Direktlänk till inlägg 18 januari 2020

HOSEA BOK. 5:1-15. DOM ÖVER EFRAIMS LEDARE OCH FOLK.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 18 januari 2020 16:37

HOSEA BOK. 5:1-15.

 

DOM ÖVER EFRAIMS LEDARE OCH FOLK.

 

Hosea bok. 5:1.

 

1.  #Lyssna till detta, präster, lystra, Israels folk, 

kungahus, hör på!

    Domen gäller er.

Ni har blivit en snara för Mispa, ett nät på Tabor#.

 

Lyssna till detta budskap, ni präster.

       Var lydigt hörsamma på mina ord;

du, Israels folk.

      Guds rättvisa dom gäller er.

Ni, blivit en snara med ert liv inför Mispa.

         Gudlöst nät på Tabor.

 

Hosea bok. 5:2

 

2.  #En djup fångstgrop i Shittim.

Men jag skall tukta dem alla#.

 

Blivit syndens djupa fångstgrop i Shittim.

      Jag skall i min tuktans vrede låta drabba dem.

 

Hosea bok. 5:3.

 

3.  #Jag känner Efraim, Israel kan inte dölja

sig för mig.

      Nu horar Efraim, Israel gör sig orent#.

 

Jag känner Efraims avguderi.

      Israels folk kan inte dölja sitt horiska liv för mig.

Nu horar även Efraim.

      Israel lever orenhet.

 

Hosea bok. 5:4.

 

4.  #Deras gärningar hindrar dem från att vända

tillbaka till sin Gud.

     En horisk anda råder bland dem, och Herren

känner de inte#.

 

Deras onda gärningar hindret för sann botgöring

       till sin rättfärdige Gud.

Horisk ande verksam bland dem.

        Herren vill de inte lära känna.

 

Hosea bok. 5:5.

 

5.  #Israels högmod vittnar mot honom själv,

Efraim faller genom sin synd ----- och Juda föll

     med honom#.

 

Israeliternas högmod: vittnar mot Israel.

      Efraim faller i sin egen synd.

Juda föll tillsammans med honom.

 

Hosea bok. 5:6.

 

6.  #Med sina får och tjurar går de för att söka Herren, men de  finner inte honom, han har

     dragit sig undan#.

 

Tillsammans med sina får tjur-boskap söker

    de Herren.

Finner inte honom.

       

Hosea bok. 5:7.

 

7.  #Herren har de svikit, och de har fött oäkta barn.

Nu skall nymånadsfesten förtära dem tillsammans

      med deras ägor#.

 

De har svikit hans godhet och rådgivning.

         Fött o-äkta barn genom sina äktenskaps-brott.

Vid nymånadsfestligheterna ska jag tillintetgöra 

      tillsammans med deras ägomark.

 

Hosea bok. 5:8.

 

8.  #Stöt i horn i Giva, blås i trumpet i Rama!

Höj stridsrop i Bet Aven:

      Vi följer dig, Benjamin!#.

 

Stöt högt i horners ljud i Giva!

     Blås trumpers ljud i Rama!

Höj högt stridsrop i Bet Aven!

       Vi följer dig i dina fotspår, Benjamin!

 

Hosea bok. 5:9.

 

9.  #Efraim skall läggas öde på straffets dag.

Bland Israels stammar kungör jag det som är sant#.

 

Efraim ödeläggas på bestraffningens-dag.

      Bland Israels olika stammar ska jag kungöra

vad sant är. 

 

Hosea bok. 5:10.

 

10.  #Judas furstar har handlat som de som 

flyttar gränsstenar.

     Över dem skall jag tömma min vrede

som vatten#.

 

Judas furstar har handlat på ett dåraktigt sätt.

       Över dem ska jag utgjuta min vredesglöd

likt vattenströmmar.     

 

Hosea bok. 5:11.

 

11.  #Efraim är förtryckt, rätten är förtrampad.

Han tog sig för att tillbe dynga#.

 

Efraim lever i förtryckt för sina synders skull.

         Rättvisan förtrampad av o-rättvisan.

Han tillbad till avgudars stumma trägudar.

      

Hosea bok. 5:12.

 

12.  #Men jag är som mal för Efraim och som

röta för Judas folk#.

 

För Efraim är jag likt malens förtärande ätande.

         Likt trädens inre rötande verkan:

för Judas folk.

 

Hosea bok. 5:13.

 

13.  #När Efraim såg sin sjukdom och Juda sitt

variga sår, gick Efraim till Assyrien, han sände

      bud till storkonungen.

Men kan inte bota er eller läka ert variga sår#.

 

Efraim såg själv sin sjukdomssynd.

       Juda sitt variga sårs syndiga liv.

Efraim sökte inte min läkedom: istället hos

     Assyrien med budbärare till deras stor-konung.

Vilket inte var er till läkedom.

 

Hosa bok. 5:14.

 

14.  #Jag är som ett lejon mot Efraim, som ett

vilddjur mot Judas folk.

     Ja, jag river mitt byte och går med rovet

som ingen kan rädda#.

 

Jag liknar ett rytande lejon mot dig, Efraim.

       Likt ett argsint vilddjur mot Judas folk.

Ni är som ett byte för mig.

      Ni finner ingen räddare.

 

Hosea bok. 5:15.

 

15.  #Jag går bort, jag drar mig undan, till dess

de har sonat sin skuld.

       Då skall de vända sig till mig, söka mig

i sin nöd#. 

 

Jag har försvunnit för er.

       Inte tillgänglig förrän ni ödmjukt bekänt 

er synd inför mig.

          När inte jag är er räddare längre:

ska ni söka mig i er själs-nöd.

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards