männen drar sig undan

med horor och offrar bland tempelflickor.

      Ett folk utan insikt och går det illa#.

 

Inte villigt bestraffa era döttrars synder:

     eftersom de lever lösaktigt liv era svärdöttrar

liv i äktenskaps-brott:

      skulden ligger på de män som våldför sig 

på horors liv och offrar bland tempelflickor.

         Dåraktigt folk går mot o-moraliskt undergång.

 

Hosea bok. 4:15.

 

15.  #Även om du, Israel horar, får inte Juda dra

på sig skuld.

    Gå inte till Gilgal dra inte upp till Bet Aven

och svär inte

     "Så sant Herren lever"!#.

 

Även du Israel lever i ett horiskt lösaktigt liv:

      Behöver inte Juda drar på sig skulden:

Israels lösaktiga liv.

 

Hosea bok. 4:16.

 

16.  #Som en trilskande ko trilskas Israel.

Skall Herren då valla dem som lamm på vida

       betesmarker?#.

 

Likt en egensinnig ko: visar Israels folk sitt

     hårdhackade beteende.

Skall Herren då valla dem som herde för lammen

      på vidsträckta näringsrika betesmarker.

 

Hosea bok. 4:17.

 

17.  #Efraim är i förbund med avgudar -----

låt honom fara!#.

 

Efraim slutet förbund med tomma stumma avgudar.

       

Hosea bok. 4:19.

 

19.  #En vind skall fånga dem med sina vingar,

deras altaren blir deras skam#. 

 

Vindens styrka fånga upp dem med sina

     starka vingar.

Deras offeraltaren blir dem till skam.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards